روانشناسیسبک زندگی

پرخوابی

پرخوابی

پرخوابی‌هم مثل کم‌خوابی یکی از اختلالات خواب است، که می‌تواند مشکلاتی برایمان به‌وجود آورد. مشکلات همیشه جسمانی نیستند، بعضی اوقات اختلال‌های فکری بیشتر به ما آسیب می‌رساند. پرخوابی می‌تواند، ما را کم‌حوصله، بی‌حال کند. در ارتباط با این‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

اول باید دلیل این اختلال را برسی کنیم تا بتوانیم آن را درمان کنیم.
چند تا از دلایل پرخوابی را عرض می‌کنم.

_ رژیم غذایی نامناسب
_ آب و هوا
_ مصرف نادرست دارو‌های موثر به روان
و . . .

راهکارهایی برای درمان پرخوابی عرض می‌کنم، امیدوارم مفید باشد.

_ غذا خوردن زیاد در شب یکی از مهم‌ترین دلایل پرخوابی است. پس تا جایی که می‌توانید، سعی کنید، هنگام شب، کمتر غذا بخورید‌.

_ اگر طبع شما سرد است، از خوردن غذا‌های سرد، خودداری کنید، و اگر طبعتان گرم است، از خوردن غذا‌های گرم!

_ اگر امکانش بود، قبل از ظهر یا بعد از ظهر به‌مدت ۲۰ دقیقه تا نیم‌ساعت بخوابید.

_ فعالیت‌های شدید بدنی، تحرک بیش از حد در طول روز باعث خستگی می‌شود، در نتیجه سبب می‌شود بیشتر از حد معمول بخوابید.
هر چیزی به‌اندازه‌اش خوب است.
اگر در طول روز فعالیت بیش از حدی دارید، سعی کنید کمتر شود.

_ با یک برنامه ریزی دقیق و درست، سعی کنید ساعت‌های خوابتان را تنظیم کنید.
به‌صورت تقریبی ببینید، چقدر در شبانه روز می‌خوابید. مدت یک ماه را در نظر بگیرید. در این یک ماه، هر روز ۵ تا ۱۰ دقیقه از میزان خوابتان کمتر کنید.

_ به این نکته توجه داشته باشید!
برای بدن انسان ۶ تا ۷ ساعت خواب ضروری است، اگر فکر می‌کنید، کاهش ساعت خواب، باعث می‌شود برای انجام کارهای روزانه خود به مشکل بخورید، اصلا نیازی به‌این کار نیست.

_ بعضی اوقات پرخوابی به‌دلیل مشکلات روحی است. مثل افسردگی.
یکی از عوارض افسردگی پرخوابی است. البته با همین یک دلیل نمی‌شود تعیین کرد که یک‌نفر افسرده است یا خیر. برای تشخیص افسردگی باید به روان‌شناس یا روان‌پزشک مراجعه کنید.

موفق باشید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. مطلب بسیار خوبی بود ممنون….فقط سه نکته
    اول: غلط املایی رو تصحیح بفرمایدد “اگر در طول روز فعالیت بیش از حدی دارید، سعی کنید کمترش شود.”
    دوم…در دوجا از سه نقطه به معنای و غیره استفاده شده که کاربرد غلطی دارد…..در جایی که به دلایل، عوامل یا نتایج اشاره می شود باید همه موارد ذکر شود…..
    مورد اخر هم تصویر اصلا گویای اختلال پر خوابی نیست
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!