ادب و فرهنگتاریخسبک زندگیعلم و دانش

ارسطو که بود؟

از فلسفه تا زندگی

 

یکی از بزرگ ترین فیلسوفان در دنیای غرب…

ارسطو:

ارسطو، ۳۸۴ سال قبل از میلاد در شهر استاگیرا در شمال دریای اژه به دنیا آمد. پدرش از پزشکان مخصوص دربار پدربزرگ اسکندر بود.
اسکندر در ۱۴ سالگی زیر نظر ارسطو به تعلیم مشغول شد او که بعدها به اسکندر کبیر معروف شد،در زمان داریوش سوم پادشاه هخامنشی به ایران حمله کرد و تخت جمشید و کتابخانه آن را به آتش کشید.
ارسطو تحقیقات ابتدایی را نزد پدر دانشمندش فرا گرفت. پدر ارسطو که به استعداد فرزند پی برده بود،علاقه داشت که او در رشته علوم طبیعی تحصیل کند.

ارسطو در ۱۷ سالگی به آتن سفر کرد،آن زمان آتن مرکز آموزش علوم بود. ارسطو در آنتن زیر نظر افلاطون به کسب دانش پرداخت و در این زمان بود که نبوغ او ظاهر شد. تیزهوشی ارسطو را پیش افلاطون عزیز کرده بود،ولی دیری نگذشت که رابطه گرم آنها به سردی گرایید،زیرا ارسطو بیشتر علاقمند به آموختن موضوع های تازه بود و دیگر سخنان افلاطون برایش کهنه شده بودند.
به زودی به آنچه که در انتظارش بود رسید و مشهور شد.
ارسطو حدود چهارصدتا هزار جلد کتاب نوشته است و این حجم کتاب در زمانی که ماشین چاپ وجود نداشته،رقم قابل ملاحظه‌ای است. محتوای این کتاب‌ها به قدری زیاد است که بعید به نظر می رسد او به تنهایی این کار را کرده باشد،مگر اینکه از صبح تا شب مشغول نوشتن بوده باشد که این نیز بعید به نظر می رسد،پس نتیجه می گیریم که در نوشتن این کتب کسانی به ارسطو کمک می کرده اند.

ارسطو علاوه بر تالیف،کارهای بسیار دیگری انجام داد،از جمله حدود هزار نفر را برگزیده و به آنها مأموریت داده بود تا روانه آسیا و یونان شوند و گزارش مفصلی از زندگی انواع جانوران (خشکی و دریایی) تهیه کنند.
ارسطو در زمینه های زیست شناسی و جانور شناسی کشف های زیادی کرده است که همه آنها از نظر علمی ارزش فراوانی دارند. او بیشتر اوقات به مطالعه زندگی جانوران می پرداخت. نتایج مطالعات بسیار سودمند بودند.
او حتی گاهی به کنار دریا می رفت و مشغول جمع آوری موجودات زنده می شد. معتقد بود که هیچ چیز نمی تواند به خودی خود به وجود آید.
ارسطو اولین کسی است که به کالبد شکافی جانوران پرداخت و تفاوت های موجود در ساختمان درونی آنها را پیدا کرد و به این ترتیب ثابت کرد که زیست شناسی،تنها مطالعه درباره ساختمان خارجی جانوران نیست.

اما همان قدر که در علم زیست‌شناسی تبحر داشت و در فلسفه استاد بود از علم فیزیک اطلاعات کمی داشت است. او اعتقاد داشت که جهان از چهار عنصر آب باد خاک و آتش تشکیل شده است همچنین معتقد بود این زمین است که مرکز جهان است و خورشید و سیارات دیگر به دور آن می چرخند.
ارسطو دانشمند بزرگی بود و شهرتش باعث می‌شد که نظریه هایش حتی اگر نادرست هم بودند،پذیرفته شوند. اواعتقاد داشت هر چه خود می گوید درست است و دیگران اشتباه فکر می کنند،به همین دلیل وقتی کپلر،اختر شناس آلمانی در سال ۱۶۰۹ به این نتیجه رسید که سیاره ها روی مسیر بیضی شکلی در حرکت اند،می ترسید که فرضیه‌اش تحت تاثیر نظریه های ارسطو نابود شوند. حتی گالیله با اینکه اعتقاد داشت زمین دور خورشید میچرخد در برابر دادگاه تفتیش عقاید خلاف آن را گفت تا از سوختن نجات پیدا کند.

از آثار ارسطو میتوان به اخلاقیات ادموسی،اخلاق نیکوماخوس،مابعدالطبیعه و بوطیقا،برهان حرکت،تعبیرات، تولد جانوران و کتاب متافیزیک اشاره کرد.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. مطلب بسیار خوبی بود آفرین فقط چند نکته…..آثار مهمی داره ارسطو جا داشت به چندتا اشاره بشه مثل بوطیقا و ارغنون….نکته بعد ستاره شناس آلمانی کپلر هست نه کلپر….لقب اصلی ارسطو”معلم اول” است که بهتر بود بهش اشاره میشد…درمجموع هم موضوع جالبه هم ارسطو انتخاب خیلی خوبی بود….ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!