تغذیهسبک زندگیسلامت

چگونه رفلاکس معده را درمان کنیم؟

درمان سوزش معده

سوزش سر دل که به عنوان رفلاکس اسید نیز شناخته می شود؛ علی رغم نامش، هیچ ارتباطی با قلب شما ندارد. این وضعیت رایج توسط اسیدهای معده ایجاد می شود که به سمت مری شما حرکت می کند و باعث ایجاد احساس سوزش ناخوشایند در ناحیه‌ی قفسه سینه می شود البته رفلاکس اسید را می توان با دارو درمان کرد، اما برخی تغییرات ساده در سبک زندگی نیز وجود دارد که می توانید برای کاهش و حتی پیشگیری از آن استفاده کنید.

 

یک موز رسیده بخورید

موز علاوه بر بهبود سطح قند خون و کمک به کنترل وزن، می تواند به سرعت سوزش سر دل را تسکین دهد. از آنجایی که موز سرشار از پتاسیم است، می تواند پوشش معده را بپوشاند و به کاهش و جلوگیری از علائم ناخوشایند رفلاکس اسید کمک کند. اما حتما یک موز رسیده بخورید چون موز نرسیده میتواند باعث تشدید رفلاکس شود.

 

لباس های گشاد بپوشید

اگر از سوزش معده رنج می برید، بهتر است دامن های مدادی تنگ خود را کنار بگذارید و به جای آن لباس های گشادتر و راحت تری انتخاب کنید. هر نوع لباسی که شکم شما را فشار دهد و به معده‌ی شما فشار بیاورد می تواند علائم رفلاکس اسید را بدتر کند، حتی اگر قبلا هرگز احساس سوزش را در قفسه سینه خود تجربه نکرده اید، پوشیدن روزانه‌ی لباس های تنگ باعث می‌شود که شما هم دچار سوزش معده شوید .

 

حالت خوابتان را تنظیم کنید

همه ما معمولاً موقعیت های خواب خاصی را برای استراحت ترجیح می دهیم اما اگر مستعد سوزش سر دل هستید ممکن است بخواهید برخی از عادات خود را به خاطر سلامتی تغییر دهید. اگر عادت دارید به پهلوی راست بخوابید، ممکن است یکی از دلایلی باشد که شما دچار سوزش سر دل می شوید. خوابیدن به پهلوی راست باعث شل شدن ماهیچه ای می شود که معده و مری را به هم متصل می کند و قرار است در برابر رفلاکس از بدن محافظت کند. سعی کنید به جای آن به پهلوی چپ بخوابید زیرا ثابت شده است که این وضعیت سوزش سر دل را کاهش می دهد.

 

آدامس بدون قند بجوید

جویدن آدامس نفس شما را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارد و حتی می تواند حافظه شما را بهبود بخشد. علاوه بر این فواید، می تواند اسید معده شما را خنثی کند و از احساس سوزش معده جلوگیری کند. جویدن آدامس تولید بزاق شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود آب دهانتان را بیشتر قورت دهید، اسیدیته دهان حال معده‌ی شما را متعادل می‌کند و به پاکسازی سریع‌تر آن کمک می‌کند.

 

با‌ عجله غذا نخورید

وقتی گرسنه هستید، کاملاً قابل درک است که بخواهید در اسرع وقت چیزی بخورید، اما خوردن با عجله در واقع می تواند باعث سوزش سر دل شود. افرادی که سریع غذا می خورند بیشتر از رفلاکس رنج می برند. بهتر است زمان کافی برای جویدن و قورت دادن صحیح غذا به خود بدهید.

 

 از دویدن و وزنه برداری خودداری کنید

فعالیت بدنی یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید، اما اگر مستعد سوزش سر دل هستید، ممکن است بخواهید در انتخاب نوع تمرین دقت بیشتری داشته باشید. ورزش‌های پر فشار مانند دویدن، وزنه‌برداری یا دوچرخه‌سواری در واقع می‌توانند جریان خون را در ناحیه‌ی گوارشی شما کاهش دهند و علائم رفلاکس را بدتر کنند؛ اما این بدان معنا نیست که باید ورزش را کنار بگذارید؛ فقط ورزش های متوسط ​​و کم تاثیر مانند پیاده روی، یوگا یا شنا را انتخاب کنید.

منبع:bright side

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!