تغذیهسبک زندگی

طرز تهیه باقالی پلو با شوید خشک

باقلا پلو یا به اصطلاح معروف باقالی پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که در برخی شهرستان ها به عنوان غذای محبوب مهمانی ها بر سر سفره قرار داده می شود. ترکیبی خوش مزه از شوید، باقالی و برنج است که گاهی به جای شوید از سبزی سبزی پلو هم می توان استفاده کرد. نکته ی مهمی که در تهیه ی هر نوع غذا بهتر است در نظر بگیریم، این است که حتما نیازی نیست تماما مراحل تهیه ی غذای ما شبیه دستورات موجود در کتاب های آشپزی یا اینترنت و سایر فضاهای مجازی باشد. ما می توانیم با توجه به امکانات موجود در منزل و سلیقه ی اعضای خانواده، در دستورات غذایی تغییراتی ایجاد کنیم.

باقالی پلو یکی از غذاهایی است که در کنار آن می توان از مرغ، گوشت، ماهی و تن ماهی استفاده کرد. در پخت آن می توانید از شوید تازه یا خشک یا سبزی های مخصوص سبزی پلو استفاده کنید.

غذایی که ما تهیه کردیم و برای آموزش قرار داده ایم با شوید خشک تازه و باقالی فریز شده تهیه شده است. صدالبته که مصرف مواد غذایی همچون باقالی تازه یا شوید تازه طعم غذا را بی نظیر خواهند کرد.

باقلا طبعی سرد دارد به همین علت است که به باقالی پلو مقدار شوید اضافه می شود. این ماده غذایی خواص بسیار زیادی دارد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

  1. تقویت کننده ی استخوان
  2. کمک به کاهش تولد نوزادان دارای اختلالات مادرزادی
  3. کاهش فشارخون
  4. کاهش ابتلا به بیماری های قلبی
  5. مفید برای لاغری و کاهش وزن
  6. تقویت کننده ی اندام های حرکتی
  7. انرژی بخش
  8. کمک کننده برای درمان کم خونی
  9.  تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن

توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر نوع ماده غذایی، هر چقدر هم که مفید و پرخاصیت باشد عوارض مخصوص به خود را هم دارد. چنان چه دچار بیماری خاصی هستید یا نسبت به استفاده از مواد غذایی حساسیت دارید حتما قبل از مصرف آن به پزشک مراجعه کرده و خیلی خوب تحقیق کنید.

تذکر! این دستور غذایی مطابق با آنچه تصاویر آن در ادامه آمده، ارائه شده است.

مواد مورد نیاز برای ۲ نفر پرخوراک مقدار لازم
برنج ۱ پیمانه (ما از دو پیمانه سرخالی یا یک پیمانه و نیم برنج استفاده کردیم)
باقالی ۱۵۰ گرم
شوید خشک به مقدار لازم
سیب زمینی برای ته دیگ ۱ عدد بزرگ
ادویه (زرد چوبه و فلفل سیاه)، نمک و زعفران به مقدار دلخواه
روغن به مقدار لازم

روش تهیه ی باقالی پلو مفید و خوش مزه

ابتدا به مدت حدود سه ساعت برنج را خیس کنید. می توانید یک قاشق نمک هم به آب برنج اضافه نمایید.

علت خیس کردن برنج و اضافه کردن نمک به آن

با خیس کردن برنج، حجم برنج شما بیشتر می شود، برخی می گویند برنج ری می کند. دانه های برنج شما درشت تر شده و قد می کشند. در هنگام پخت هم زود تر می پزند و آماده ی آبکش شدن می شوند.

اما چرا به برنج نمک اضافه می کنند: هنگامی که برنج را خیس می کنید، دانه های آن ترک خورده و می شکنند، مخصوصا زمانی که مدت طولانی در آب بمانند. برای جلوگیری و کاهش خاصیت شکنندگی برنج، به آن نمک اضافه می کنند؛ با اضافه کردن نمک و اتفاق افتادن واکنش های شیمیایی در آن، برنج های سالم تری خواهید داشت.

