آشپزخانهتغذیهخانواده و کودک

خواص حبوبات

سلامتی با حبوبات

امروز همراه شماییم تا از خواص حبوبات براتون بگیم که باور کردنی نیست این دونه های رنگی خوشگل انقدر خواص جادویی با خودشون به همراه داشته باشن

خیلی خوبه که حبوبات رو توی سبد غذاییمون قرار بدیم  و هفته‌ای یکی دوبارم که شده غذاهایی با حبوبات درست کنیم تا هم از خواصش بهرمند بشیم هم یه تنوعی تو وعده های غذاییمون داده باشیم.

ماش:

۱_یکی از حبوبات پرخاصیت که سرشار از آنتی اکسیدانه و برای پیشگیری و درمان سکته قلبی و کاهش فشار خون بسیار مفیده.

۲_استفاده از از ماش برای کم خونی بسیار مفیده و البته بهتره که به صورت جوانه استفاده بشه چون مواد مغذیش در روند جوانه زدن دو چندان میشه.

۳_به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی برای رشد نوزادان و کودکان بسیار مفیده.

۴_ماش ‌به ‌دلیل‌ فیبر بالایی که داره از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کنه.

۵_ماش دارای خاصیت ضد التهابیه و می‌تونه از بدن در برابر گرمازدگی محافظت کنه و به رفع تشنگی هم کمک میکنه

غذاهایی که میشه با ماش پخت: آش ماش _ ماش‌پلو _ خورش اسفناج و ماش _ توپک ماش

نخود:

۱_برای جلوگیری از بیماری های قلبی و سکته های ناگهانی از نخود استفاده کنید.

۲_مصرف نخود از چین چروک پوست جلوگیری می‌کنه ،نخود داری ویژگی خاصیه اون هم اینه که با سلول های مرده پوست مقابله می‌کنه و ویتامینB موجود در نخوداز پوست شما دربرابر نور خورشید مراقبت می‌کنه.

۳_اگه خوابتون نمیبره یا خواب ناآروم دارید روزانه از نخود استفاده کنید ،نخود غنی از اسید آمینه ، تریپتوفان و سرتونین هست که این موارد برای تنظیم خواب بسیار مفید هستن.

۴_خوردن نخود باعث تقویت موهای سر میشه .

۵_همچنین از ترکیب آرد نخود با زردچوبه میتونید یک ماسک عالی لایه بردار برای پوستتون درست کنید.

غذاهایی که میشه با نخود پخت: فلافل _ خوراک نخود _ سوپ نخود _ آش رشته 

لوبیا قرمز:

۱_لوبیا قرمز حاوی مقدار زیادی ویتامین b1هست که به عملکرد سالم مغز کمک می‌کنه.

۲_از زوال عقلی و آلزایمر جلوگیری می‌کنه.

۳_لوبیا قرمز یک سم زدای طبیعیه.

۴_لوبیا قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئینه و برای کسایی که گوشت قرمز مصرف نمیکنن بسیار مفیده.

۵_یک منبع خوب از آنتی اکسیدانه که با رادیکال های آزاد مبارزه و از سلول های بدن محافظت می‌کنه و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشه.

غذاهایی که با لوبیا میشه پخت: قرمه سبزی _ خوراک لوبیا _ لوبیا پلو با لوبیا قرمز _ خوراک لوبیا با کدو سبز

لوبیا چیتی:

۱_خوردن لوبیا چیتی از ریزش موی شما جلوگیری می‌کنه ، لوبیا چیتی دارای مقدار زیادی پتاسیمه و پتاسیم به تقویت موها کمک می‌کنه.

۲_لوبیا چیتی داری ویتامین B هست و این ویتامین از مشکلاتی مثل خشکی پوست جلوگیری می‌کنه و به شما پوستی سالم هدیه می‌کنه.

۳_برای هضم غذا بسیار مفیده و از مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کنه.

۴_به دلیل داشتن اسید فولیک و ویتامین B برای زنان باردار بسیار مفیده ،مصرف لوبیا چیتی در بارداری به شکل گیری لوله عصبی و گلبول قرمز در جنین کمک می‌کنه و همچنین کمک می‌کنه جنین از وزن مناسبی برخوردار باشه و دچار کمبود وزن نشه.

غذاهایی که با لوبیا چیتی میشه پخت: خوراک لوبیا با قارچ _ لوبیا پلو با لوبیا چیتی _ کوکوی لوبیا چیتی _ سوپ لوبیا چیتی

عدس:

۱_عدس، به خصوص عدس جوانه زده حاوی اسید آمینه های ضروریه که بدن ما برای ساخت ماهیچه بهش نیاز داره.

۲_عدس حاوی مقدار زیادی فیبر رژیمیه که باعث کنترل سطح قند خون میشه و سطح قند خون رو ثابت نگه میداره.

۳_عدس سرشار از پروتئین گیاهی، پتاسیم، مواد معدنی مثلB9 و اسید فولیکه که برای بهبود دستگاه گوارش و فشار خون خیلی مفیده و برای درمان دیابت هم ازش استفاده میشه.

۴_برای سلامت قلب بسیار مفیده و حاوی منیزیم هست که برای بهبود ماهیچه های قلبی_عروقی موثره.

۵_عدس یک مواد غذایی خون سازه و برای افراد کم خون بسیار مناسبه.

غذاهایی که با عدس میشه پخت: عدسی _ عدس پلو _ دال عدس _ کوکوی عدس

امیدوارم این مطلب براتون مفید باشه و ازش استفاده کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!