تاریخعلم و دانشنجوم

کپلر یوهانس کیست؟

ستاره شناس آلمانی

کپلر یوهانس:


ناآگاهان و نابخردان همیشه در مقابل کسانی که با تجربه و دلیل به اثبات مسائل می‌پردازند،ایستاده اند و در این میان چه بسیار کسانی هستند که برعقیده خویش پابرجا می‌مانند. یوهانس کپلر یکی از این مردان بزرگ است. او همچون گالیله و کپرنیک عقیده داشت که خورشید مرکز عالم بوده و مسیر سیاره ها به دور خورشید نمی تواند دایره باشد،بلکه به صورت بیضی است. غرض ورزان به این نظریات حمله می‌کردند و در رد آن دلایل بچه گانه و مسخره ای می آوردند. آنها می‌گفتند که دایره یگانه شکل هندسی کاملی است که در طی قرنهای متوالی توسط دانشمندان پذیرفته شده، پس در نتیجه تنها مسیر کامل حرکت کرات آسمانی، دایره می باشد.
کپلر در اثبات نظریاتش عاجز ماند،با این وصف نوشته هایش را منتشر کرد و در انتظار ماند تا شاید گذشت زمان پرده از روی این واقعیت بردارد و نوشته های او را بپذیرند.

نوشته های مشابه

او در سال ۱۵۷۱ در شهر ویل آلمان به دنیا آمد. در کودکی به آبله مبتلا شد و بیماری اش چنان شدید بود که دست هایش فلج و چشم هایش ضعیف شدند،با وجود این ضعف ها و داشتن پدری دائم الخمر و مادری روانی،یوهانس جزو شاگردان زرنگ مدرسه بود همین امر باعث شد که مقامات عالی رتبه شهر او را تشویق کنند. به این ترتیب برای تحصیل به دانشکده علوم الهی رفت و سپس از دانشگاه توبینگن بورس تحصیلی گرفت. او برای ادامه تحصیل به آن دانشگاه رفت و در آنجا بود که مشغول مطالعه درباره نظریات کپرنیک شد. عشق به ریاضیات،فیزیک و مکانیک آنچنان در او رشد گرفت که به کلی فکر کشیش شدن را از سر به در کرد.
او علاقه عجیبی به علم ستاره شناسی داشت و هیچگاه تحت تاثیر عقاید خرافی آن دوره قرار نگرفت. کپلر هنگامی که تنها ۲۳ سال داشت،از طرف دانشگاه گراتس به استادی دانشکده ستاره شناسی منصوب شد. در این زمان ازدواج کرد ولی چون همسرش عضو انجمن پروتستان بود مقامات مذهبی از اقامت همسرش در گراتس جلوگیری کردند. کپلر ناراحت و عصبانی از این تصمیم،گراتس را ترک کرد و نزد تیکو براهه،ستاره شناس معروف دانمارکی که در پراگ زندگی می‌کرد رفت. تیکو براهه با کپلر مخالف بود و مانند پیشینیانش عقیده داشت که خورشید مرکز جهان نمی‌تواند باشد چون این نوعی بی احترامی و توهین به دستگاه الهی است.

او سعی کرد کپلر را به راه راست هدایت کند ولی کپلر زیر بار نرفت. اما براهه،سرانجام پس از پژوهش‌های زیادی که درباره ستارگان انجام داد فهمید که راه خطا رفته و کپلر درست گفته است. پس از مرگ براهه،کپلر مطالعات او را دنبال کرد. وی نه تنها اعتقاد داشت که مسیر حرکت سیاره ها به دور خورشید بیضی شکل است،بلکه  بر این باور بود که هر سیاره حین گردش روی مدار،مرتباً سرعتش را تغییر می دهد،به این معنی که هرگاه سیاره به خورشید نزدیک می شود،بر سرعتش افزوده می گردد.
یوهانس کپلر ۱۲ سال قبل از تولد نیوتن،دیده از جهان فرو بست.  کپلر یکی از کسانی بود که نیوتن از تحقیقاتش استفاده کرد.

منبع: کتاب زندگینامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!