دسته بندی نشده

پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون

نوشته های مشابه

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می گذارد. علائم این بیماری به تدریج شروع میشود که یکی از شایع ترین آن، لرزش است؛ اما این اختلال معمولاً باعث سفتی یا کند شدن حرکت نیز می شود. در بیماری پارکینسون، سلولهای عصبی خاصی در مغز به تدریج تجزیه یا از بین می روند. بسیاری از علائم به دلیل از دست دادن سلول های عصبی است؛ که یک پیام رسان شیمیایی به نام دوپامین در مغز شما ایجاد می کند. وقتی سطح دوپامین کاهش می یابد، باعث فعالیت غیرطبیعی مغز شده و منجر به اختلال در حرکت و سایر علائم بیماری پارکینسون می گردد.

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون

لرزش: لرزش معمولاً از یک اندام شروع می شود که اغلب دست یا انگشتان دست است. ممکن است فرد انگشت شست و سبابه را به هم بمالد که به آن لرزش پیل رولینگ گفته می شود.

حرکات کند: با گذشت زمان، بیماری پارکینسون ممکن است حرکت شما را کند کرده و کارهای ساده را دشوار کند. هنگام راه رفتن ممکن است قدم های شما کوتاه شود، برخاستن از صندلی دشوار باشد و هنگام راه رفتن ممکن است پاهایتان را بر روی زمین بکشید.

تغییر در صحبت کردن: فرد ممکن است با کمی مکث یا حالتی شبیه تردید شروع به حرف زدن کند و صدای او هنگام صحبت آهسته و یکنواخت و عاری از واکنش های احساسی باشد.

سخت شدت عضلات بدن: سخت شدن عضلات ممکن است در هر قسمت از بدن فرد رخ دهد. سفتی عضلات می تواند دردناک بوده و دامنه حرکت بیمار را محدود کند.

 

پارکینسون در چه سنی به سراغمان می آید؟

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که اغلب در سنین بالای ۵۰ تا ۷۰ سال روی می‌دهد. البته در مواردی بیماری پارکیسنون در سن زیر ۵۰ سال هم مشاهده شده است ولی این موارد بسیار کم هستند.این بیماری در کنار بیماری آلزایمر به عنوان مهم‌ترین بیماری‌های اعصاب دوران پیری شناخته شده است.

 

آیا پارکینسون ارثی است؟

تعداد کمی از افرادی که دچار پارکیسنون می‌شوند سابقه خانوادگی پارکینسون دارند. این بیماری اغلب در سنین بالای ۵۰ سال روی می‌دهد ولی اگر در سنین کمتر از ۵۰ سالگی رخ بدهد می‌تواند زمینه ژنیتک آن قوی باشد اما در غیر این حالت عوامل ژنتیک جز در مواردی خاص تأثیری در ایجاد پارکینسون ندارند. احتمال دچار شدن به پارکینسون تنها با افزایش سن زیاد می‌شود.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!