سبک زندگیسلامت

دراز کشیدن بعد از غذا ضرر داره؟

دراز کشیدن بعد از غذا ضرر داره؟

احساس خستگی که بعد از صرف غذا بلافاصله به سراغ انسان می آید و او را ترغیب به دراز کشیدن و یا خوابیدن می کند. اجتناب از آن نیز کار دشواری است.

فرضیه هایی در این رابطه وجود دارد.
که در صورت انجام این کار، ضررهایی متوجه بدن و سلامتی خواهد بود.
در این متن قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.
با ما همراه باشید.

نکته اول

در گام اول، دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن باعث افزایش اسید معده می شود.
در سیستم دستگاه‌ گوارش اسید معده تولید می شود تا به هضم غذا کمک کند.
حال اگر بعد از غذا خوردن دراز بکشید به حرکت کردن این اسید به سمت مری کمک می کنید و در نتیجه شاهد ریفلاکس معده خواهید بود.
و در پی رفلاکس های متعدد یک اختلال گوارشی به نام GERD رخ می دهد.
دانستن همین نکته شما را از دراز کشیدن بعد از غذا باز می دارد، اما باهم نگاهی به نکات دیگر می اندازیم.

نکته دوم

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که کارهای دشوار وطاقت فرسایی برای از بین بردن چربی اضافی بدن انجام می دهید دانستن این نکته به شما کمک می کند.
یکی دیگر از عوارض دراز کشیدن بعد از غذا که بسیار مورد توجه قرار می گیرد ، احتمال افزایش وزن است.
پس از غذا خوردن بخشی از غذا وارد خون شده و باقی آن کالری اضافه است که باید با کمک متابولیسم تبدیل به انرژی شود. شما با درازکشیدن به تشکیل شدن سلول های چربی در بدن، کمک می کنید.

نکته سوم

از دیگر عوارض دراز کشیدم بعد از غذا خوردن، دیدن کابوس های شبانه می باشد.
در واقع با انجام این کار علاوه بر آسیب رسیدن به سیستم گوارشی داشتن یک خواب راحت و عمیق از شخص سلب می شود.

حال سؤالی که پیش می آید این است که چند ساعت بعد از غذا خوردن می توان دراز کشید و یا خوابید؟

تقریبا ۳ ساعت بعد از غذا خوردن زمان مناسبی برای استراحت و یا خوابیدن است‌. 
اگر غذای سبکی خورده اید معده زودتر غذا را هضم می کند و سبک می شود ولی هرچقدر بیشتر صبر کنید بهتر است. 

به طور کلی چندین نکته در رابطه با غذا و خواب وجود دارد که دانستن آن ها و عمل کردن به آن باعث رفع خواب آلودگی بعد از غذا می شود و به سلامت بیشتر بدن کمک می کند.

در وعده شام از غذاهای کم کالری و سبک تر استفاده کنید.

اگر مجبور به خوردن غذای سنگین در وعده شام هستید در ساعات اولیه شب شام بخورید.

در صورت امکان بعد از غذا پیاده روی کنید و قدم بزنید.

به طور کلی گاهی جلوگیری از خواب آلودگی بعد از غذا از کنترل‌ خارج بوده و برخی از مواد غذایی باعث خواب آلودگی بعد از غذا می شود. به طور مثال دوغ و یا ماست در این زمینه شهرت دارند.
برای پیشگیری از خواب آلودگی بعد از غذا، در حد امکان می توانید از خوردن آن‌ها با غذا اجتناب کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون مطلب خوبی بود و البته چند مورد ایراد دستوری داشت
    هیچ زمان “که” یا دیگر حروف ربط نمیتوانند آغاز جمله باشند
    “او را ترغیب به دراز کشیدن و یا خوابیدن می کند. که‌ اجتناب از آن نیز کار دشواری است.”
    همچنین جمله نمیتواند با اما شروع شود
    “باید با کمک متابولیسم تبدیل به انرژی شود. اما شما با درازکشیدن به تشکیل شدن سلول های چربی در بدن، کمک می کنید.”
    “با توجه به نوع غذایی که می خورید به معده اجازه ی سبک شدن را بدهید، تقریبا ۳ ساعت بعد از غذا خوردن زمان مناسبی است.
    اما اگر غذای سبکی خورده اید معده زودتر غذا را هضم می کند و سبک می شود ولی هرچقدر بیشتر صبر کنید بهتر است.”
    در دو مورد فوق باید به جای نقطه ویرگول می گذاشتید که مطلب اشتباه نباشه
    این جمله هم نا مفهوم بود احتمالا منظور شما شخص باشه نه شکل
    “داشتن یک خواب راحت و عمیق از شکل سلب می شود.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!