1گزیدهتکنولوژیعلم و دانش

رادیو چطور کار می‌کند؟

مارکونی دانشمند ایتالیایی در سال ۱۸۹۶ میلادی طرح اولیه رادیویی را ارائه داد و در سال ۱۹۰۱ نخستین پیام رادیویی جهان از کورنه وال انگلستان جزیره نیوفاندلند در شرق کانادا مخابره کرد. این پیام از سوی اقیانوس اطلس به سوی دیگر آن مخابره شد. به رادیوهای اولیه بی‌سیم می‌گفتند.

اساس کار همه رادیو ها سوار کردن امواج صوتی روی امواج الکترومغناطیس و بالعکس است. در ایستگاه های فرستنده رادیویی ابتدا هر نوع پیام یا موسیقی از طریق میکروفن ها جمع آوری می شود.

صداها فرکانس مشخصی دارند (فرکانس تعداد نوسان‌های هر موج را در یک ثانیه نشان می‌دهد). اصوات گردآوری شده به نوساناتی الکترونیکی تبدیل می‌شود که فرکانس آنها در برابر فرکانس صوت اولیه است. به این نوسانات الکتریکی «سیگنال» می‌گویند. دستگاهی به نام آمپلی فایر نیز سیگنال‌ها را تقویت می‌کند و پس از سوار شدن آنها روی امواج رادیویی _ موسوم به امواج حامل _ این امواج را به آنتن های گیرنده ها می فرستد‌.

امواج رادیویی نوعی موج الکترومغناطیس هستند‌. امواج الکترومغناطیس شبیه امواج دریا و شبیه امواجی هستند که با پرتاب سنگی داخل برکه ایجاد می‌شوند اما آنها در خلأ نیز می‌توانند حرکت کنید و سرعت حرکت شان برابر سرعت نور _ ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر در ثانیه _ است. نور مرئی، گرما و امواج مورد استفاده در انتقال سیگنال های رادیویی و تلویزیونی از جمله امواج الکترومغناطیس هستند.

رادیو (یا هر گیرنده رادیو دیگر) نیز امواج الکترومغناطیس رادیویی را جذب می‌کند‌. البته در محیط پیرامون ما امواج الکترومغناطیسی متفاوتی وجود دارد. اما چون طول موج هر یک از آنها منحصر به فرد است دستگاه‌های گیرنده رادیویی می‌توانند طول موج های مشخص و رادیویی را جذب کنند و این تبادل امواج بدون هیچ اختلالی صورت می‌گیرد.

رادیو نیز امواج الکترومغناطیس را دریافت، و پس از پیاده کردن سیگنال های صوتی از آن، این سیگنال‌ها را تقویت و آنها را به سوی بلندگوها هدایت می‌کند.

بلندگوها سیگنال‌های الکترونیکی را به ارتشاعات صوتی تبدیل می‌کنند و به این ترتیب، موسیقی یا پیامی که از ایستگاه فرستنده ارسال شده است شنیده می‌شود.

نحوه کار رادیو

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!