تغذیهسبک زندگی

برنج بیشتر چاق میکنه یا نون؟

برنج بیشتر چاق میکنه یا نون؟

یکی از سؤالات مهم و رایج افرادی که قصد کاهش وزن دارند این است که آیا برنج چاق کننده تر از نان است؟

برای یافتن پاسخ این سؤال، در نگاه کلی باید سَری به کالری انواع نان ها و برنج بزنیم. پس از آن نیز باید نگاهی دقیق تر به نحوه ی پُخت برنج بیندازیم.

با ما همراه باشید

کالری انواع نان

نان بربری

نان بربری از آرد گندم درست می شود و در هر کف دست نان بربری ( بدون محاسبه انگشتان دست) ۷۵ تا ۸۰ کیلو کالری انرژی وجود دارد.

نان تافتون

نان تافتون از گندم سفید یا سبوس درست می شود و در هر کف دست از آن ۳۰ کیلو کالری وجود دارد.

نان لواش

برای تهیه نان لواش از آرد سفید و جوش شیرین استفاده می شود، هر کف دست نان لواش ۲۵ کیلوکالری انرژی دارد.

نان سنگک

این نان با آرد کامل(سبوس نگرفته) درست می شود و از لحاظ کیفیت، این نان بهتر از سایر نان ها می باشد.
۷۵ تا ۸۰ کیلو کالری انرژی در هر کف دست نان سنگک است.

نان باگت

نان باگت نوعی نان فرانسوی است که با آرد گندم سفید یا سبوس گرفته درست می شود و در هر برش ۳۰گرمی از آن ۷۵ کیلو کالری انرژی وجود دارد.

نان تست

 

نان تست یک نان ورقه ای انگلیسی می باشد، این نان نیز با آرد گندم و آرد روگن تهیه می شود، هر برش از آن نیز ۸۰ کیلو کالری انرژی دارد.

نان جو

نان جو یکی از نان های رژیمی می باشد که با آرد جو تهیه‌ می شود، این نان قدرت سیر کنندگی و فیبر بالایی دارد.
۷۵ تا ۸۰ کیلو کالری انرژی در هر کف دست نان جو نهفته است.

نان سوخاری

نان سوخاری یک نان حجیم شده است که اگر با آرد کامل و سبوس نگرفته درست شود ارزش غذایی بالایی دارد و هر تکه از آن در صورت شیرین نبودن، ۳۵ تا ۴۰ کیلوکالری انرژی دارد.

نان همبرگر

این نان نیز در دو نوع شیرین و معمولی تهیه می شود، در هر ۳۰ گرم از نان همبرگر معمولی که تقریبا نصف آن می شود ۸۰ کیلو کالری انرژی وجود دارد.

کالری انواع برنج

برنج پخته با روغن هر قاشق ۳۵ کالری
برنج کته با روغن هر قاشق ۲۵ کالری
برنج قهوه ای هر قاشق ۱۸ کالری

دلیلی که باعث پُر کالری بودن برنج می شود این است که متأسفانه آن را با مقدار زیادی روغن دَم می کنیم.
علاوه بر آن علاقه ی زیاد به ته دیگ های روغنی باعث می شود برنج چاق کننده تر از نان شود، در صورتی که کالری ۱۰۰ گرم نان بیشتر از ۱۰۰ گرم برنج پخته شده بدون روغن می باشد.

بنابراین برنج اگر به روش سالم تری پخته شود چاق کننده تر از نان نیست.

هیچ ماده ی غذایی به تنهایی چاق کننده نیست.
آیتم های متفاوتی دست به دست هم می دهند و میزان کالری دریافتی روزانه یک فرد را تعیین می‌کند، و مجموع کالری های دریافتی چاقی و لاغری را برای فرد رقم می زنند.
مواردی مانند:

نوع غذا
چگونگی پخت غذا
تعداد وعده های روزانه
ریزه خواری در طول روز
میزان ورزش و فعالیت

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون مطلب خوبی بود تصاویر به جایی هم داشت فقط
    “آرد کامل و سبوس نگرفته شده درست شود” این جمله ناصحیح هست بهتر اینه ک بنویسید سبوس گرفته نشده
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!