1گزیدهسبک زندگیسلامت

شوره سر چیست و چگونه از شر آن خلاص شویم؟

حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان در جهان شوره سر دارند. حتی اگر کاملاً بی ضرر است، ممکن است به یک مشکل زیبایی جدی تبدیل شود که بر عزت نفس و ظاهر ما تأثیر می‌گذارد.

شوره سر چیست؟

شوره سر پوسته‌پوسته های سفیدرنگی است که روی موهای تیره بیشتر قابل مشاهده هستند. گاهی اوقات، ممکن است منجر به خارش نیز شود.

تشکیل مداوم سلول های جدید یکی از دلایل ایجاد شوره سر است. سلول‌های سالم زمانی که رشد می‌کنند، پیر می‌شوند، چرخه زندگی طبیعی دارند و پس از مرگ با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. وقتی فردی شوره سر دارد، چرخه زندگی سلول ها سریعتر می شود. سلول های جدید سریعتر متولد و سلول های قدیمی سریعتر پوسته پوسته می‌شوند.

شوره سر به خودی خود خطرناک نیست، اما بسیاری از انواع آن نیاز به درمان طولانی مدت دارند. ممکن است خلاص شدن از شر این مشکل پوستی واقعاً سخت باشد.

دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

  • این عارضه پوستی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. شوره سر می‌تواند یک نوع درماتیت سبورئیک (اگزمای سبورئیک) باشد و به دلیل مالاسزیا گلوبوزا (نوعی قارچ) ایجاد شود. این میکروارگانیسم بخشی از فلور طبیعی پوست سر است و معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما وقتی تولید سبوم افزایش می‌یابد، قارچ هایی که آن را می‌خورند خیلی سریع شروع به تولید مثل می‌کنند. این قارچ ها باعث شوره زدن پوست سر می‌شوند.
  • شوره سر ممکن است به دلیل مراقبت نادرست از مو ایجاد شود‌.
  • پوسته پوسته شدن می‌تواند در نتیجه خشکی پوست سر اتفاق بیفتد، مثلاً در فصل زمستان.
  • مشکلات هورمونی، ضعف سیستم ایمنی و برخی بیماری های پوستی نیز می‌تواند منجر به شوره سر شود.

در بیشتر مواقع، شوره سر که به دلیل مراقبت بد ایجاد می‌شود به راحتی از بین می رود. اما پوسته پوسته شدن که یک مورد سبوره است نیاز به درمان بسیار طولانی‌ دارد.

چگونه از شر شوره سر خلاص شویم؟

فقط یک متخصص پوست می تواند درمان را تجویز کند. اگر اولین علائم پوسته پوسته شدن را مشاهده کردید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

تمیز کردن منظم پوست سر با شامپوی نرم می‌تواند به خلاص شدن از شر سبوم و سلول های مرده کمک کند و باعث کم شدن شوره سر شود.

شامپوهای دارویی برای مقابله با موارد پیچیده تر مناسب هستند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، می توانید از ۲-۳ شامپو با مواد فعال مختلف استفاده کنید. چنین شامپوهایی حاوی روی، قطران، اسید سالیسیلیک، سولفید سلنیوم، کتوکونازول و موارد دیگری هستند.

می توانید از روغن درخت چای برای بهبود وضعیت پوست سر خود استفاده کنید.

همچنین هرگز از محصولات حالت دهنده مو استفاده نکنید‌. زیرا برخی از این محصولات می‌توانند روی پوست سر تجمع کنند و تولید سبوم را افزایش دهند.

غذاهای سالم با زینک و ویتامین B کافی انتخاب کنید. این کار از بروز شوره سر جلوگیری می‌کند.

منبع ترجمه از سایت ۵minutecrafts.site

 

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. “شوره سر خود خطرناک نیست،”…این جمله بهتر میشه اگه بنویسیم “به خودی خود” خطرناک نیست

    در مجموع مطلب خوب و کاربردی هست فقط متن کمی بیش از اندازه حالت ماشینی و گوگل ترنسلیتی داره….قشنگ تر میشه اگه برخی جملات رو بیشتر به زبان فارسی رایج تبدیل کنیم
    مثلا
    “شوره سر معمولاً با تجدید سلولی فوق سریع مرتبط است.”…….بهتر نیست اینجوری باشه….” تشکیل مداوم سلول های جدید یکی از دلایل ایجاد شوره سر است”
    در مجموع دستتون درد نکنه مطلب خوبیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!