آشپزخانهادب و فرهنگسبک زندگیسلامت

نان های محلی ایرانی

معرفی چند نان محلی ایرانی

نان های محلی که نسبت به نان های فانتزی امروزی طعمی دلنشین تر دارند و هر شهری داری نان محلی به خصوص خودش است که ممکن با یک بار چشیدن طعم آن دلبسته‌ی آن شوید.

در این بخش با شما همراهیم با معرفی چند نان محلی با عطر و طعمی خاص و متفاوت …

نان‌تموشی:

نان تموشی یا تموشی یکی از نان های محلی بندر عباس است که طرفداران زیادی هم دارد و گردشگرانی که مسافر قشم بوده اند حتما طعم این نان را چشیده اند و از آن لذت برده اند.
پخت این نان در زمان های قدیم در هرمزگان و جزیره هرمز رایج بوده و از آرد گندم که کیفیتی بالا داشته تهیه میشده.

برای پخت این نان آرد و آب را با یکدیگر مخلوط می‌کنند و تابه‌ای را به خوبی داغ میکنند بعد و تکه ای از خمیر آماده شده را با دست برمیدارند و لایه‌ی نازکی از آن را روی تابه پهن می کنند تا بپزد و روی نان را با تخم مرغ، مهیاوه،سوراغ و گاهی با پنیر نیز می پوشانند

مهیاوه و سوراغ نوعی سس جنوبی هستند که برای تهیه نان تموشی از آنها استفاده می شود و به نان طعم می دهد.

برای تهیه سس مهیاوه ماهی های ریزی به نام موتو را رو روی شن‌ها و ماسه‌ی سواحل خلیج فارس خشک می‌کنند و بعد از اینکه کامل خشک شدند ماهی ها را کوبیده و الک می‌کنند
بعد پودر ماهی های خشک شده را با زردچوبه،فلفل،گشنیز،گندم،جو و خردل مخلوط می‌کنند و در آب و نمک می‌ریزند تا مایع نسبتا تیره رنگ و روانی به دست بیاید بعد این مایع را به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز در زیر آفتاب قرار میدهند و بعد این مدت از این مایع به عنوان سس نان تموشی استفاده میکنند.

نان خلفه:


نان خلفه یک نان محلی در شمال است که مایه اصلی تهیه این نان کدو حلواییست.
این نان از مخلوط آرد برنج،ارد گندم،پوره‌ی کدو تنبل پخته و تخم شنبلیله آماده میشود.
خمیر این نان را از شب قبل آماده می‌کنند تا خوب ور بیاد و روز بعد آن را حسابی ورز میدهند تا هنگام پخت پف کند
این نان را روی ظرف سفالی که لعاب نخورده و به آن توئه می‌گویند میپزند، به این صورت که مقداری از این خمیر را به با وردنه پهن میکنند و روی ظرف سفالی می اندازند و اجازه میدهند که بپزد.
بعضی های میان این خمیر پودر گردو و پسته و شکر و دارچین می‌ریزند و خمیر را به صورت تا شده روی «توئه» قرار می‌دهند و برخی ها نیز این مواد را روی یک لایه از خمیر می‌ریزند و روی آن خمیر دیگری می اندازند سپس دور تا دور خمیر را می فشارند تا مواد میانی بیرون نریزد.

نان لاکو:


نان لاکو نانی است که با آرد برنج پخته میشود و یک نان محلی گیلانیست، که پخت آن در شرق و غرب گیلان کمی متفاوت است ، ماندگاری بسیار طولانی دارد چون این نام را هوادهی و خشک می کنند.
این نان را قبل از مصرف کمتر یک دقیقه درون آب می اندازند و بعد روی پارچه های تمیز پهن میکنند که بعد از ساعتی نانی نرم به دست می آید که از آن در موارد مختلفی مانند پخت مرغ لاکو استفاده می کنند.

در اطراف شفت و کوچصفهان برای درست کردن این نان آرد برنج را با زردچوبه و آب ورز می دهندو خمیر به دست آمده را مانند کوکو سوراخ دار درمی آورند تا هنگام گذاشتن در آب جوش به صورت یکنواخت پخته شوند بعد خمیر های پخته شده را با آرد گندم خام ورز می دهند تا طعم شیرینی گندم را بگیرند سپس آن را نان لواش با وردنه باز می کنند و بعد این خمیر باز شده پشت توئه داغ پهن میکنند و با فوکو وسیله ای شبیه گوشت کوب می کوبند تا نازک تر شود و کامل پخته شود.
این نان را بیشتر در مواقع عید می پزند و با حلوا خورده می شود

نان فتیر:


فتیر یا فطیر به نانی میگویند که به خمیرش مایه عمل آورنده نزده باشندو حالتی بیات و نرسیده داشته باشد بافت این نان در نوع خودش به خصوص است و در واقع مانند نان های دیگر نیست و خمیرش نرسیده است!

خمیر این نان از آرد، تخم مرغ و شکر تهیه میشود و انواع مختلفی مانند کسمه و شیرمال نیز دارد.و یکی از دلچسب ترین و قدیمی ترین نان های محلی اراک است که از قدیم در سفره مردمان این شهر بوده و در عید نوروز نیز این نان را می‌پختند و قبل از پخت روی آن را زردچوبه می زدند.

نان کماج:


در زمان های قدیم نان را در ظرفی به نام کماجدان نگهداری می کردند که به احتمال زیاد نان کماج اسمش را از کماجدان گرفته است ،این نان را در شهرهای مختلف مانند اصفهان ، قزوین و شهرهای شمالی می‌پزند که البته معروف ترین آنها نان کماج همدان و استهبان از توابع استان فارس است این نان بسیار خوش طعم و عطر است و طعم بی نظیر آن به دلیل داشتن خرما و زرده تخم مرغ در آن است
این نان از ترکیب شیر،روغن،تخم مرغ،شکر،آرد و نمک تهیه میشود.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون بسیار خوب بود…تصاویرتونم عالی بود…..فقط این جمله نا مفهوم هست…”
    نان خلفه یک نان محلی در شرق شمال است چون موقعیت جغرافیایی درستی رو مشخص نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!