سبک زندگیسلامت

نقرس و درمان آن

نقرس چیست؟

نقرس بیماری ناشی از تجمع اسید اوریک در مفاصل و دیگر نواحی بدن و نوعی آرتروز است. این بیماری می تواند باعث حمله ناگهانی، سوزش، سفتی و تورم در مفصل ها معمولاً انگشت شست پا شود. این حملات می توانند بارها رخ دهند مگر اینکه نقرس درمان شود. با گذشت زمان ممکن است مفاصل، تاندون ها و سایر بافت ها آسیب ببینند.

نقرس چه علایمی دارد؟

علائم نقرس به طور ناگهانی شروع می شود و می تواند روزها یا هفته ها ادامه یابد. نقرس معمولاً در یک زمان و فقط در یک مفصل رخ می دهد. اغلب در انگشت شست پا دیده می شود. همراه با انگشت شست، مفاصلی که معمولاً تحت تاثیر قرار می گیرند، مفاصل انگشتان پایین، مچ پا و زانو هستند.

علائم در مفصل آسیب دیده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید
  • تورم
  • قرمزی
  • حرارت

برخی از افراد بیش از حد اسید اوریک در خون خود دارند، اما هیچ علامتی ندارند. به این بیماری نقرس بدون علامت می گویند.

برای نقرس حاد، علائم به سرعت از تجمع کریستال های اسید اوریک در مفصل ظاهر می شوند و ۳ تا ۱۰ روز طول می کشد. درد و تورم شدید است و ممکن است مفصل گرم شود. بین حملات نقرس هیچ علامتی نخواهد بود.

اگر نقرس را درمان نکنید، ممکن است مزمن شود. توده های سفت می توانند در مفاصل و پوست و بافت نرم اطراف آنها ایجاد شوند. این رسوبات می توانند به مفاصل آسیب دائمی وارد کنند.

چرا نقرس اتفاق می افتد؟

نقرس در اثر وضعیتی به نام هایپوروریسمی ایجاد می شود که در آن اسید اوریک بیش از حد در بدن وجود دارد. بدن هنگام تجزیه پورین ها اسید اوریک تولید می کند. هنگامی که اسید اوریک در بدن زیاد است، کریستال های اسید اوریک (مونوسدیم اورات) می توانند در مفاصل، مایعات و بافتهای بدن تجمع کنند. هیپراوریسمی همیشه باعث نقرس نمی شود و هایپراوریسمی بدون علائم نقرس نیازی به درمان ندارد.

چه چیزی شانس ابتلا به نقرس را افزایش می دهد؟

موارد زیر احتمال ابتلا به هایپراوریسمی را افزایش می دهد که باعث نقرس می شود:

  • جنس مذکر
  • داشتن اضافه وزن بالا
  • نارسایی احتقانی قلب
  • فشار خون بالا 
  • مقاومت به انسولین
  • سندرم متابولیک
  • دیابت
  • عملکرد ضعیف کلیه
  • استفاده از داروهای خاص مانند دیورتیک ها (قرص های فشار خون و…)
  • نوشیدن الکل
  • خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی های حاوی فروکتوز (نوعی قند)
  •  غذاهای غنی از پورین شامل گوشت قرمز، گوشت اندام و برخی از غذاهای دریایی مانند آنچوی، ساردین، ​​صدف، ماهی قزل آلا و ماهی تن 

درمان نقرس چگونه است؟

نقرس را می توان با درمان های پزشکی و تغییر سبک زندگی به طور  موثر درمان و مدیریت کرد. 

درمان شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، استروئیدها است.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی مانند کاهش وزن، محدود کردن الکل، خوردن غذاهایی با پورین کمتر ممکن است به جلوگیری از حملات آینده کمک کند. تغییر یا توقف داروهای مرتبط با هایپراوریسمی (مانند دیورتیک ها) نیز ممکن است مفید باشد.

برای افرادی که دچار عود مکرر حاد یا نقرس مزمن هستند، پزشکان ممکن است درمان پیشگیرانه را برای کاهش سطح اسید اوریک در خون با استفاده از داروهایی مانند آلوپورینول، فبوکسوستات و پگلوتاز توصیه کنند.

درمان نقرس در طی سنتی

۱- حجامت چهار مهره انتهای ستون فقرات (قدنه) یا حجامت کعبین (محل مسح رو پا در وضو)

۲- خوردن انجیر

۳- خوردن گیاه شیطرج آسیاب شده هر صبح و شب حدود چهار گرم

چگونه می توان نقرس خود را مدیریت کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید؟

علاوه بر درمان دارویی، می توانید نقرس خود را با استراتژی های خود مدیریت کنید. راهبردهای خود مدیریتی که در زیر توضیح داده شده است، درد و ناتوانی ناشی از نقرس را کاهش می دهد.

۱- رژیم غذایی سالم داشته باشید. از خوردن غذاهایی که ممکن است باعث بروز بیماری نقرس شوند از جمله غذاهای سرشار از پورین (مانند رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز، گوشت اندام و غذاهای دریایی) اجتناب کنید و مصرف الکل (به ویژَه آبجو و مشروب) را محدود کنید.

۲- فعالیت بدنی داشته باشید. فعالیت بدنی منظم همچنین می تواند خطر ابتلا به سایر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش دهد.

۳- برای افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، کاهش وزن باعث کاهش فشار بر مفاصل، به ویژه مفاصل تحمل کننده وزن مانند باسن و زانو می شود. رسیدن به وزن سالم می تواند درد را تسکین داده، عملکرد مفاصل را بهبود بخشد و پیشرفت آرتریت را کند کند.

۴- از مفاصل خود محافظت کنید.  آسیب های مفصلی می توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن آرتریت شوند. فعالیتهایی را که برای مفاصل آسان است مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا انتخاب کنید. این فعالیت های کم خطر باعث پیچ خوردگی یا فشار زیاد روی مفاصل نمی شوند. 

بهتر است اگه علایمی از این بیماری را در خود می بینید برای تشخیص و درمان این بیماری باید به دکتر روماتولوژیست مراجعه نمایید.

 

 

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بسیار عالی، جامع، دقیق و منظم بیان شده بود و فقط یک کمبود داشت اون هم ارائه راهکار های طب سنتی در درمان و پیشگیری نقرس….در مجموع خیلی خوب بود…سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!