روانشناسیسبک زندگی

نوموفوبیا چیست؟

ترس شدید از نداشتن تلفن همراه

آیا تا به حال وقتی گوشی خود را پیدا نکرده‌اید مضطرب و یا حتی وحشت زده شده‌اید؟ آیا فکر گیر افتادن در یک مکان بدون تلفن همراه، شما را می‌ترساند؟ اگر چنین است، ممکن است شما دچار نوموفوبیا شده باشید، ترس شدید از نداشتن تلفن یا عدم استفاده از آن.

نوموفوبیا چیست؟

امروزه گوشی های هوشمند در زندگی انسان ها اهمیت بی بدیلی پیدا کرده اند، ارتباط با گوشه و کنار جهان، ذخیره حجم زیادی از داده ها، به دست آوردن هر گونه اطلاعات مطلوب، تنها با یک لمس امکان پذیر است.

در حالی که آنها بدون شک ابزارهای مفیدی هستند، برخی معتقدند که اتکای بیش از حد به دستگاه های دیجیتال ممکن است نوعی اعتیاد رفتاری باشد.

نوموفوبیا مخفف no-mobile-phone phobia به معنی ترس از در دسترس نبودن تلفن همراه، نداشتن آنتن و اینترنت یا تمام شدن باتری موبایل است که منجر به اضطراب، عصبی شدن و ناراحتی می‌شود.

افراد مبتلا به این فوبیا دائماً تلفن های خود را چک می‌کنند، آن ‌ها را هر جا که می‌روند (از جمله حمام و دستشویی) با خود می‌برند، ساعت های زیادی در روز را با تلفن همراه خود می‌گذرانند و زمانی که از آن جدا می‌شوند، احساس درماندگی می‌کنند.

مطالعات نشان داده است که استفاده مکرر از تلفن همراه با افزایش استرس، اضطراب و افسردگی مرتبط است. استفاده بیش از حد از تلفن باعث اثرات منفی مانند کاهش نمرات، افزایش اضطراب، رضایت کمتر از زندگی و احساس کمتر رفاه کلی می‌شود.

علائم احتمالی

برخی از علائمی که معمولاً مرتبط با این ترس هستند عبارتند از:

  • به طور مداوم تلفن خود را برای پیام ها، ایمیل ها یا تماس های از دست رفته چک می‌کنید.
  • تلفن خود را هر جا که می‌روید، حتی داخل حمام با خود می‌برید.
  • آخرین کاری که قبل از خوابیدن و اولین کاری که بعد از بیدار شدن انجام می‌دهید چک‌ کردن تلفن همراه است.
  • ناتوانی در خاموش کردن گوشی
  • ترس از نبودن Wifi یا متصل نشدن به شبکه داده تلفن همراه 
  • نادیده گرفتن فعالیت ها یا رویدادهای برنامه ریزی شده به منظور گذراندن زمان در تلفن همراه

علاوه بر علائم عاطفی و شناختی، افراد ممکن است علائم فیزیکی را نیز تجربه کنند. مانند سریع‌تر نفس کشیدن، بالا رفتن ضربان، افزایش تعریق، لرزیدن، احساس ضعف یا سرگیجه

علل نوموفوبیا

چه چیزی باعث این فوبیا می‌شود؟

نوموفوبیا یک فوبیای مدرن در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر، به احتمال زیاد ناشی از افزایش اتکا به فناوری و نگرانی در مورد اتفاقاتی است که اگر نتوانید به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنید، اتفاق می‌افتد.

اطلاعات موجود در مورد نوموفوبیا نشان دهنده این است که در نوجوانان و بزرگسالان جوان بیشتر رخ می‌دهد.

کارشناسان هنوز دلیل خاصی برای نوموفوبیا کشف نکرده اند. در عوض، آنها بر این باورند که چندین عامل می‌تواند در این امر نقش داشته باشد.

 سودمندی برای کارهای روزانه

مفید بودن تلفن های همراه در ایجاد نوموفوبیا نقش اساسی دارد. گوشی های هوشمند قادر به انجام کارهای بسیار زیادی هستند. 

مردم از تلفن های خود برای برقراری ارتباط، تحقیق در مورد چیزهایی که به آنها علاقه‌مند هستند، برای انجام تجارت، به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی و حتی مدیریت پول استفاده می‌کنند. به همین دلیل شاید تعجب آور نباشد که از‌ نبودن تلفن همراه خود ترس داشته باشند. 

ترس از انزوا

ترس از انزوا، به طور قابل درک، ممکن است در ایجاد نوموفوبیا نقش داشته باشد. اگر تلفن‌تان راه اصلی برای تماس با افرادی است که برایتان مهم هستند، به احتمال زیاد بدون آن احساس تنهایی می‌کنید.

عدم تمایل به تجربه تنهایی می‌تواند باعث شود که بخواهید همیشه گوشی خود را نزدیک‌تان نگه دارید.

میزان استفاده در روز  

علیرغم مزایا و محبوبیت تلفن های هوشمند، استفاده بیش از حد از آن ها در روز باعث وابستگی شدید می‌شود و می‌تواند بر سبک زندگی افراد تأثیرات منفی بگذارد.

برخی تاثیرات اعتیاد به تلفن همراه

  • افزایش تنهایی و افسردگی
  • افزایش استرس و اضطراب
  • تشدید اختلالات کمبود توجه
  • کاهش توانایی شما برای تمرکز 
  • مختل شدن خواب 
  • خودشیفتگی

درمان

اگر علائم نوموفوبیا را دارید یا احساس می‌کنید استفاده از تلفن همراه باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شما شده است، صحبت با یک متخصص سلامت روان می‌تواند کمک کننده باشد.

با اینکه هیچ درمان خاصی برای نوموفوبیا وجود ندارد، درمانگر شما ممکن است مواجهه درمانی، درمان شناختی-رفتاری یا هر دو را برای رفع علائم شما توصیه کند. در برخی موارد، پزشک شما نوعی دارو را برای رفع علائم اضطراب یا افسردگی که ممکن است تجربه کنید، تجویز می‌کند.

اقداماتی برای مقابله با نوموفوبیا

  1. شب ها گوشی خود را خاموش کنید تا راحت تر بخوابید. اگر برای بیدار شدن به زنگ هشدار نیاز دارید، تلفن خود را به اندازه ای دور نگه دارید که نتوانید به راحتی آن را در شب چک کنید.
  2. سعی کنید تلفن خود را برای مدت کوتاهی در خانه بگذارید، مانند زمانی که می‌خواهید پیاده‌روی کنید.
  3. روزانه زمانی را به دور از تمام فناوری ها بگذرانید. 
  4. در صورت امکان، دوستان و عزیزان خود را به تعاملات حضوری تشویق کنید. 
  5. قوانینی را برای استفاده از تلفن همراه خود وضع کنید.
  6. راه های دیگری برای اشغال وقت خود بیابید.
  7. سرگرمی‌ای داشته باشید که از آن لذت ببرید.

ترجمه شده از سایت های: www.healthline.com
www.verywellmind.com

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!