روانشناسیسبک زندگی

هوش هیجانی چیست؟

نکاتی برای تقویت هوش هیجانی

هوش هیجانی (EQ) به توانایی درک، کنترل و ارزیابی احساسات اشاره دارد. برخی از محققان معتقدند که هوش هیجانی را می‌توان آموخت و تقویت کرد، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که این یک ویژگی ذاتی است.

همانطور که توانایی بیان و کنترل احساسات ضروری است، توانایی درک، تفسیر و پاسخ به احساسات دیگران نیز ضروری می‌باشد.

نوشته های مشابه

دنیایی را تصور کنید که در آن نمی‌توانید بفهمید که دوستتان چه زمانی غمگین یا همکارتان چه زمانی عصبانی است. روانشناسان از این توانایی به عنوان هوش هیجانی یاد می‌کنند و حتی برخی از کارشناسان معتقدند که EQ می‌تواند مهمتر از IQ در موفقیت کلی شما در زندگی باشد.

هوش عاطفی به روش های مختلفی در زندگی روزمره به کار می‌رود. مانند: 

  • توانایی پذیرش انتقاد و مسئولیت
  • توانایی حرکت بعد از اشتباه کردن
  • توانایی نه گفتن در زمانی که نیاز است
  • توانایی اشتراک احساسات خود را با دیگران
  • توانایی حل مشکلات
  • همدلی کردن با افراد دیگر
  • مهارت شنیداری عالی
  • قضاوت نکردن دیگران

نکاتی برای بهبود هوش هیجانی

باهوش بودن از نظر عاطفی مهم است، اما چه قدم هایی می‌توانید برای بهبود مهارت های اجتماعی و عاطفی خود بردارید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که در این مسیر به شما کمک می‌کند.

از احساسات خود آگاه شوید

یکی از اولین و شاید مهم‌ترین گام‌ها این است که خودآگاه‌تر شوید. چرا؟ زیرا برای کنترل احساسات خود ابتدا باید از آنها آگاه باشید.

برخی از نکات برای خودآگاهی عبارتند از: نظارت بر احساسات خود، بررسی آنها و سپس ارزیابی محرک ها. 

تمرین تمرکز حواس نیز راهی عالی برای خودآگاهی بیشتر و نظارت بر احساسات خود است. با آگاهی از احساسات خود، احساسات دیگران را بهتر میتوانید درک کنید

گوش کنید

اگر می‌خواهید بفهمید دیگران چه احساسی دارند، اولین قدم توجه کردن است. برای گوش دادن به آنچه که مردم سعی دارند به شما بگویند، چه به صورت شفاهی و چه غیرکلامی، وقت بگذارید. زبان بدن می‌تواند معنای زیادی داشته باشد.

همدلی کنید

درک احساسات بسیار مهم است، همچنین شما باید بتوانید خود را به جای دیگران بگذارید تا دیدگاه آنها را به درستی درک کنید. همدردی با افراد دیگر را تمرین کنید. تصور کنید در موقعیت آنها چه احساسی خواهید داشت. چنین فعالیت‌هایی می‌توانند به شما در ایجاد درک عاطفی از یک موقعیت خاص و همچنین توسعه مهارت‌های عاطفی قوی‌تر در درازمدت کمک کنند.

با مردم ارتباط برقرار کنید

مهم نیست که چقدر خجالتی یا درونگرا هستید، یادگیری برقراری ارتباط با دیگران جزء بزرگی از هوش هیجانی است. در واقع، حتی اگر خجالتی هستید، می‌توانید ابتدا با گوش دادن، ابراز علاقه و ایجاد احساس راحتی در دیگران شروع کنید. 

انجام این کار گاهی برای افراد خجالتی و درونگرا آسانتر از افراد برونگرا و اجتماعی است که تمایل دارند ابتدا از صحبت کردن لذت ببرند. نشان دادن این که به دیگران اهمیت می‌دهید و به آنها علاقه دارید، در ایجاد ارتباطات ارزشمند بسیار موثر است.

همانطور که می‌بینید، راه های مختلفی وجود دارد که می‌توانید شروع به تقویت یا بهبود EQ خود کنید. انجام این کار نه تنها فرصت های شما را برای موفقیت در محل کار افزایش می‌دهد، بلکه در روابط شخصی شما نیز مفید خواهد بود.

منابع: ترجمه شده از www.verywellmind.com www.essentiallifeskills.net

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!