مقداری آب را در قابلمه برای جوشیدن بریزید. پیشنهاد می شود در هنگام پخت برنج، از قابلمه ی بزرگ تر و مقدار آب جوشیده ی بیشتری استفاده کنید تا برنج ها فضای کافی برای درشت شدن داشته باشند.

پس از این که آب شما جوشید حالا نوبت اضافه کردن برنج است. برخی ابتدا مقداری نمک اضافه می کنند و بعد برنج را در آب می ریزند. ما بعد از این که برنج را اضافه کردیم با توجه به قابلمه ی بزرگ و آب فراوانی که داشتیم حدود یک سوم تا نصف قاشق غذاخوری نمک اضافه کردیم. این مقدار شاید برای شما مقدار کمی باشد، زیرا به خاطر حفظ سلامت غذا، ما سعی می کنیم از غذاهای کم نمک و کم روغن استفاده نماییم.

اگر به باقالی های نرم علاقه دارید، می توانید از همان ابتدا که برنج را در آب جوش ریختید، باقالی ها را نیز اضافه کنید، در غیر این صورت می توانید بعد از گذشت حدود سه دقیقه از پخت برنج در آب، آن را اضافه نمایید. ما با شعله ی زیاد این برنج را پختیم، برخی هم معتقدند شعله ی کم برنج را بهتر وا می کند. برخی معتقدند که اضافه کردن یک استکان آب در لحظات پایانی قبل از آبکش کردن برنج باعث وارد شدن شوک به برنج شده و قد دانه های برنج را بلندتر می کند. ما هم این کار را انجام دادیم.

در این حین سیب زمینی های خود را ورقه ورقه کنید تا برای ته دیگ از آن استفاده شود. سیب زمینی برای شما تنها یک پیشنهاد است، شما می توانید از مخلوط تخم مرغ و ماست و برنج، کلم، کدو و بادمجان، نان و انوع موادی که خودتان بهتر می شناسید استفاده نمایید.

پس از این که برنج شما برای برداشتن و آبکش کردن آماده شد، آن را آبکش کنید. مقداری روغن کف قابلمه اضافه کنید. مقدار بسیار کمی زرد چوبه و فلفل سیاه و اگر علاقه مند بودید نمک کف قابلمه بریزید؛ سیب زمینی ها را چیده و برنج را در دو مرحله به صورت زیر اضافه نمایید. یک مرحله برنج بریزید و شوید خشک ها را روی آن بپاشید، اگر به شوید علاقه مندید، آن قدر بریزید که روی برنج خوب سبز شود، در غیر این صورت مقدار کم تر از آن هم کفایت می کند. حالا باقی برنج را اضافه کنید و دوباره روی آن شوید خشک بریزید. مقدار شوید خشکی که در عکس آغاز کار مشاهده کردید، مقدار مناسبی برای افراد علاقه مند به شوید است؛ بعد از استفاده ی ما، مقدار کمی شوید در ظرف باقی ماند. ( به عکس ابتدای مطلب مراجعه نمایید)

حالا دم کنی را گذاشته و شعله را کمی بیشتر از حالتی که در هنگام دم کردن برنج قرار می دهید، تنظیم کنید. این کار باعث سرخ شدن سیب زمینی ها و خوب پخته شدن برنج می شود. بعد از گذشت حدود سه تا پنج دقیقه، شعله پخش کن را روی شعله ی مورد نظر مطابق با اندازه ی قابلمه قرار دهید و شعله را خیلی کم کنید تا به آرامی بپزد. گذاشتن یک شی سنگین همچون هاون روی در قابلمه، به بهتر دم کشیدن پلو کمک خواهد کرد.

بعد از این که بوی پلو در آمد و شما دست خیس خود را به قابلمه زدید و صدای پرس شدن شنیدید در قابلمه را باز کنید و بررسی کنید آیا زمان برداشتن برنج رسیده است یا خیر. اگر قصد دارید ته دیگ های شما خوب سرخ وکاک شوند می توانید چند دقیقه دیرتر قابلمه را بردارید.

