تاریخعلم و دانش

ادیسون که بود؟

مخترع لامپ

توماس آلوا ادیسون:

تامس آلوا ادیسون در شهر میلان اوهایو به دنیا آمد،مادرش بر این عقیده بود که کودکش در خانه بیشتر می تواند بیاموزد و به همین دلیل تامس در خانه مشغول آموزش شد.وی آزمایشگاه کوچکی در زیر زمین داشت و با فروختن سبزی هایی که خود در باغچه خانه شان می کاشت،آنچه را برای آزمایشات احتیاج داشت می خرید. قبل از ۱۵ سالگی هفته‌نامه ای به نام «هرالد‌هفتگی» چاپ کرد. چاپخانه او در واگن باری قطاری بود که وی در آن قطار کار می کرد. او در واگن قطار آزمایش می کرد. پیش از اختراع برق در خانه ها،از چراغ های نفتی،گازی و یا شمع استفاده میشد.

در سالهای ۱۸۷۹ ادیسون کوشش کرد که چراغی با سیم فروزان بسازد. ولی برای ساختن این چراغ،انجام سه کار لازم و ضروری بود. ابتدا باید میتوانست به وسیله نیرویی ماده‌ای را چنان گرم کند تا نورانی شود.
الکتریسیته با سانی این کار را می کرد به شرط آنکه ماده گرم شود و به شکل مارپیچ نازکی در آید. مشکل دوم این بود که رشته مارپیچ را باید دور از هوا قرار میداد و سوم م رشته مارپیچ باید برای مدتی طولانی فروزان باشد و نسوزد. ادیسون مشکل دوم را با گذاشتن رشته مارپیچی در حباب شیشه ای سربسته حل کرد،ولی برای مشکل سوم هزاران رشته سیم گوناگون را ازمایش کرد معلوم شد رشته سیم هایی که از کربن ساخته شده‌اند بهترین نوع هستند و به این وسیله ادیسون شروع به ساختن رشته سیم های کربنی از الیاف زغال و چوب کرد،اما الیاف بعضی از چوب ها از الیاف بعضی دیگر بهتر کار می کردند و او دوباره برای مدتی طولانی به تحقیق و جستجو پرداخت و سرانجام از یک نوع لیف خیزران استفاده کرد. در ۲۱ اکتبر ۱۸۷۹ ادیسون نخستین چراغش را که رشته سیم آن با الیاف زغال شده خیزران درست شده بود،آزمایش کرد. کلید چراغ را زدند و چراغ با نور زیبای ملایمی روشن شد ‌
ادیسون و همکارانش در این آزمایش پیروز شده بودند.
در نوجوانی روزی ادیسون جان طفلی را نجات داد و پدر طفل به او طرز کار کردن با دستگاه تلگراف را آموخت. این کار باعث شد که بعدها ادیسون برای اصلاح طرز کار تلگراف راههایی پیدا کند.

از ادیسون بیش از ۱۰۰۰ اختراع ثبت شده است که از آن میان می توان به چراغ برق،تصاویر متحرک،میکروفون ذغالی،فونوگراف و ارسال اخبار تلگرافی به وسیله یک سیم اشاره کرد. وی در سال ۱۹۳۱ چشم از جهان فرو بست.

منبع: کتاب زندگینامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان جهان

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون بسیار خوب بود فقط مشکلات املایی رو اصلاح بفرمایید:

    “از چراغ های نفتی،بازی و یا شمع استفاده میشد.”

    “الکتریسیته با سانی این کار را می کرد به شرط آنکه ماده گرم شود”

    “مارپیچ را باید دور از هوا قرار میداد و سوم م رشته مارپیچ باید برای مدتی طولانی فروزان باشد”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!