سلامت

عوارض مصرف مکمل بدنسازی

معمولا اکثر ورزشکاران برای عملکرد بهتر ورزشی،افزایش سرعت ریکاوری،افزایش سطح انرژی،افزایش حجم عضلات و کاهش توده های چربی بدن از مکمل استفاده میکنند.به صورت کلی مکمل های ورزشی که حاوی ترکیبات مورد تایید FDA هستند عوارض جانبی بسیار کمی دارند مانند مشکلات گوارشی یا حساسیت های پوستی. ولی برخی از مکمل های بدنسازی که حاوی ترکیبات غیر مجاز هستند می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند و مشکلاتی را برای سلامتی ورزشکار به وجود آورند.

مکمل های تقلبی

برخی از مکمل‌های بدنسازی از قبیل پروتئین وی و کراتین با توجه به مزایای قابل توجهی که دارند، بسیار پرطرفدار هستند بنابراین از آنجایی که امروزه در بازار، مکمل‌های بدنسازی تقلبی و قاچاق کم نیستند، در خرید آنها باید نهایت دقت را به خرج داد.
واردکنندگان و فروشندگان این نوع محصولات معمولا این مکمل‌ها را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند و متاسفانه به همین دلیل در جذب مشتری نیز به ظاهر موفق هستند. گاهی مواقع نیز به دلیل تحریم یا احتکار سودجویان، بعضی از این مکمل‌ها در بازار کمیاب شده و در این مواقع فروش نوع تقلبی آن‌ها به شدت رونق پیدا می‌کند.

مکمل های اصل را از کجا تهیه کنیم؟

در حال حاضر تنها داروخانه ها زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می کنند و نظارت و برخورد با فروش مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی بر عهده اداره کل ورزش و جوانان به عنوان مرجع صدور مجوز فعالیت برای این باشگاه ها است.

مشکلات قلبی

معمولا ورزشکاران کمتر دچار نارسایی‌ها و حملات قلبی می‌شوند اما انجام تمرینات بسیار سنگین و وارد کردن فشار زیاد به بدن می‌تواند به سیستم قلب و عروق خود را وادار به کار بیشتر کند. هنگامی که قلب در دراز مدت نتواند پاسخگوی نیازهای بدن باشد، مشکلات عدیده‌ای پدید خواهد آمد.

مشکلات کلیه 

مصرف زیاد پروتئین وی و کراتین  با افزایش فشار داخل کلیه ها باعث افزایش میزان فیلتراسیون گلومرولی می شود که پاسخ طبیعی کلیه ها به شمار می آید. ولی این بدان معنا نیست که پروتئین وی و کراتین به کلیه ها آسیب می رساند.
همچنین شواهد علمی معتبری وجود ندارد که  نشان دهد دریافت زیاد پروتئین وی باعث آسیب کلیه ها در افراد سالم می شود اما اگر فردی مبتلا به نارسایی کلیه است بهتر است قبل از مصرف مکمل های بدنسازی با پزشک مشورت نماید.

ریزش شدید موها

نگرانی در مورد ریزش مو ناشی از مصرف مکمل های بدنسازی در میان آقایان ورزشکار بسیار شایع است. برخی از مکمل های بدنسازی نظیر پروتئین وی نه تنها باعث ریزش مو نمی شوند بلکه به تقویت فولیکول های مو نیز کمک کرده و رشد موها را نیز تقویت می کنند.
اما مصرف مکمل کراتین در برخی از ورزشکاران باعث تشدید ریزش مو می شود. کراتین با افزایش عملکرد و توان ورزشی ورزشکار به صورت غیر مستقیم  باعث افزایش ترشح DHT ( دهیدروتستوسترون ) شده و در افرادی که به صورت ژنتیکی ریزش موی آندروژنی دارند باعث تشدید ریزش مویشان خواهد شد. توصیه می شود این افراد دوره بارگیری در مصرف کراتین را اجرا نکنند و دوزه های پائین مکمل کراتین را مصرف نمایند.
برخی از مکمل های بدنسازی غیر مجاز نظیر پروهورمون ها با اختلال در ترشح هورمون ها باعث افزایش تشدید ریزش مو در آقایان می شوند.

مشکلات کبدی

تمامی موادی که وارد بدن می شوند از کبد عبور می کنند. در نتیجه، اگر مکمل های بدنسازی از مواد بی کیفیت درست شده باشند و یا به مقدار زیاد مصرف شوند می توانند به کبد آسیب های جدی وارد کنند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تصاویر مطلب دیگتون بهتر از این هست ولی هر دو خلاصه میشد در یک مطلب بیشتر کاربردی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!