1گزیدهعلم و دانش

چرا نمی‌توانیم خودمان را قلقلک دهیم؟

مخچه بخشی از دستگاه عصبی ما است که در نظارت بر حرکات بدن نقش دارد. مخچه می‌تواند احساسات را زمانی که خود شما حرکتی می‌کنید، پیش بینی کند، اما زمانی که شخص دیگری این کار را انجام می‌دهد، از پیش‌بینی آن عاجز است.

وقتی سعی می‌کنید خود را قلقلک دهید، مخچه واکنش ها را پیش‌بینی می‌کند و این پیش‌بینی تمام نواحی دیگر مغز را که مربوط به قلقلک است، خنثی می‌کند. 

تحقیقات دیگری نشان داده است که وقتی شخصی شما را قلقلک می‌دهد، بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس تحریک می‌شود و شما را برای درد آماده می‌کند. همچنین برخی از دانشمندان معتقدند شما در موقعیتی آسیب پذیر قرار می‌گیرید. این موضوع توضیح می‌دهد که چرا برخی مردم از قلقلک دادن‌شان متنفرند. 

بنابراین منطقی است که نمی‌توانید خودتان را قلقلک دهید زیرا نمی‌توانید مغز خود را غافلگیر کنید. وقتی سعی می‌کنید خود را در هر ناحیه ای از بدنتان قلقلک دهید، مغز شما یک قدم جلوتر است. می‌داند که انگشتان شما کجا را لمس می‌کنند و به شما آسیبی نمی‌رسانند. 

اما وقتی شخص دیگری شما را قلقلک می‌دهد، از آنجایی که برای مغز غیرقابل پیش‌بینی است، پس شما نسبت به لمس حساس تر می‌شوید و با خنده واکنش نشان می‌دهید.

بیشتر بخوانید:

چرا خمیازه مسری است؟ 

چرا کوتاه کردن مو و ناخن درد ندارد؟

چرا سکسکه می‌کنیم؟

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!