خانواده و کودکسبک زندگیسلامت

فواید شیر مادر

شیر مادر برای کودک

 

فواید شیردهی برای سلامتی:

تغذیه کودک با شیر مادر باعث محافظت از او میشود.
 شیر مادر سرشار از مواد زنده از جمله سلول های بنیادی، گلبول های سفید و باکتری های مفید می‌باشد و همچنین دارای آنتی بادی ها، آنزیم ها و هورمون هایی است که همگی به مبارزه با عفونت، و پیشگیری از بیماری ها می پردازند و به رشد طبیعی کودک نیز کمک میکنند.

نوزادانی که در شش ماه اول زندگی خود به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر دچار اسهال، سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت گوش و سینه  می‌شوند؛همچنین در مقایسه با نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند،احتمال ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی (SIDS) در نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند خیلی کمتر است.

البته، کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند گاهی اوقات ضعیف می‌شوند، اما تغذیه با شیر مادر در زمانی که کودک شما بیمار است، فواید بیشتری دارد: «اگر کودک یا مادرش به بیماری مبتلا شود، اجزای محافظ در شیر او افزایش می‌یابد.»پروفسور پیتر هارتمن از دانشگاه استرالیای غربی، متخصص مشهور بین المللی در زمینه شیردهی توضیح می دهد. نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند احتمالاً سریع‌تر از نوزادی که با شیر خشک تغذیه می‌شود بهبود می‌یابد،زیرا بدن مادر به تولید آنتی بادی های خاصی در برابر هرگونه عفونت دریافتی می پردازد.

تغذیه با شیر مادر در زمانی که کودک شما بیمار یا ناراحت است، او را آرام می کند، که به عنوان یک مزیت مهم نباید دست کم گرفته شود. در واقع، مطالعات نشان داده است که شیردهی باعث کاهش گریه و تسکین درد هنگام تزریق واکسن به نوزاد می شود.

شیر مادر و خواب کودک:

شاید شنیده باشید که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، بیشتر می خوابند، اما به نظر می رسد که این یک افسانه است. تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که با شیر مادر و شیر خشک تغذیه می‌شوند به همان اندازه در طول شب از خواب بیدار می‌شوند،اما تفاوت در این است که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند زودتر به خواب می روند. اکسی توسین تولید شده در بدن کودک شما هنگام شیر دادن باعث می شود بعد از آن احساس خواب آلودگی کند. و سایر هورمون ها و نوکلئوتیدهای موجود در شیر به کودک شما کمک می کنند تا ریتم های شبانه روزی سالم ( الگوهای خواب و بیداری) را ایجاد کند.

تغذیه با شیر مادر و رشد مغز کودک:

 

شش ماه اول زندگی کودک شما زمانی برای رشد سریع مغز اوست.جرم مغز کودک در این دوره حیاتی تقریبا دو برابر می شود.
طبق مطالعه ای که در ایالات متحده انجام شده است ، کودکان نوپا و پیش دبستانی که حداقل سه ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شده اند، مغزهایشان ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر ماده سفید دارد که نواحی مختلف مغز را به هم متصل می کند و سیگنال ها را بین آنها منتقل می کند.
تحقیقات نشان داده است که اهمییت شیر مادر برای رشد مغز کودک بسیار مفید است. طبق مطالعه ‌ای در انگلستان ،۱۴نوجوان ۱۶ ساله ای که در دوران نوزادی شش ماه یا بیشتر از شیر مادر تغذیه می کردند، احتمال بیشتری داشت که در امتحانات مدرسه نمرات بالاتری کسب کنند.

جدیدترین تحقیقات نیز نشان می دهد که شیردهی فواید رفتاری نیز دارد. در مطالعه‌ای روی ۱۰۰۰۰ کودک، افرادی که بیش از ۴ ماه از شیر مادر تغذیه می‌کردند، ۳۰ درصد کمتر احتمال داشت که در سن ۵ سالگی رفتار مشکل‌زا نشان دهند.

فواید مادام العمر شیردهی برای کودک شما:

فواید شیردهی برای کودک فقط در شش ماه اول نیست بلکه کودک هر چه مدت طولانی تری از شیر مادر تغذیه کند از مزایای بیشتری بهرمند میشود.

هر باری که شما به نوزادتان شیر می‌دهید سطح اکسی توسین – “هورمون عشق” – در هر دو بدن شما افزایش می‌یابد و باعث ایجاد پیوند عاطفی بین شما می شود.

علاوه بر این کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند کمتر به سرطان هایی مانند لوسمی و لنفوم مبتلا می‌شوند همچنین دندان‌هایی سالم تر و صاف تر نسبت به کودکانی که شیر خشک می خوردند دارند.

 شیردهی همچنین به کاهش خطر چاق شدن یا ابتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ کودک شما در بزرگسالی کمک می کند.

بنابراین اگر از خود می‌پرسید که فواید شیردهی چه زمانی به پایان می‌رسد، پاسخ این است که این فواید تا آخر عمر برای فرزند شما باقی می‌مانند. و هر چه مدت بیشتری به شیردهی ادامه دهید، فواید سلامتی بیشتری نیز برای شما و کودکتان خواهد داشت .

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!