روانشناسیسبک زندگی

چطور درس‌ها را بهتر یاد بگیریم؟

چطور می‌توانیم درس‌ها را بهتر حفظ کرده و یاد بگیریم؟

برای مطالعه و یادگیری بهتر کتاب‌های درسی روشی به‌نام [پس‌خبا] ارائه می‌دهیم، که شیوه‌ای موثر برای درک و حفظ دروس می‌باشد.
نام این روش برگرفته از حروف نخست کلمات پنج‌گانه حفظ متن‌ها است.
[پیش‌خوانی، سوال‌کردن، خواندن، به‌خودپس‌دادن و آزمون].

نوشته های مشابه

توضیحات:

*پیش‌خوانی: اول به مرور کلی فصل می‌پردازید، تا با موضاعات آن به صورت کلی آشنا شوید. عنوان‌های اصلی و فرعی فصل را نگاه می‌کنید و می‌خوانید. مهم‌ترین نکته در پیش‌خوانی این است که جمع بندی فصل را به صورت دقیق مطالعه کنید و روی نکات آن فکر کنید، ممکن است در این مرحله سوالاتی به ذهنتان خطور کند که پس از مطالعه تمام متن فصل می‌توانید به آنها پاسخ دهید.

*سوال‌کردن: در این مرحله از موضوعاتی که در بخش، پیش‌خوانی مطالعه کردید، سوال طرح می‌کنید. در هر یک از بخش‌های فصل سوالاتی را در نظر گرفته و بنویسد، تا در مرحله بعد به آن‌ها پاسخ دهید‌.

*خواندن: در این مرحله مطالب فصل را با دقت و در نظر گرفتن جزئیات می‌خوانید‌؛ همچنین سعی می‌کنید به سوالاتی که در بخش قبل طرح کرده بودید پاسخ دهید‌.

*به‌خود‌پس‌دادن: در این مرحله کتاب را ببندید و سعی کنید مطالب را به خاطر بیاورید و برای خود توضیح دهید. سپس کتاب را باز کنید و ببینید چقدر درست پاسخ دادید. در نهایت چیز‌هایی را که به خاطر دارید با مفهوم کتاب هماهنگ کنید‌.

*آزمون: بعد از خواندن تمام مطالب باید به آزمون و مرور ‌آنها بپردازید‌. در این مرحله دوباره چکیده فصل را بخوانید و جزئیات مربوط به جمع‌بندی را به خاطر بیاورید، هرگز مرحله آزمون را به شب امتحان موکول نکنید، اولین مرور مطالب فصل باید بلافاصله بعد از خواندن آن باشد‌.

‫۲ دیدگاه ها

  1. این مطلب یکی از عالی ترین و کاربردی ترین مطالبی بود که کار کردین…..بسیاااارر عالی….سعی کنید در انتخاب موضوعات مثل این مطلب بیشتر به فکر آموزش و ارائه راهکار به مخاطب باشید نه مطالب وضع و موعظه ای……ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!