1گزیدهعلم و دانشمحیط زیست

شگفت انگیز ترین حیوانات منقرض شده

با پنج حیوان عجیب منقرض شده آشنا شوید

انقراض حیوانات ممکن است به دلیل اتفاقات طبیعی مانند گرمایش یا خنک شدن آب و هوا یا تغییر در سطح دریاها باشد. اما در دوران مدرن تر، فعالیت های انسانی مقصر بوده‌است. تخریب زیستگاه با گسترش زمین های کشاورزی و قطع شدن جنگل ها، عامل اصلی انقراض حیوانات در عصر مدرن، همراه با ورود گونه های بیگانه، ماهیگیری یا شکار بیش از حد است. 

در اینجا ۵ حیوان باورنکردنی که تا اکنون منقرض شده‌اند را معرفی می‌کنیم. ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید چه اتفاقی برای آنها افتاده است.

نوشته های مشابه

ماموت پشمالو

ماموت پشمالو، یک پستاندار عظیم الجثه که احتمالا با فیل امروزی مرتبط است. اجداد آن حدود ۳٫۵ میلیون سال پیش از آفریقا مهاجرت کردند و در شمال اوراسیا و آمریکای شمالی پخش شدند. 
این موجود بیش از ۴ متر قد داشت و می‌توانست بیش از ۶ تن وزن داشته باشد. آنها پوشیده از خز بودند و عاج های خمیده آنها به راحتی تا ۵ متر طول داشته است! 
ماموت پشمالو در نهایت ۱۰۰۰۰ سال پیش بخاطر شکار شدن توسط انسان‌ها و از بین رفتن زیستگاه‌ آن در اثر تغییرات آب و هوایی منقرض شد.

گوزن غول پیکر ایرلندی

یکی از زیباترین حیوانات منقرض شده، گوزن غول پیکر ایرلندی، از شگفتی های طبیعت بود. آنها از ایرلند تا سیبری یافت می‌شدند. با ۷ فوت قد و وزن ۷۰۰ کیلوگرم، آنها واقعاً دیدنی بودند. عرض شاخ های آن ها به ۱۲ فوت می‌رسید و تصور می‌شود نرها برای تحت تأثیر قرار دادن ماده‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند. احتمالا آنها حدود ۵۰۰۰ سال پیش به دلیل شکار شدن توسط انسان‌ها منقرض شده اند.

چاقو دندان

این حیوانات که اغلب آنها را چاقو دندان می‌نامند، ۵۵ میلیون تا ۱۱۷۰۰ سال پیش وجود داشته اند. 
آن‌ها گوشتخوارانی بودند که به خاطر دندان‌های تیغه مانند دراز، که در برخی از گونه‌ها تا ۵۰ سانتی‌متر طول داشتند، چاقو دندان نامگذاری شدند. 
آنها شکارچیان عالی بودند و حیواناتی مانند تنبل و ماموت را شکار می‌کردند. 
احتمالا انقراض چاقو دندان ها به انقراض علفخوارهای بزرگی که آنها شکار می‌کردند مرتبط باشد.

دودو

دودو یک پرنده منقرض شده است که نمی‌توانست پرواز کند. این پرنده در موریس زندگی می‌کرد، حدود یک متر قد و احتمالاً ۱۰ تا ۱۸ کیلوگرم وزن داشت. 
تنها اطلاعاتی که از ظاهر دودو داریم از طریق تصاویر و گزارش های مکتوب قرن هفدهم است، بنابراین ظاهر دقیق آن برای ما مشخص نیست. 
فرض بر این است که پرواز نکردن این پرنده به دلیل در دسترس بودن منابع غذایی فراوان (دانه ها، ریشه ها و میوه های ریخته شده روی زمین) و عدم وجود نسبی شکارچیان، بوده است. 
ملوانان هلندی برای اولین بار در سال ۱۵۹۸ به دودو اشاره کردند. این پرنده توسط ملوانان و حیوانات آنها شکار شد. آخرین مشاهده پذیرفته شده از یک دودو در سال ۱۶۶۲ بود.

گرگ تاسمانی

گرگ تاسمانی، کیسه‌دار گوشتخوار بزرگی بود که در استرالیا، تاسمانی و گینه نو می‌زیست.
این موجود ظاهری شبیه سگ، با جثه متوسط ​​تا بزرگی داشت (وزن آن ۳۰ کیلوگرم با طول تقریباً ۲ متر بود) اما نوارهای تیره روی پوستش آن را شبیه ببر کرده بود. 
اعتقاد بر این است که تجاوز انسان ها به زیستگاه آن، ورود سگ‌ها و بیماری‌ها باعث انقراض این حیوان شده است. آخرین گرگ وحشی تاسمانی در سال ۱۹۳۶ در باغ وحش هوبارت تاسمانی درگذشت.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!