سبک زندگیسلامت

افرادی که سنگ کلیه دارند بخوانند

افرادی که سنگ کلیه دارند بخوانند

سنگ کلیه به دلایل مختلفی از جمله سابقه خانوادگی و تغذیه نادرست به وجود می آید. توجه به برخی از توصیه ها می تواند در پیشگیری از بروز این بیماری و یا کاهش علائم ناشی از آن مؤثر باشد.

۱- سعی کنید هر روز آب و مایعات فراوانی بنوشید. نوشیدن مقدار زیادی آب در پیشگیری از سنگ کلیه و کاهش عود کردن آن مفید است.

۲- استفاده از غذاهای فرآوری شده، فست فودها و کنسروها را به حداقل برسانید. حذف این غذاها برای افرادی که دچار سنگ کلیه هستند در روند بهبود آن‌ها مؤثر است.
سنگ کلیه انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع سنگ، برخی مواد غذایی از برنامه غذایی بیمار حذف و یا به آن اضافه می شود.
به طور مثال افرادی که دچار سنگ های اگزالات هستند آجیل را حذف کنند. بنابراین توجه به تغذیه، نقش کلیدی در این بیماری دارد.

۳- اضافه وزن می تواند مُحرکی برای ایجاد سنگ کلیه باشد، برای پیشگیری از این عارضه کاهش وزن توصیه می شود.

۴- مصرف شکر، نمک و پروتئین حیوانی را محدود کنید. این مواد غذایی به وجود آورنده سنگ های کلسیم یا اگزالات کلسیم هستند. به طور کلی مصرف زیاد نمک سبب اختلال در عملکرد کلیه شده و مصرف زیاد پروتئین حیوانی موجب افزایش کلسیم دفعی می شود که احتمال ایجاد سنگ کلیه را بالا می برد.

۵- هنگام استفاده از ویتامین C در بدن اگزالات تولید می شود و هرچقدر استفاده از این ویتامین افزایش پیدا کند اگزالات بیشتری دفع می شود. علاوه بر آن ویتامین C موجب اسیدی شدن ادرار و افزایش وجود کریستال در کلیه شده، بنابراین زمانی که پزشک تغذیه مقدار اگزالات در رژیم غذایی فرد را کاهش می دهد استفاده از مکمل ویتامین C توصیه نمی شود.

افرادی که دچار این عارضه هستند در صورت مشاهده علائم زیر سعی کنند به پزشک مراجعه کنند.

آرام نگرفتن درد شکم تحت هر زاویه ای

حالت تهوع داشتن و مشاهده درد شدید در شکم یا پایین کمر

تخلیه ادرار به سختی همراه با درد، ادرار کِدِر و خونی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!