علم و دانش

آیا حیوانات احساسات را احساس می‌کنند؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آیا حیوانات نیز مانند ما احساساتی را احساس می کنند؟ در این مطلب به بررسی احساسات می پردازیم، به برخی از تحقیقات علمی نگاه می‌کنیم و به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم که ” آیا حیوانات احساسات را احساس می کنند؟”

احساسات چیست؟

نوشته های مشابه

احساسات چیست، سوال سختی است، در واقع آنقدر سخت که دانشمندان نمی‌توانند در مورد پاسخ به توافق برسند.

فرهنگ لغت ها می‌گویند که احساسات، مانند شادی، عشق، ترس، خشم یا نفرت می‌تواند ناشی از موقعیتی باشد که در آن قرار دارید یا افرادی که با آنها هستید. بنابراین، این بدان معناست که آنها پاسخ ما به چیزهایی هستند که برای ما اتفاق می افتد. 

به عنوان مثال، اگر دوستتان را در آغوش بگیرید، احساس خوشحالی می‌کنید، اما اگر با دوستی بحث کنید، غمگین یا عصبانی می‌شوید.

احساسات در ما پاسخ های فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب و واکنش های رفتاری مانند لبخند، اخم یا جیغ را ایجاد می‌کنند. همین واکنش هاست که به اطرافیانمان نشان می‌دهد که چه احساسی داریم.

آیا حیوانات احساسات را احساس می‌کنند؟

مردم ده ها سال است که در مورد اینکه آیا حیوانات احساساتی را احساس می کنند بحث و سؤالاتی مانند “چگونه می‌توان تشخیص داد که یک حیوان احساساتی را تجربه می‌کند؟”را مطرح کرده‌اند. توانایی احساس عواطف در گونه ها متفاوت است. همه آنها یکسان نیستند، نگاه عنکبوت ها به جهان با نگاه سگ ها بسیار متفاوت است!

با این حال، پاسخ کوتاه این است، بله، حیوانات واقعاً احساسات را احساس می‌کنند. برای دیدن این موضوع فقط باید به سگی که دمش را تکان می دهد نگاه کنید، اما تحقیقاتی نیز انجام شده، که در زیر به برخی از آنها می‌پردازیم. حیوانات به همان شکلی که ما انجام می‌دهیم هیجان زده، خوشحال و می ترسند. 

مطالعات موردی

دانشمندان احساسات را در بسیاری از گونه ها بررسی کرده اند، بنابراین اجازه دهید به چند مورد نگاه کنیم.

احساسات در زنبورها

زنبور ممکن است اولین حیوانی نباشد که هنگام فکر کردن به احساسات حیوانات به ذهنتان خطور می‌کند، اما در سال ۲۰۱۶ دانشمندان به کشفی دست یافتند که احتمال دارد زنبورها با دریافت غذا احساس خوشحالی کنند. 

دانشمندان با ادامه این تئوری مبنی بر اینکه انسان ها در هنگام خوشحالی به موقعیت های جدید خوش بینانه تر واکنش نشان می‌دهند، نحوه واکنش زنبورها را پس از خوردن شیرینی آزمایش کردند. 

آنها ابتدا زنبورها را آموزش دادند تا نواحی و رنگ های خاصی را با آب شیرین یا آب ساده مرتبط کنند. سپس به چند زنبور عسل آب شیرین و مقداری آب ساده دادند و فضای جدیدی با رنگ جدید باز کردند. زنبورهایی که آب شیرین دریافت کردند سریعتر از آنهایی که فقط آب معمولی به آنها داده شد، از منطقه جدید بازدید کردند، که نشان می دهد آنها نسبت به احتمال دریافت شیرینی خوشبین تر بودند.

احساسات در خوک ها

در سال ۲۰۱۳ با مطالعه روی خوک ها دریافتند که خوک ها هنگام داشتن یک تجربه بد، رفتارهای مرتبط با احساسات منفی را نشان می‌دهند. این رفتارها شامل یخ زدن، عقب گذاشتن گوش ها و پایین نگه داشتن دم بود. رفتارهای مثبتی مانند بازی کردن، پارس کردن و حرکات دم، قبل یا در طول یک تجربه خوب دیده می‌شد. این مطالعه همچنین نشان داد که حیوانات آموزش‌دیده می‌توانند احساسات را به دیگر حیوانات آموزش‌دیده منتقل کنند. این نشان می‌دهد که احساسات یک خوک می‌تواند روی دیگران تأثیر بگذارد، واقعیتی که هنگام در نظر گرفتن رفاه حیوانات بسیار مهم است، زیرا بسیاری از حیوانات نزدیک به هم نگهداری می‌شوند.

احساسات در ماهی ها

مطالعه موردی نهایی ما به ماهی ها می پردازد. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ درمورد بررسی این موضوع است که آیا ماهی از نظر فیزیولوژیکی و رفتاری به تجربیات مثبت و منفی واکنش نشان می‌دهد یا خیر. 

حالات عاطفی با اندازه گیری سطوح هورمون استرس کورتیزول، با نظارت بر فعالیت مغز و با ارزیابی رفتارهای فرار شناسایی شد. نتایج نشان می‌دهد که ماهی‌ها بسته به اینکه اتفاقی را مثبت یا منفی درک کنند، به آن واکنش متفاوت نشان می‌دهند.

درک چگونگی احساس و واکنش حیوانات به موقعیت‌های مختلف می‌تواند به ما در بهبود زندگی حیواناتی که تحت مراقبت هستند کمک کند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!