دسته بندی نشده

گاز گلخانه ای چیست؟

گاز گلخانه ای 

نوشته های مشابه

گازهای گلخانه ای آن دسته از گازهای موجود در جو هستند که در تعادل انرژی زمین تأثیر دارند. شناخته شده ترین گازهای گلخانه ای ، دی اکسید کربن (CO2) ، متان و اکسید نیتروژن ، به طور طبیعی در غلظت های کم در جو یافت می شود. با این وجود ، این نسبت از ابتدای قرن گذشته به دلیل منابع مختلف انسانی ساخته شده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

عوامل عمده در تولید گازهای گلخانه ای کارخانه ها ، اتومبیل ها ، جنگل زدایی و غیره هستند. افزایش تعداد کارخانه ها و اتومبیل باعث افزایش میزان این گازها در جو می شود. گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن دلیل اصلی ایجاد اثر گلخانه ای است.
گازهای گلخانه ای مولکول های گازی هستند که خاصیت جذب تابش مادون قرمز (انرژی حرارتی خالص) که از سطح زمین ساطع می شود را دارند و دوباره آن را به سطح زمین بازنشر می کنند. دی اکسید کربن ، متان و بخار آب مهمترین گازهای گلخانه ای هستند و علی رغم اینکه فقط بخشی از کل گازهای جوی را تشکیل می دهند ، تأثیر زیادی در گرمایش سطح زمین دارند.

 

نقش انسان در تولید گاژ گلخانه ای 

اکثر فعالیت‌های امروزی انسان‌ها گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. با شروع انقلاب صنعتی روش زندگی مردم عوض شد. قبل از آن مقدار گازهای گلخانه ای در جو کم بود، اما با رشد جمعیت و افزایش استفاده از نفت و زغال سنگ ترکیب گازهای اتمسفر نیز تغییر کرد و غلظت گازهای گلخانه ای از حدود ۲۷۰ واحد به ۳۶۷ واحد رسید.

 

اسیدی شدن آب ها

اسیدی شدن آب ها در اثر افزایش میزان (CO(2، ذوب شدن یخ ها و افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها، گرم تر شدن دمای آب اقیانوس ها، از مهم ترین تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیم بر روی اکوسیستم های دریایی هستند که به نوبه خود زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

 

نقش گاز گلخانه ای در گرم شدن زمین

این واقعیت که سیاره زمین با لایه ضخیمی از یخ پوشیده نشده است، به‌علت نقش طبیعی اثر گلخانه‌ای است. سطح زمین همان اندازه که با انرژی دریافتی از خورشید گرم می‌شود، با مکانیسم اثر گلخانه‌ای نیز گرم می‌شود. نقش جو برای زمین همانند پتو می‌باشد که در فضایی که پوشش می‌دهد مقداری از گرمای آزاد شده از جسم را حفظ می‌کند و باعث افزایش دما می‌شود.

 

تخریب زیستگاه ها 

تخریب زیستگاه های نوزادان آبزیان و مناطق تخم گذاری پرندگان آبزی به دلیل بالا آمدن سطح آب دریاها، اخلال در جذب یون کربنات مورد استفاده برای ساخت پوسته های آهکی در آبزیانی از قبیل صدف ها و سخت پوستان به دلیل اسیدی شدن آب ها از طریق افزایش حلالیت گاز (CO(2 در آب اقیانوس، تغییر سن تولیدمثل و شرایط زیست آبزیان و مرگ مرجان ها و تغییر الگوی جریانات فراچاهنده به دلیل افزایش دمای آب دریاها از مهم ترین پیامدهای تغییر اقلیم است.

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. “آنها باعث به اصطلاح گاز گلخانه می شوند.” این جمله اصلا گویا نیست و مفهوم خاصی نداره
    و نکته بعدی هم سایز نبودنه تصاویره که چندین بار بهش اشاره شد

  2. درست کردم اون جمله اشتباه رو و نکته بعدی اینکه سایز عکس ها برای من درست هستش ؛ نگاه کردم مشکلی نداشتش نمیدونم چرا برای شما یک اندازه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!