تغذیهسبک زندگیسلامت

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

امروزه بیشتر مردم با عجله زندگی می‌کنند و کارهایشان را انجام می‌دهند‌. اغلب برای همه ما اتفاق می‌افتد که بعضی چیزها را فراموش می‌کنیم. رفتن به خرید و نداشتن لیست مواد غذایی یا گذاشتن کلید در ماشین تنها نمونه هایی از این فراموشی است. مطالعات اخیر نشان داده است که سبک زندگی و انتخاب غذا می‌تواند تاثیر زیادی بر حافظه ما داشته باشد.

مندوب فهرستی از چیزهایی را که می توانید بخورید تا حافظه خود را تقویت و کارآمدتر کنید، جمع آوری کرده است.

نوشته های مشابه

۱٫ ماهی چرب

از آنجایی که مغز ما از ۶۰ درصد چربی تشکیل شده و نیمی از این درصد حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است، باید غذاهای غنی از این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳، ماهی ها هستند. به ویژه:

  • ماهی سالمون
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی تن
  • شاه ماهی
  • ساردین

۲٫ قهوه

قهوه نه تنها سرشار از کافئین است که می تواند انرژی شما را افزایش دهد، بلکه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند سلامت مغز را بهبود بخشند. قهوه به تمرکز شما کمک می‌کند، و می‌تواند شما را هوشیارتر و به طور کلی روحیه و خلق و خوی شما را بالا ببرد.

۳٫ زغال اخته

زغال اخته غذای بسیار خوبی برای مغز است زیرا نوعی ترکیب گیاهی به نام آنتوسیانین در آن وجود دارد. آنتوسیانین ها گروهی از آنتی اکسیدان ها هستند که در میوه ها و سبزیجات قرمز، بنفش و آبی یافت می شوند. به همین علت، زغال اخته می تواند به مبارزه با استرس و التهاب، بهبود فرآیندهای شناختی، کاهش خطر بیماری های عصبی، کاهش پیری مغز و… کمک کند.

۴٫ زردچوبه

این ادویه زردرنگ که حاوی کورکومین است، برای سلول های مغز نیز بسیار مفید می‌باشد. زردچوبه یک آنتی اکسیدان بسیار قوی با فواید زیاد است از جمله:

  • بهبود حافظه شما
  • جلوگیری از التهاب
  • کمک به رشد سلول های جدید مغز

۵٫ کلم بروکلی

یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی که سرشار از ویتامین K نیز می‌باشد، کلم بروکلی است. برخی از مطالعات نشان می دهد که ویتامین K می تواند حافظه و فرآیندهای شناختی را در افراد مسن بهبود بخشد. همچنین از مغز در برابر آسیب ها محافظت کند.

۶٫ دانه کدو تنبل

تخم کدو می تواند از مغز و بدن در برابر آسیب ها محافظت کند. تخم کدو همچنین دارای بسیاری از مواد مغذی است که برای سلامت مغز بسیار مهم هستند، مانند:

  • فلز روی
  • منیزیم
  • فلز مس
  • آهن

۷٫ شکلات تلخ

شکلات تلخ در کنار پودر کاکائو، دارای برخی ترکیبات مفید مانند فلاونوئیدها، کافئین و آنتی اکسیدان ها است. محققان بر این باورند که فلاونوئیدها مسئول تقویت حافظه و کند کردن روند پیری مغز هستند. شکلات همچنین خلق و خو را بهبود می بخشد و افراد را شادتر می کند، که این عمل می تواند به حافظه بهتر نیز کمک کند.

۸٫ آجیل

همه آجیل ها برای مغز فواید بسیاری دارند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم و ویتامین E هستند. مصرف روزانه آجیل می تواند حافظه شما را تقویت کند و به مغز شما در مبارزه با بیماری ها کمک کند. به خصوص گردو که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ نیز می باشد.

۹٫ پرتقال

یک پرتقال متوسط ​​تقریباً تمام ویتامین C مورد نیاز  روزانه شما را دارد. این ویتامین می تواند به تمرکز، توجه و حافظه شما کمک کند. می تواند از شما در برابر بسیاری از بیماری های مغزی محافظت کند و همچنین زوال ذهنی را به دلیل افزایش سن کاهش دهد.

سایر منابع عالی ویتامین C عبارتند از:

  • فلفل دلمه ای
  • گوجه فرنگی‌
  • توت فرنگی
  • کیوی

۱۰٫ تخم مرغ

تخم مرغ حاوی B6 و B12 و همچنین فولات و کولین است. ویتامین های گروه B فواید بی شماری مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر دارند. کولین به بدن شما کمک می کند تا حافظه و خلق و خوی شما را تنظیم کند.

۱۱٫ چای سبز

مانند قهوه، چای سبز می تواند حافظه، تمرکز، عملکرد و هوشیاری شما را تقویت کند. همچنین می تواند اضطراب شما را کاهش دهد و باعث شود احساس آرامش بیشتری داشته باشید. چای سبز مانند سایر مواد غذایی مفید برای مغز، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از مغز در برابر بیماری ها و عملکرد ضعیف ناشی از افزایش سن محافظت می کنند.

غذاهایی که نباید بخورید

از آنجایی که برخی از غذاها تأثیر مثبتی بر مغز می گذارند، غذاهایی نیز وجود دارند که ما در رژیم غذایی روزانه خود از آنها استفاده می کنیم و هیچ کمکی به مغز ما نمی کنند یا حتی برای آن مضر هم هستند. این گونه غذاها عبارتند از:

نوشیدنی های قندی: نوشابه های گازدار، آب میوه، نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا و…

کربوهیدرات های تصفیه شده: این گروه شامل موادی می‌شود که قند بالایی دارند و از دانه های فرآوری شده مانند آرد سفید ساخته شده اند. غذاهایی مانند نان سفید، شیرینی، دسر، غلات، کراکر و… که از مصرف زیاد آنها باید اجتناب کنید.

محصولات با چربی ترانس بالا: این نوع چربی غیراشباع را می توان در روغن های گیاهی فرآوری شده، تنقلات، غذاهای از پیش بسته بندی شده (مانند کلوچه و کیک) و… یافت.

غذاهای فرآوری شده: این گروه می تواند شامل شیرینی ها، چیپس ها، وعده های غذایی فوری و سس ها باشد زیرا همگی دارای قند، نمک و چربی بالایی هستند.

منبع ترجمه شده از سایت ۵minutecrafts.site

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!