سبک زندگیورزش

مادر ورزش ها دو و میدانی

تاریخچه دوومیدانی در جهان

برای یافتن ریشه های دو و میدانی باید به تاریخ بسیار قبلتر برویم زیرا یکی از قدیمی ترین رویدادهای ورزشی جهان است. در واقع، بازی های المپیک به روشی که امروزه می شناسیم از رویدادهای دو و میدانی باستانی که در یونان باستان برگزار می شد، شکل گرفت. با این حال، برخی از مورخان ریشه این ورزش را به قرن ۱۰ یا حتی ۹ قبل از میلاد نسبت می دهند.

در سال ۷۷۶ پیش از میلاد در المپیا باستان در یونان اولین بازیهای المپیک برگزار شد و در طول آن بازی ها تنها یک مورد رویداد دو و میدانی برگزار شد. دو و میدانی یا بهتر بگوییم برخی از جنبه های دو و میدانی در بازیهای پانلنیک در یونان برگزار شد و از آنجا ایده ها و مفاهیم اصلی دو و میدانی در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد به ایتالیا گسترش یافت.

طی چند قرن بعدی دو و میدانی خیلی آهسته توسعه یافت. با این حال، در قرون وسطی موج جدیدی از این توسعه آغاز شد. در آن زمان دوومیدانی در بخش شمالی اروپا توسعه یافت. این ورزش در قرن نوزدهم توسط موسسات آموزشی، باشگاه های ورزشی و برخی از سازمان های نظامی برگزار شد. رویدادهای سازماندهی شده توسط این موسسات در واقع رویدادی بود که شامل مسابقات موانع می شد. در این دوره، اولین انجمن های دوومیدانی ملی تاسیس شد و اندکی پس از آن اولین مسابقات ملی انجام شد. از جمله اولین انجمن هایی که چنین مسابقاتی را ترتیب دادند، انجمن ورزشکاران آماتور انگلستان بود که در سال ۱۸۸۰ مسابقات قهرمانی سالانه AAA را سازماندهی کرد. 

یکی از بزرگترین نقاط عطف توسعه دو و میدانی در سال ۱۸۹۶ به بازیهای المپیک تابستانی آتن باز می گردد. این بازیها خیلی مهم بودند زیرا آنها برای اولین بار اندازه گیری متریک استفاده می شد.

در سال ۱۹۱۲، دومین نقطه عطف در توسعه دو و میدانی زمانی رخ داد که فدراسیون بین المللی آماتور دو و میدانی یا IAAF تأسیس شد. تا اوایل دهه ۱۹۲۰، دوومیدانی تنها یک ورزش مردانه بودتا اینکه زنان برای اولین بار در این ورزش در بازیهای المپیک تابستانی ۱۹۲۸ شرکت کردند. مسابقات مهم بین المللی قبل از جنگ جهانی دوم شامل المپیک، بازیهای امپراتوری بریتانیا و مسابقات قهرمانی اروپا بود، اما پس از جنگ دو و میدانی بزرگترین دوره رشد خود را تجربه کرد، به ویژه در کشورهای در حال توسعه. در دهه ۱۹۵۰ ورزشکاران کلاس جهانی از کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین در سطح بین المللی از موفقیت بزرگی برخوردار بودند.

ورزش دوومیدانی در ایران

 بنیان گذار این ورزش در ایران رحمت الله ایزد پناه می باشد. در سال ۱۳۰۲ در یکی از میدان های قدیمی واقع در خیابان امام خمینی مسابقاتی باعنوان المپیک در ایران برگزار شد که ورزشکاران خارجی نیز در آن حضور داشتند.

 از سال ۱۳۰۴ در برخی محله های تهران مسابقاتی غیر رسمی آغاز شد که بعلت کمبود امکانات به دوهای کوتاه، پرش ارتفاع و پرش طول محدود شده بود. بعد از برگشت برخی دانشجویان از اروپا در سال های ۱۳۰۶ و بعد از ان این ورزش رونق گرفت و در سال ۱۳۱۱ در مدارس نیز مسابقات دوومیدانی انجام شد. مسابقات دو میدانی سال ها بصورت غیررسمی ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۱۸ خورشیدی این مسابقات رسما پایه ریزی شد. در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۲۵ فدراسیون دوومیدانی ایران رسما عضو فدراسیون بین المللی شد. برای اولین بار ورزشکاران ایرانی در سال ۱۳۳۱ در بازی های المپیک فنلاند شرکت کردند.

رشته های دوومیدانی:

  • دوی با مانع
  • دوی نیمه استقامت
  • دوی استقامت

رشته های میدانی:

  • پرتاب نیزه
  • پرتاب دیسک
  • پرتاب چکش
  • وزنه
  • پرش از ارتفاع
  • پرش با نیزه
  • پرش سه گام
  • پرش طول

و دوهای هفت گانه خانم ها و دوی ده گانه آقایان.

امیدوارم این مطلب برای شما دوستداران ورزش دوومیدانی مفید باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!