روانشناسیسبک زندگیسلامت

اختلال پرخوری

اختلال پرخوری چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال پرخوری (BED) دارای چندین علامت کلیدی است، از جمله غذا خوردن های متوالی به صورت کنترل نشده و در نتیجه احساس ناراحتی کردن.

اگر احساس می کنید که تمایل به پرخوری دارید، ممکن است فکر کنید که آیا به اختلال پرخوری (BED) مبتلا هستید یا خیر.

نوشته های مشابه

بسیاری از مردم، به ویژه در مناسبت های خاص مانند شامِ تعطیلات، پرخوری می‌کنند. با این حال، اگر BED دارید، وقتی در حال پرخوری هستید، احساس می‌کنید نمی‌توانید غذا خوردن را متوقف کنید و روی خود کنترل ندارید.

ویژگی‌های پرخوری مکرر

پرخوری دارای این دو ویژگی اساسی است:

مقدار زیاد. شما مقداری غذا در یک دوره زمانی خاص می‌خورید که بیشتر از اندازه ای است که اکثر مردم در یک زمان مشابه می‌خورند. نوع غذا مهم نیست، اما اغلب کربوهیدرات یا چربی بالایی دارد.

از دست دادن کنترل. شما احساس عدم کنترل روی غذا خوردن خود می‌کنید، یعنی نمی‌توانید غذا خوردن را متوقف کنید.

علائم اختلال پرخوری چیست؟

اگر BED دارید، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • شما خیلی سریعتر از حد معمول غذا می‌خورید.
  • تا زمانی می خورید که احساس سیری ناراحت کننده ای نداشته باشید.
  • شما حتی زمانی که احساس گرسنگی نمی‌کنید مقدار زیادی غذا مصرف می‌کنید.
  • شما به تنهایی غذا می‌خورید زیرا از میزان غذا خوردن خود احساس خجالت می‌کنید. برخی از افراد سعی می‌کنند علائم خود را پنهان کنند.
  • پس از پرخوری احساس می‌کنید افسرده یا گناهکار هستید.

چگونه به فردی که علائم اختلال پرخوری دارد کمک کنیم؟

اگر فکر می کنید شخصی که برای شما مهم است BED دارد، در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به آن کمک کنید.

  • نگرانی های خود را بدون قضاوت با فرد مطرح کنید.
  • آنها را تشویق کنید تا از یک متخصص مراقبت های بهداشتی که در زمینه اختلالات خوردن تخصص دارد کمک بگیرند.
  • بپذیرید که شاید فرد از پرخوری خود احساس شرم کند و این موضوع برای او حساس باشد.
  • از صحبت در مورد رژیم غذایی یا اظهار نظر منفی در مورد ظاهر یا عادات غذایی افراد، از جمله عادات غذایی خود، خودداری کنید.
  • ممکن است برای فرد غذاهای خاصی تحریک کننده باشد. اگر می دانید چه غذاهایی هستند، وقتی با آن شخص هستید از آنها اجتناب کنید.
  • فرد را در فعالیت های اجتماعی که حول محور غذا نیستند، درگیر کنید.

منبع: ترجمه شده از سایت psychcentral.com

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!