سبک زندگیهنر و صنایع دستی

صنایع دستی کرمان

سوغات و صنایع دستی کرمان

سوغات و صنایع دستی کرمان

بخش اول

شهر کرمان از جمله شهرهای تاریخی ایران محسوب می شود که قدمت آن به دوران هخامنشیان برمی‌گردد، این شهر زیبا ۱۸۵ کیلومتر مربع مساحت دارد، در این مطلب با صنایع دستی و سوغات کرمان آشنا می شویم.
با ما همراه باشید.

نوشته های مشابه

کُماچ

هنگام سفر به کرمان از طعم لذیذ و دلچسب این شیرینی خوشمزه غافل نشوید. کُماچ با جوانه گندم، زیره و دارچین درست می شود و مغز میانی آن را نیز خرما، گردو و یا پسته تشکیل می دهد.

کلمپه

کلمپه نوعی شیرینی سنتی است که در اکثر شهرهای ایران عرضه می شود اما در اصل این شیرینی سوغات شهر کرمان می باشد. هل، دارچین، گلاب و روغن حیوانی ترکیبات این کلوچه لذیذ هستند.

قُوَتو

قوتو یکی از محبوب ترین سوغاتی های کرمان است که از ترکیب گیاهان و دانه های مغذی به شکل پودر عرضه می شود.

فالوده کرمانی

در سفر به کرمان لذت چشیدن طعم فالوده کرمانی را از خود دریغ نکنید. عرق نعناع و بیدمشک طعم لذیذی به این فالوده می دهد. فالوده کرمانی در کاسه همراه با مقداری یخ سِرو می شود.

حاجی پسته

حاجی پسته نوع دیگری از شیرینی های سنتی کرمان است که طعمی شبیه به حاج بادام یزد دارد.
پودر پسته، پودر قند، هل و گلاب ترکیبات اصلی این شیرینی هستند.

صنایع دستی کرمان

فرش، گلیم و جاجیم

ضرب المثل مثل قالی کرمان می مونه! بیان گر مرغوبیت این قالی می باشد.
معروف ترین صنایع دستی کرمان فرش است که بسیاری اعتقاد دارند هرچقدر بیشتر پا بخورد رنگ آن بهتر می شود.
علاوه بر آن گلیم بافی و جاجیم بافی نیز در این استان مرسوم است.
اغلب گلیم های کرمان در سیرجان و دارستان بافته می شود و جالب است بدانید روستای دارستان به عنوان دهکده جهانی گلیم در یونسکو به ثبت رسیده است.
گبر دوزی

گبر دوزی هنری است که در آن طرح هایی مانند طاووس و درخت با نخ ابریشم روی پارچه های ریزبافت دوخته می شوند، از این هنر در قدیم برای تزئین لباس عروس نیز استفاده می کردند اما امروزه گبر دوزی بیشتر برای تزئینات منزل مانند رومیزی کاربرد دارد.

خورجین بافی

خورجین ها معمولا از پشم های رنگی، نخ پنبه و حتی گاهی موی بز بافته می شوند که در قدیم برای حمل بار، توسط چهارپایان بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند.
علاوه بر آن در برخی مناطق به عنوان یکی از وسایل جهیزیه به تازه عروس ها داده می شد.

پته دوزی

پته دوزی در کرمان قدمتی دیرینه دارد، در این هنر نخ های کرکی الوان روی پارچه ای به نام عریض دوخته می شود که حاصل آن محصولاتی مانند جانماز، سجاده، رومیزی و زیرلیوانی است.

قلم زنی

حک کردن نقوش زیبا روی ظروف نقره و مسی را قلم زنی می گویند. محمود حکاک، مهدی حکاک، میرزا حسن شفیعی از جمله هنرمندان معروف کرمان، در هنر قلم زنی می باشند.

ظروف مسی

یکی از معروف ترین صنایع دستی کرمان مس می باشد که همچنان هنرمندان در بازارهای قدیمی این استان مشغول ساخت ظروف زیبای مسی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!