تکنولوژیعلم و دانش

تلویزیون های قدیمی چگونه کار می‌کردند؟

نحوه کار تلویزیون های لامپی

فرایند تصویر سازی و نمایش آن روی صفحه تلویزیون از ایستگاه های تلویزیونی آغاز می‌شود.

دوربین های تلویزیونی (فیلمبرداری) به صفحه ویژه‌ای مجهزند که با میلیون ها ذره فوتوالکتریک پوشیده شده‌اند. ویژگی این ذرات آن است که اگر در معرض نور قرار گیرند، متناسب با شدت آن، جریانی الکتریکی ایجاد می‌کنند. حال اگر پرتو های متفاوت نور از هر قسمت صحنه به این ذرات برسند، متناسب با شدت آنها جریان های الکتریکی متفاوت ایجاد می‌شود.

نوشته های مشابه

برای ارسال برنامه های تلویزیونی، جریان های الکتریکی (سینگال های) مربوط به صحنه را جمع و آنها را به امواج الکترومغناطیسی خاصی _ با طول موج مشخص _ تبدیل می‌کنند.

این امواج شبیه امواج رادیویی هستند مثل آن ها می‌توانند در محیط منتشر شوند. آنتن های فرستنده کار ارسال امواج را انجام می دهند و آنتن های مربوط به تلویزیون های خانگی این امواج را دریافت می‌کنند. وقتی امواج به گیرنده ای می‌رسند، گیرنده آنها را تقویت و تفکیک می‌کند. امواج رادیویی (صوتی) _ مثل وقتی که به رادیو می‌رسند _ به سیگنال‌های الکتریکی و صوت تبدیل می‌شوند. بلندگوها آخرین هدف این امواج هستند. 

اما امواج مربوط به تصویر فرایند دیگری را طی می‌کنند. این امواج الکترومغناطیسی نیز به جریان های الکتریکی متمایزی تبدیل و به سوی تفنگ الکترونی تلویزیون هدایت می‌شوند.

تفنگ الکترونی، قطعه ای از دستگاه تلویزیون است که در انتهای لامپ تصویر قرار دارد. هوای داخل لامپ تصویر نیز به گونه ای تخلیه شده است که الکترون ها به راحتی می‌توانند در آن حرکت کنند.

با رسیدن سیگنال‌های الکتریکی به تفنگ الکترونی، این قطعه متناسب با شدت جریان، ذرات الکترون را به سوی لایه فسفری پرتاب می‌کند. ذرات فسفرسانس نیز متناسب با الکترون هایی که دریافت کرده اند، روشن می‌شوند، می‌درخشند و همین ویژگی تصویر را روی صفحه شیشه ای تلویزیون پایدار می‌کند.

برای داشتن تصویر های رنگی، از سه تفنگ الکترونی در دستگاه استفاده می‌شود. هر یک از این سه قطعه، صفحه فسفری را به گونه‌ای هدف قرار می‌دهند که یکی از رنگ های قرمز، سبز یا آبی روی صفحه ظاهر شود. با ترکیب این سه رنگ می‌توان رنگ های دیگر را نیز به دست آورد.

در صفحه نمایش های جدید، به جای ذرات فسفرسانس از سلول های کوچک کریستال مایع و به جای تفنگ الکترونی از جریان ضعیف الکترونی استفاده می‌شود. به این ترتیب، حجم لامپ تصویر و مصرف انرژی آن کمتر شده است و تصویر نیز کیفیت بهتری دارد.

 

بیشتر بخوانید:

رادیو چطور کار می‌کند؟

فلاسک را چه کسی اختراع کرد؟

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. “این امواج الکترومغناطیسی نیز جریان های الکتریکی متمایزی تبدیل و به سوی تفنگ الکترونی تلویزیون هدایت می‌شوند.”…بین نیز و جریان های الکتریکی یک”به”لازم هست

    در مجموه هر دو مطلب امشبتون ایراداتی داشتندو قبلا متن های سلیس تر و جذاب تری از شما خونده بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!