تاریخعلم و دانش

لویی پاستور که بود؟

دانشمند بزرگ فرانسوی

دانشمند بزرگ فرانسوی لویی پاستور… 

لویی پاستور:

نوشته های مشابه

لویی‌پاستور در زمستان سال ۱۸۲۲ در یکی از روستاهای فرانسه به نام دول به دنیا آمد. پدر لویی در خدمت ارتش ناپلئون بود. وی پس از تبعید ناپلئون،از خدمت استعفا داد و در «دول» یک مغازه چرم سازی دایر کرد.
پس از تولد لویی پاستور،خانواده او به آربوا عزیمت کرد و در قلب تاکستانهای فاصله چندانی با دول نداشت منزل گزید.پدر لویی مردی خردمند و هوشیار بود و با کمک همسرش تمام زندگی خود را وقف سعادت خانواده‌اش کرد.

لویی در ۱۵ سالگی نقاشی را آغاز کرد. نقاشی هایش جالب و زیبا بودند. بیشتر تابلوهای نقاشی وی اکنون در انستیتو پاستور پاریس به چشم می خوردند. پدر لویی علاقه داشت فرزندش معلم بزرگی شود اما مدیر مدرسه تربیت معلم که به استعداد و نبوغ لویی پی برده بود عقیده داشت که او باید مدت یک سال به مطالعه دروس بپردازند و خود را آماده کند. پاستور وارد دانشسرای عالی اکول پاریس شد. وی ریاضیات ، فیزیک و شیمی را بسیار دوست داشت. پس از پایان تحصیلات ،به جای تدریس به پژوهشهای علمی مشغول شد.

پاستور در دوران تحصیل در مدرسه تربیت معلم اکول به مطالعه درباره «ساختمان و ماهیت بلورها» پرداخت. در همین زمان و در جلسات سخنرانی شیمیدان فرانسوی ، آنتوان ژرم‌ بالار ( ۱۸۷۶_۱۸۰۲) که کاشف عنصر بُرم بود ، شرکت می کرد. تالار پس از مشاهده تحقیقات پاستور ، از وی به عنوان دستیار در آزمایشگاه دعوت کرد. این فرصت خوبی برای پاستور بود. او بار دیگر به مطالعه درباره بلورهای اسید تارتریک پرداخت. کشفیات پاستور مورد توجه فیزیکدان فرانسوی ژان باپتیست بیو (۱۸۶۲_۱۷۷۴) قرار گرفت و او این تحقیقات را پس از بررسی دقیق به آکادمی علوم فرانسه فرستاد.

در سال ۱۸۴۸ وزیر فرهنگ وجود مخالفت های بسیار اعضای آکادمی فرانسه ، او را به سمت معلم فیزیک مقدماتی مدرسه متوسطه دیژون برگزید. یک سال بعد لویی پاستور به عنوان استاد شیمی دانشگاه استراسبورگ منصوب شد و با دختر رئیس دانشگاه ، ماری لورنت ۲۹ مه سال ۱۸۴۹ ازدواج کرد. ماری برای رفع مشکلات لویی و تامین وسایل آسایش او از هیچ کمکی روگردان نبود. او بیش از هر کس دیگری برای شوهرش همکاری صمیمی و غمخوار بود و همین امر لویی پاستور را به انجام تحقیقاتش راغب تر و مصمم تر می کرد.

جنگ جهانی میان آلمان و فرانسه شروع شد و فرانسه در این جنگ شکست خورد. اما لویی اعمال وحشیانه آلمانی ها را فراموش نکرد و حتی چند سال بعد از جنگ ،  از دریافت مدال افتخار دولت  آلمان امتناع کرد.
پاستور آزمایشاتش را با ساختمان بلور ها آغاز کرد. وی سپس به حل مسئله تخمیر مواد روی آورد. در آن زمان شراب سازی در فرانسه صنعت بزرگی بود. در زمان پاستور این صنعت رو به نابودی رفت. پاستور ثابت کرد که موجودات ذره بینی باعث می‌شوند تا شراب ترش شود. بررسی های علمی او موجب شد تا طریقه شراب سازی روی اصول علمی انجام شود و به این ترتیب روش پاستوریزاسیون بنیان نهاده شد. چند سال بعد صنعت ابریشم بافی بر اثر بیماری مشکوک کرم های ابریشم به خطر افتاد. وی پس از کشف علت بیماری ، میکروب را از بین برد. مطالعات وی درباره وبای طیور ، سیاه زخم و همچنین تهیه واکسن اغلب بیماری ها از خدمات ارزنده پاستور می باشد.

لویی پاستور در ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ پاستور اکنون در سراسر جهان مشغول خدمت به مردم است.

 

امیدوارم خوندن این مطلب برای شما مفید بوده باشه.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!