هنر و صنایع دستی

صنایع دستی تبریز

با بهترین صنایع دستی تبریز آشنا شوید

تبریز یکی از مراکز بزرگ صنایع دستی ایران است. صنایع دستی متعددی مانند فرش، گلیم، چرم، ظروف سفالی و سرامیکی و… در این استان تولید می‌شود. در این مقاله قصد داریم این صنایع دستی را به شما معرفی کنیم.

فرش

نوشته های مشابه

تبریز یکی از قدیمی‌ترین مراکز قالی‌بافی است و تنوع بسیار زیادی از انواع قالی‌ها را دارد. این شهر مرکز بزرگ و جهانی قالی‌‌بافی در ایران و جهان بوده و نقش مهمی در توسعه سنت های غنی هنرهای تزئینی و کاربردی داشته است.

تبریز در اکتبر ۲۰۱۵ از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی قالی بافی انتخاب شد. هنر فرش‌بافی در این شهر از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و ارزشمندترین میراث به شمار می‌رود.

گلیم

گلیم یکی از صنایع دستی معروف شهر تبریز است که از ابریشم، پشم و موی بز تهیه می‌شود. گلیم با طرح های سنتی برای پوشاندن کف، دیوارها و یا به عنوان زین برای حیوانات استفاده می‌شد اما امروزه به عنوان یک فرش مدرن نیز در منازل شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

محصولات چرمی

تبریز مرکز عمده تولید چرم در خاورمیانه است. کفش های چرم تبریز از بهترین نوع هستند. این کفش های دست ساز در بازار کفش تبریز به فروش می‌رسد. علاوه بر کفش های چرم تبریز، کیف های چرمی، دستکش های آن و…بسیار معروف هستند. صنایع دستی تبریز همواره به عنوان محصولاتی خلاقانه و منحصر به فرد شناخته می‌شود. یکی از این هنرهای خلاقانه فرش چرمی است. 

این محصول از ترکیب قالیچه، چرم، چرم لاکی و جاجیم ساخته می‌شود. از فرش های چرمی به عنوان حصیر تزئینی، رومیزی زیبا، کوسن و… استفاده می‌شود که با خانه های مدرن سازگار است.

نقره کاری 

نقره کاری که از سال ها قبل مورد پسند مردم تبریز قرار گرفته یکی از صنایع دستی شناخته شده تبریز و استان آذربایجان شرقی است. محصولات نقره شامل جواهرات، ظروف، آینه، شمعدان، قاب عکس و سایر اشیاء تزئینی می‌شود. 

نقره کاری ترکیبی از هنر، تکنیک و صنعت است. امروزه حتی افرادی که تا همین اواخر اطلاعات چندانی در مورد نقره کاری نداشتند، برای تزیین منزل خود به خرید اشیاء نقره می‌پردازند. قبل از این زمان، اشیاء نقره ای به دلیل قیمت بالایشان به عنوان کالاهای تجملی در نظر گرفته می‌شدند. دو مزیت اجسام نقره این است که نمی‌شکنند و نگهداری و تمیز کردن آنها آسان است.

ظروف سفالی و سرامیکی

تولیدات سرامیکی در برخی از کارگاه های تبریز انجام می‌شود. صنعتگران سرامیک زنوز از خاک خاصی استفاده می‌کنند. 

صنعت سرامیک شبستر نیز مانند زنوز سابقه طولانی دارد و تولیدات در سراسر کشور توزیع می‌شود.

صنایع دستی نمایانگر اندیشه و فرهنگ جوامع است که همه با دیدن شاهکارهای هنری آن ها، می‌توانند به سادگی روح بومی مردم هر منطقه را ببینند. گردشگری عاملی مثبت در شناخت روحیه ملت ها محسوب می‌شود و یکی از اهداف اصلی گردشگری ویژگی های فرهنگی است. با توجه به تاریخ غنی و شاخص های فرهنگی شهر تبریز، گردشگران این شهر به دنبال شناخت این شاخص ها هستند و از این رو آشنایی با صنایع دستی و خرید سوغات بسیار حائز اهمیت است.

‫۲ دیدگاه ها

  1. خیلی عالی بود و تصاویر هم عالی و البته جا داشت تصو.یری از فرش چرمی هم میگذاشتید برای خودم خیلی جذابیت داشت بدونم چه شکلیه
    و البته این جمله هم فکر میکنم ایراد داره
    “یا به عنوان پتو برای حیوانات استفاده می‌شد” شاید منظور خورجین یا زین بوده وگرنه پتو برای حیوانات خیلی مرسوم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!