1گزیدهتغذیهسبک زندگی

تاثیر روزه گرفتن بر بدن

فواید روزه گرفتن چیست؟

برخی از دانشمندان خوردن ۳ وعده غذایی و ۳ میان وعده در روز را توصیه می کنند و برخی دیگر نیز گاهی مصرف نکردن هیچ کدام را مفید می‌دانند. روزه یکی از کهن ترین اعمال در تاریخ بشر است. برای مثال، استفاده درمانی از روزه حداقل به قرن پنجم قبل از میلاد برمی گردد، زمانی که بقراط پزشک یونانی آن را برای بیمارانی که علائم خاصی از بیماری را داشتند توصیه کرد.

سلول های شما سریعتر خود را تجدید می‌کنند

پوست یک انسان بالغ تقریباً ۲ متر مربع از سطح را می پوشاند و حدود ۲۰٪ از وزن کل بدن را تشکیل میدهد.نوشیدن آب به‌صورت ناشتا باعث‌ خود‌سازی‌ سلول‌های‌ پوست‌می‌شود. محققان‌گفته اند که این روند پس از ۱۸ تا ۲۰ ساعت ناشتایی آغاز می شود و پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت به اوج خود می رسد. علاوه بر این فرآیند تجدید سلول، ممکن است در برابر آلزایمر و بیماری قلبی نیز از شما محافظت کند .

باعث کاهش فشار خون شما می‌شود

روزه داری فقط با آب ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، فشار خون بالا یکی از جدی ترین بیماری هایی است که دنیای مدرن از آن رنج می برد. روزه گرفتن نتایج امیدوارکننده ای را نشان می دهد، حتی در مورد افرادی که فشار خون بالا مرزی دارند، و به توصیه پزشک روزه می‌گیرند و این روند را دنبال می‌کنند به آنها کمک می کند و باعث حل مشکلشان می‌شود.

متابولیسم شما را افزایش می دهد

هورمون‌های انسولین و لپتین نقش مهمی در متابولیسم بدن دارند. انسولین به ذخیره مواد مغذی از جریان خون کمک می کند، در حالی که لپتین به عنوان یک هورمون سیری عمل می کند. تحقیقات نشان می دهد که روزه آب می تواند بدن شما را نسبت به این هورمون ها حساس تر کند. سطح بالاتر حساسیت کارایی این هورمون ها را افزایش می دهد، به این معنی که بدن شما می تواند قند خون را کاهش دهد و از چاقی جلوگیری کند.

جلوگیری از برخی بیماری های مزمن

تصور می شود که روزه آب خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این، تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که روزه آب ممکن است ژن های دخیل در رشد سلول های سرطانی را سرکوب کند. این امر ممکن است باعث تاثیر بیشتر شیمی درمانی نیز شود.

تقویت عملکرد مغز

روزه برای اولین بار بیش از ۲۰۰۰ سال پیش برای درمان صرع تجویز شد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که روزه به پاکسازی ذهن و حواس جمعی کمک می کند و در عین حال عملکرد مغز را تحریک می کند. همچنین، روزه می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد، زوال شناختی مرتبط با سن را متوقف کند، تخریب عصبی را کاهش دهد، آسیب مغزی را کاهش دهد و عملکرد بدن را  پس از سکته  بهبود بخشد.

کم کردن وزن

مزیتی که معمولاً با روزه داری مرتبط است کاهش وزن می‌باشد. کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که بدن شما از حالت تغذیه به حالت ناشتا می رود در این صورت بدن شما بدون سوزاندن هیچ غذایی برای انرژی  شروع به استفاده از چربی یا همان سوخت ذخیره شده برای ادامه کار می کند. در یک روز ناشتا ۲۴ ساعته، شما حدود یک سوم یا ۲۲۵ گرم از وزن چربی خود را از دست خواهید داد.

منبع:bright Side

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بهبود عملکردی پس از سکته را نیز بهبود بخشد.”…….
    “مزیتی که معمولاً با روزه داری مرتبط است کاهش وزن است.”
    “قبل از وحشت، صدای ما را بشنوید: این یک ماموریت گرسنگی نیست.”…این جمله چندان مفهوم نیست و میشه ساده نویسی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!