1گزیدهعلم و دانشمحیط زیست

آذرخش یا صاعقه

آذرخش یا صاعقه

زمانی که بارهای الکتریکی ابر تخلیه می شوند پدیده ای به نام آذرخش، صاعقه و یا رعد و برق به وجود می آید. در پدیده رعد و برق ابرهایی که به روش غیرالقایی باردار شده اند تخلیه می شوند. این تخلیه به دلیل افزایش اختلاف پتانسیل بارهای مثبت و منفی رخ می دهد.
جالب است که بدانید گرمای حاصل از این رخداد طبیعی گاهی می تواند تا پنج برابر بالاتر از گرمای خورشید برود و موج صوتی ناشی از آن صدای صدای سهمگینی ایجاد کند که به آن تندر می گویند.

نوشته های مشابه

چنانچه اختلاف پتانسیل بارهای منفی موجود در ابر با بارهای مثبت سطح زمین چند میلیون ولت باشد آنگاه پدیده “آذرخش ابر به زمین” رخ داده که طی آن بارهای منفی ابر به سطح زمین تخلیه می شود.

آتش سنت آلمو چیست؟

آتش سنت المو نام پدیده ای است که در هوای مرطوب و توفانی اطراف صخره های بلند رخ می دهد. این پدیده حاصل جمع شدن بارهای الکتریکی در نوک اجسام است که بار مولکول‌ها و یون هایی که در هوا وجود دارند را به سمت خود جذب می کنند و معمولا با نور همراه هستند.

آیا آذرخش در پاکسازی جو زمین نقش دارد؟

دانشمندان با کشف ترکیبی به نام “رادیکال های هیدروکسیل” که به نام “پاک کننده های شیمیایی” شناخته شده است به این نتیجه رسیدند که ۲ تا ۱۶ درصد تمیزکاری جو زمین توسط آذرخش انجام می شود.

هنگام وقوع رعد و برق به چه نکات ایمنی باید دقت کنیم؟

هنگام وقوع آذرخش هرگز از خانه بیرون نروید.

اگر در حین رانندگی شاهد وقوع رعد و برق بودید به سرعت ماشین را خاموش کنید و آنتن آن را پایین بکشید.

محیط های سقف دار را برای ماندن انتخاب کنید.

در این مواقع از سیم های برق هوایی، تیرک ها و درختان دوری کنید.

بهتر است در این شرایط از تلفن همراه استفاده نکنید و در صورت ضرورت تلفن بی سیم را انتخاب کنید.
همچنین تلفن همراه خود را در حالت هواپیما قرار دهید.

هنگام وقوع رعد و برق به وسایل فلزی مانند تراکتور، موتور و یا دوچرخه نزدیک نشوید.

به این نکته توجه کنید اگر در این شرایط موها حالت سیخ پیدا کرد خطرناک است و این نشانه به معنی نزدیکی با برخود صاعقه است، سعی کنید به صورت چمباتمه روی زمین نشسته دستها را روی گوش قرار داده و سر را بین زانوهای خود قرار دهید به خاطر داشته باشید به هیچ عنوان روی زمین دراز نکشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!