زندگینامه بزرگانسرگرمیعلم و دانش

ماری کوری که بود؟

نخستین زن برنده جایزه نوبل

سنین جوانی و تحصیل

ماری کوری در نوجوانی

ماریا اسکلودوسکا که بعدها به نام ماری کوری شناخته شد،۷ نوامبر ۱۸۶۷ در ورشو (لهستان امروزی) به دنیا آمد. 

نوشته های مشابه

کوری پس از خواهر و برادرانش زوسیا، جوزف، برونیا و هلا، کوچکترین فرزند از پنج فرزند بود.

هر دو والدین کوری معلم بودند. پدرش، ولادیسلاو، یک مربی ریاضی و فیزیک بود. زمانی که کوری تنها ۱۰ سال داشت، مادرش، برونیسلاوا را به دلیل بیماری سل از دست داد.

در کودکی، کوری راه پدرش را دنبال کرد. او ذهن روشن و کنجکاوی داشت و در مدرسه عالی بود.

ماری کوری همراه خواهرش برونیا

هم کوری و هم خواهرش برونیا آرزو داشتند برای کسب مدرک رسمی به خارج از کشور بروند، اما منابع مالی لازم برای پرداخت هزینه تحصیل بیشتر را نداشتند.

کوری که دلسرد نشده بود با خواهرش قراری گذاشت: او برای حمایت از برونیا تا زمانی که در مدرسه بود کار می‌کرد، و برونیا پس از اتمام تحصیلاتش، لطفش را برمی‌گرداند.

تقریباً برای پنج سال، کوری به عنوان معلم خصوصی کار کرد. او از اوقات فراغت خود برای مطالعه در مورد فیزیک، شیمی و ریاضی استفاده می‌کرد.

در سال ۱۸۹۱، کوری سرانجام راهی پاریس شد و در دانشگاه سوربن ثبت نام کرد. کوری با پول اندک با نان کره‌ای و چای دوام می‌آورد و گاهی اوقات سلامتش به دلیل رژیم غذایی نامناسبش آسیب می‌دید.

کوری مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فیزیک در سال ۱۸۹۳ به پایان رساند و سال بعد مدرک دیگری را در ریاضیات گرفت.

ازدواج

ماری کوری و همسرش پیر کوری

ماری در ۲۶ ژوئیه ۱۸۹۵ با فیزیکدان فرانسوی پیر کوری ازدواج کرد. آنها توسط یکی از همکاران ماری پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه سوربن به یکدیگر معرفی شدند. 

ماری برای انجام یک مطالعه بر روی انواع مختلف فولاد و خواص مغناطیسی آنها کمیسیون دریافت کرده بود و برای کار خود به آزمایشگاه نیاز داشت.

در ابتدا ماری و پیر روی پروژه های جداگانه کار کردند. اما پس از اینکه ماری رادیواکتیویته را کشف کرد، پیر کار خود را کنار گذاشت تا به او در تحقیقاتش کمک کند.

در سال ۱۹۰۶، زندگی آرام و خوشبخت خانواده‌ی کوری دچار یک نقطه‌ی سیاه شد. پیر در یک حادثه در تصادف با یک درشکه جان خود را از دست داد.

ماری علیرغم غم و اندوه فوق العاده اش، پست تدریس در سوربن را به عهده گرفت و اولین استاد زن این موسسه شد.

اکتشافات

کوری ابتدا رادیواکتیویته و سپس به همراه همسرش پیر، عناصر رادیواکتیو پولونیوم و رادیوم را در حین کار با ماده معدنی pitchblende کشف و همچنین از توسعه اشعه ایکس پس از مرگ پیر دفاع کرد.

کوری آزمایشات خود را بر روی پرتوهای اورانیوم انجام داد و متوجه شد که آنها بدون توجه به شرایط یا شکل اورانیوم ثابت می‌مانند. 

او معتقد بود که پرتوها از ساختار اتمی عنصر می‌آیند. این ایده انقلابی باعث ایجاد زمینه فیزیک اتمی شد. خود کوری کلمه «رادیواکتیویته» را برای توصیف این پدیده ابداع کرد.

پس از کشف رادیواکتیویته توسط کوری، او تحقیقات خود را با همسرش پیر ادامه داد. با کار با ماده معدنی pitchblende، این زوج یک عنصر رادیواکتیو جدید را در سال ۱۸۹۸ کشف کردند. آنها نام این عنصر را به نام کشور بومی کوری، لهستان، پولونیوم گذاشتند.

آنها همچنین وجود ماده رادیواکتیو دیگری را در pitchblende تشخیص دادند و آن را رادیوم نامیدند. در سال ۱۹۰۲، کوری ها اعلام کردند که یک دسی گرم از رادیوم خالص تولید کرده اند که وجود آن را به عنوان یک عنصر شیمیایی منحصر به فرد نشان می‌دهد.

جوایز نوبل

کوری برنده دو جایزه نوبل شد، برای فیزیک در سال ۱۹۰۳ و برای شیمی در سال ۱۹۱۱٫ 

او اولین زنی بود که برنده جایزه نوبل و همچنین اولین کسی بود که دو بار برنده این جایزه معتبر شد. ماری تنها فردی است که برای موفقیت در دو علم جداگانه مورد تجلیل قرار گرفته است.

کوری در سال ۱۹۰۳ به همراه همسرش و هانری بکرل جایزه نوبل فیزیک را برای کارهایشان در زمینه رادیواکتیویته دریافت کرد. 

با پیروزی خود، کوری ها برای تلاش های علمی خود شهرت بین المللی پیدا کردند و از پول جایزه خود برای ادامه تحقیقات خود استفاده کردند.

در سال ۱۹۱۱، کوری دومین جایزه نوبل خود را، این بار در شیمی، برای کشف رادیوم و پولونیوم دریافت کرد. در حالی که او به تنهایی این جایزه را دریافت کرد، او این افتخار را به طور مشترک با همسر مرحومش در سخنرانی پذیرش خود به اشتراک گذاشت.

ماری کوری چگونه مرد؟

کوری در ۴ ژوئیه ۱۹۳۴ بر اثر کم خونی آپلاستیک، که گمان می‌رود ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تشعشعات باشد، درگذشت. 

معروف بود که او لوله های آزمایش رادیوم را در جیب کت آزمایشگاهش حمل می‌کرد. سالها کار او با مواد رادیواکتیو بر سلامتی او تأثیر گذاشت.

ترجمه شده از سایت https://www.biography.com

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون بسیار جامع و دقیق بود و تمام مراحل زندگی کوری رو پوشش می داد….امیدوارم بقیه دوستان هم این مطلب رو مطالعه کنند و در زمان معرفی یک مشاهیر دقت کنند که باید از تولد و خواستگاه اغاز بشه و با مرگ خاتمه پیدا کنه…..
    یک نکته مبهم فقط وجود داشت و اونم این که “تقریباً برای پنج سال، کوری به عنوان معلم خصوصی و فرماندار کار کرد. او از اوقات فراغت خود برای مطالعه در مورد فیزیک، شیمی و ریاضی استفاده می‌کرد.”
    برام واضح نیست چطور در زمان ناشنناس بودن و دوران فقر و تنگدستی ماری کوری فرماندار هم بوده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!