دسته بندی نشدهعلم و دانش

برف چگونه تشکیل میشود؟!

وقتی هوای گرم به بالای آسمان صعود می‌کند، بخار آب را هم همراه خودش به بالا به داخل آسمان می‌برد. در بالای آسمان بخار آب سرد شده و قطره‌های آب دور ذرّه‌های ریز گرد و غبار موجود در هوا تشکیل می‌شود. مقداری از بخار آب هم به شکل بلورهای ریز یخ منجمد می‌شود که قطره‌های آب سردشده را جذب می‌کند. قطره‌ها به شکل بلورهای یخ منجمد شده و کریستال‌های بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهد که آن‌ها را برف‌ریزه می‌نامند. برف‌ریزه‌ها به هنگام سنگین‌شدن، پایین‌تر می‌آیند.

نوشته های مشابه

انواع برف

برف‌ها، انواع و اقسام مختلفی دارند؛هر چه کریستال برف بزرگ‌تر و زیباتر شود، سنگین‌تر شده و سریع‌تر بر زمین می‌افتد. رد شدن کریستال برف از لایه‌های مختلف هوا با درجه‌های گوناگون سبب تغییر کردن طبیعت آن می‌شود. برف می‌تواند سبک مثل پر باشد یا سنگین مثل یک پالتوی خز، می‌تواند مثل یخ سُرباشد. 

۱_غبار درخشان: عبارت از کریستالهای بسیار ریز و پودر مانند یخ است که مثل الماس درخشش خاصی داشته و بعضی اوقات در مناطق سرد سیر از آسمان ریزش می نماید.

۲_برف دانه دانه: دانه های ریز، غیر شفاف و منجمدی شبیه تگرگ نرم است، با این تفاوت که شکل آن گلوله ای نبوده و معمولاً قطر هر دانه از یک میلیمتر کمتر است.
این نوع برف در اثر برخورد با زمینه ای سخت نه تغییر شکل داده و نه له می شود.

۳_صفحات ستاره ای: این دانه های برف متداول ، بلورهای نازک و بشقاب مانند با شش بازوی پهن هستند که به شکل یک ستاره در می آیند. چهره آنها اغلب با علامت گذاری های کاملاً شگفت آور و متقارن تزئین می شود.

۴_ستون های توخالی: ستون های شش ضلعی اغلب با انتهای خود دارای مناطق توخالی مخروطی شکل هستند و به این فرم ها ستون های توخالی گفته می شود این کریستال ها کوچک هستند ، بنابراین برای دیدن مناطق توخالی به یک ذره بین خوب نیاز دارید.
به نحوه تقارن دو ناحیه توخالی در هر ستون توجه کنید. گاهی اوقات انتها رویش می کنند و یک جفت حباب را در یخ محصور می کنند ، همانطور که در آخرین تصویر سمت راست دیده می شود.

رنگی واقعی برف چیست؟

به طور کلی، برف و یخ را با ظاهر یکنواخت و سفید رنگی می‌شناسیم؛ چرا که نور مرئی سفید رنگ است. بخش عمده از پرتو‌های نور مرئی پاشیده شده بر روی سطح یخ و برف بدون هرگونه انحرافی مشخص که منجر به دیده شدن بیشتر یک رنگ خاص شود، بازتاب می‌کند. اکثر مواد طبیعی نور خورشید را جذب می‌کنند و همین موضوع باعث بروز رنگی مشخص در آن‌ها می‌شود. اما برف با بازتابیدن اکثر نور خورشید رسیده به سطحش، لباسی سفید را بر تن می‌کند.

اگرچه ممکن است برف گاهی به رنگ آبی نیز دیده شود. هنگامی که امواج نور به درون برف یا یخ نفوذ می‌کنند، دانه‌های برف بخش عمده‌ای از نور را پراکنده می‌کنند. اگر بنا باشد نور در هر جهتی پراکنده شود، احتمال وقوع رویداد‌های مختلفی وجود خواهد داشت. اگر شما در برف چاله‌ای حفر کنید، در درون آن احتمالا رنگی متمایل به آبی را خواهید دید. این نور آبی، به دلیل مسیر نسبتا طولانی مدتی است که نور در طول برف و یخ طی کرده است. به لایه‌های برف و یخ به عنوان یک فیلتر نگاه کنید. اگر تنها یک سانتی‌متر ضخامت داشته باشد، تمام پرتو‌های نور از آن‌ها عبور خواهند کرد. اما اگر ضخامت لایه برف یا یخ حدود یک متر باشد تنها نور آبی که طول موج طولانی دارد قادر به عبور خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. “بخار آب را هم همراه خودش به بالا به داخل آسمان می‌برد.” یکی از به ها اضافه است

    “برف می‌تواند سبک مثل پر باشد یا سنگین مثل یک پالتوی خز، می‌تواند مثل یخ سُرباشد. ” این جمله کلا نا مفهومه…برف سنگین مثل پالتو خز یعنی چی؟

    “وقتی مطلبی رو. از سایتی یا مطلب دیگر بر می دارید حتما قبل انتشار چند بار بخونید چون مثلا در اینجا”به نحوه تقارن دو ناحیه توخالی در هر ستون توجه کنید. گاهی اوقات انتها رویش می کنند و یک جفت حباب را در یخ محصور می کنند ، همانطور که در آخرین تصویر سمت راست دیده می شود.“” این قسمت مربوط به سایت و منبع ارجینال هست در حالی که مطلب شما اصلا تصویر آخر سمت راست نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!