توجه کنید برای داشتن ته دیگ های زیبا، استفاده از روغن بیشتر می تواند کمک کننده باشد، اما سلامت غذا را کاهش می دهد.

ما بدون اضافه کردن هیچ روغنی به پلو، آن را سرو کردیم اما اگر علاقه مند بودید می توانید انواع روغن و کره را در این مرحله به آن اضافه کنید و سپس در بشقاب های موردنظر خود بکشید.

نکته! اگر علاقه مندید تا پلوی شما کمی رنگ زرد هم داشته باشد، علاوه بر برنج زعفرانی روی برنج که کاملا اختیاری هم هست، مقداری زعفران را در خود پلو هم اضافه کنید و هم بزنید، راهکار پیشنهادی دوم که می تواند مفیدتر هم باشد این است که بعد از برداشتن ته دیگ ها، برنج را با روغن زردچوبه ای کف قابلمه کمی هم بزنید تا از زردی مواد کف قابلمه، پلوی شما هم زرد شود.

ما این غذا را با ماهی پختیم؛ اما به دلیل متفاوت بودن روش پختمان ترجیح دادیم آن را در عنوان مطلب ننویسیم. اگر علاقه مند به روش پخت آن هستید پیشنهاد می کنیم مطلب کوتاه زیر را نیز مطالعه بفرمایید.

روش پخت ماهی به سبک تون ماهی (موجود در عکس) 

ابتدا ماهی را مقداری آب پز کنید. نیازی نیست خیلی آب پز شود، پخت زیاد در این مرحله باعث می شود تیغه ها نرم شده و راحت جدا نشوند. بعد از کمی آب پز شدن ماهی را در یک ظرف قرار دهید و تیغه های آن را جدا کنید. حالا ماهی های بدون تیغ را با مقداری پیاز با دستگاه خرد کن، چرخ کنید. ( ما برای حدودا ۳۰۰ گرم ماهی، از یک عدد پیاز بزرگ استفاده کردیم) بعد از این که خوب چرخ شدند مقداری ادویه فلفل سیاه، زردچوبه، زنجبیل (اختیاری)، نمک، زعفران و آب لیمو اضافه و مخلوط کنید، در یک تابه کمی روغن ریخته و اجازه دهید نسبتا گرم شود، سپس مواد آماده شده را در تابه ریخته و هم بزنید و کمی سرخ کنید. نیازی نیست زمان زیادی از سرخ کردن بگذرد، به شکل ماهی موجود در عکس که در آمد، کفایت می کند و آماده ی سرو کردن است.

اگر تمایل داشتید این غذا را با مرغ بپزید پیشنهاد می کنم از روش زیر استفاده نمایید.

پخت مرغ خوشمزه برای کنار باقالی پلو

ابتدا تکه های سینه و ران را جدا کرده و اگر علاقه مند به پیاز سرخ شده هستید، مقدار زیادی پیاز خلال کنید. مقدار بسیار کمی روغن در تابه ریخته و پیازهای خرد شده را به آن اضافه نمایید، کمی هم بزنید و اجازه دهید تا پیازها آب بیندازند، بعد از آب انداختن پیاز ها، تکه های مرغ را اضافه کرده و کمی سرخ کنید، سپس روی آن آب جوش بریزید، اگر تمایل دارید مرغتان نرم شود، آب روی مرغ را کمی بپوشاند، در غیر این صورت آب کم تری استفاده نمایید. بعد از این که با شعله ی کم رو به متوسط کمی پخت و مقدار اندکی آب باقی ماند، می توانید کمی زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران و نمک اضافه نمایید. بعد از خشک شدن آب آن مقدار کمی آب لیمو اضافه کنید، مرغ ها را بردارید و اجازه دهید پیازها کمی بیشتر سرخ شوند. حالا این غذای لذیذ شما آماده شده است. 

ارسال نظرات و پیشنهادات شما در رابطه با این مطلب و پخت این غذای دوست داشتنی موجب خرسندی ماست.

نوش جان

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!