علم و دانشنظری

چرا از طریق ژنتیک بیشتر شبیه پدرمان هستیم تا مادرمان؟

دانستنی هایی درمورد ژنتیک

همه ما در مدرسه درباره ژن ها و نحوه‌ی به ارث بردن آنها از مادر و پدرمان به طور مساوی یاد می گیریم. با این حال طبق تحقیقات اخیر آنچه به ما آموزش داده شده است ممکن است کاملاً دقیق نباشد. این مقاله به شما توضیح می دهد که چرا همه ما از نظر ژنتیکی کمی بیشتر شبیه پدران خود هستیم.

 

 

به طور کلی، ما  ۵۰ درصد شبیه مادر و ۵۰ درصد شبیه پدرمان هستیم

بحث‌های همیشگی در مورد اینکه آیا کودک بیشتر شبیه پدرش است یا شبیه مادرش، اکنون می‌تواند با آرامش به پایان برسد.هر یک از ما نیمی از ژن‌های خود را از پدر و نیمی از آن‌ها را از مادرمان به ارث می‌بریم. افراد معمولاً ۲۲ کروموزوم غیرجنسی جفتی و ۲ کروموزوم جنسی دارند. کروموزوم‌های این جفت‌ها فقط کپی‌هایی از یکدیگر هستند یکی از پدر و دیگری از مادر. با این حال، ۲ کروموزوم آخر جنسیت نوزاد را تعیین می کند و پدر مسئول انتقال ژن است و از نظر زیستی کودک را مرد یا زن می کند.

ظاهر ما به این بستگی دارد که کدام ژن والدین ما غالب و کدام ژن مغلوب بوده است. ژن های غالب قوی تر و مغلوب به نوبه خود ضعیف تر هستند؛ به عنوان مثال، ژن چشم های قهوه ای غالب است و ژن چشم های آبی یا سبز مغلوب است. این بدان معناست که اگر چشمان شما قهوه‌ای است و شوهرتان چشم‌های آبی دارد، فرزندتان به احتمال زیاد چشم‌های قهوه‌ای خواهد داشت، زیرا ژن‌های مادر در این مورد قوی‌تر هستند

با این حال ژن پدر بیانگر تر است

علیرغم تأثیر بسیار زیاد مادر بر ظاهر کودک، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که پستانداران، در طول جهش از DNA بیشتری از پدران استفاده می‌کنند، فرآیندی که ما را به آنچه هستیم شکل می‌دهد. محققان ارتباط بین بیان DNA و جهش ها را آزمایش کردند. جیمز کراولی، نویسنده این مطالعه، گفت: صدها ژن “عدم تعادل به نفع پدر” را نشان داده‌اند .

اگرچه این فرآیند هنوز در انسان مشاهده نشده است،اما محققان نتایج این مطالعه را «یک یافته تحقیقاتی جدید و استثنایی می‌دانند که دری به سمت اکتشافات جدید در ژنتیک انسان باز می کند.

 

بنابر این حواستان به وضعیت سلامتی پدرتان باشد

 قوی‌تر بودن ژن‌های پدر، باعث می‌شود که کودکان بیشتر در معرض بیماری‌هایی که پدر دچار آنهاست باشند. Pardo-Manuel de Villena، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: اگر ژن از مادر به ارث برسد، به اندازه ای که از پدر به ارث رسیده بیان نمی شود. بنابراین، همان جهش بد اگر از مادر یا پدر به ارث برسد، عواقب متفاوتی در بیماری خواهد داشت.از این رو، با مشاهده وضعیت سلامتی پدرتان، ممکن است بتوانید بیماری های احتمالی خود را در آینده پیش بینی کنید.

منبعbrightside

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. “بنابر این حواستان به وضعیت سلامتی پدرتان باشید”……….باشد نه باشید

    “با این حال ژن پدر بیانگر تر است” این رو میان تیتر انتخاب کردید اما عین همین جمله رو در پاراگراف قبل تکرار کردید…..جمله تکراری در پاراگراف قبلیش اضافه هست

    میان تیتر اولتون بولد نشده
    مطلبتون هنوز دسته بندی نشده اون رو هم اصلاح بفرمایید که سایت نمایش بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!