تاریخعلم و دانش

مندلیف که بود؟

اسرار زندگی مندلیف

دیمیتری مندلیف پایه گذار جدول تناوبی عناصر…

مندلیف:

دیمیتری‌ایوانوویچ مندلیف،در اول فوریه سال ۱۸۳۴ میلادی در توبلسک از نواحی سیبری شرقی به دنیا آمد. پدربزرگ مندلیف برای اولین بار در سال ۱۷۸۷ ماشین چاپ را به این منطقه آورده بود و اولین روزنامه را در سیبری منتشر کرد پس از تولد دیمیتری پدرش نابینا شد و مادرش برای اداره زندگی کارخانه شیشه سازیشان را که مدت ها بسته بود، باز کرد.

توبلسک،در آن زمان منطقه دور افتاده ای بود که مجرمین سیاسی روسیه را به آنجا تبعید می‌کردند. یکی از این زندانی ها که جزو شورشیان دسامبر ۱۸۲۵ بود،با خواهر دیمیتری ازدواج کرد. در این زمان کارخانه شیشه سازی آتش گرفت.
مادر مندلیف او را برای تحصیل به مسکو فرستاد. دیمیتری در آن زمان ۱۷ سال بیشتر نداشت،مادرش او را به سن پترزبورگ فرستاد تا آنجا روسی بیاموزد. مندلیف،پس از آموختن زبان روسی،وارد مدرسه تربیت معلم شد و به تحصیل پرداخت.

مرگ مادر مندلیف ضربه روحی سختی بر او وارد ساخت و گرفتار بیماریهای عصبی شد.
پزشکان به او پیشنهاد کردند که برای مداوا به جنوب برود. مندلیف به کریمه رفت و در آنجا معلم شد. با شروع جنگ در کریمه،مندلیف ابتدا به اودسا و سپس به پترزبورگ عزیمت کرد.
در آن زمان در روسیه تحصیلات عالیه وجود نداشت و دیمیتری مندلیف با اجازه دولت برای ادامه تحصیل به فرانسه و آلمان سفر کرد. او در پاریس باشیمیدانی به نام هنری رینول آشنا و به شیمی علاقه مند شد. سپس آزمایشگاه کوچکی در هایدلبرگ برای خود ساخت رابرت بونسن شیمیدان آلمانی گوستاو کیرشهف فیزیکدان آلمانی آشنا شد و با همکاری آنها تحقیقات علمی را روی اسپکتروسکوپ آغاز کرد.

اسپکتروسکوپ،وسیله ای است که برای آزمایش و مشاهده طیف نوری از آن استفاده می شود. این وسیله کاربرد زیادی در تجزیه های شیمیایی دارد.

پس از بازگشت به پترزبورگ مندلیف کتابی در مورد شیمی آلی نوشت و با نوشتن رساله ای با عنوان «یگانگی الکل با آب» توانست در شیمی،دکترا بگیرد. در سال ۱۸۶۵،مندلیف به سِمَت استادی دانشگاه پترزبورگ انتخاب شد.
تا سال ۱۸۶۹ نزدیک به ۶۳ عنصر شیمیایی شناخته شده بود. این عناصر خواص فیزیکی مختلفی داشتند. مندلیف در جستجوی راه حلی بود که بتواند به نحوی این عناصر را به یکدیگر ارتباط دهد.

سرانجام این ۶۳ عنصر را به ترتیب افزایش و وزن اتمی در جدول مرتب کرد.
(هیدروژن را اول و عنصر اورانیوم را آخر قرار داد) سپس با قرار دادن این عناصر در ۷ گروه بر حسب خواص فیزیکی و شیمیایی توانست نظم و ترکیب جالبی را به وجود آورد. بعد از هر هفت عنصر دوباره همان خواص تکرار می‌شد.

دیمیتری مندلیف،در سال ۱۹۰۷ در سن ۷۳ سالگی به علت بیماری ذات الریه درگذشت.

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما متشکریم.

منبع: زندگینامه ‌مشهورترین دانشمندان و مخترعان

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!