خانواده و کودکسبک زندگی

پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در بین کودکان است. امروزه پوسیدگی دندان به دلیل پیشرفت در بهداشت دندان و مراقبت های بهداشتی قابل پیشگیری و درمان است. اگر دندان کودک به دلیل پوسیدگی دندان عفونی شده است می توان آن را به راحتی با پر کردن دندان درمان کرد. با این حال، اگر کودک پوسیدگی شدید دندان دارد، ممکن است درمان جامع تری توسط دندانپزشک اطفال مورد نیاز باشد.

پوسیدگی دندان کودک به چه معناست؟ 

نوشته های مشابه

پوسیدگی دندان ربطی به سن ندارد. بلکه یک بیماری دندانی است که به یک اندازه به دندان بچه ها و بزرگسالان آسیب می رساند.

تجمع باکتری ها در دهان عامل اصلی پوسیدگی دندان است. وقتی کودک شما غذای شیرین و نشاسته ای زیادی می خورد، باکتری های داخل دهان آنها ذرات انباشته شده غذا را به اسید تبدیل می کنند. ترکیبی از باکتری ها، غذا، اسید و بزاق، ماده ای به نام پلاک ایجاد می کند که به دندان می چسبد. با گذشت زمان اسیدهای ساخته شده توسط باکتری ها مینای دندان را از بین می برند که باعث ایجاد حفره می شود. در موارد شدید، عفونت می تواند مقدار قابل توجهی از ساختار دندان را از بین ببرد و به اعصاب و بافت هایی که در محفظه پالپ دندان قرار دارند برسد.

درمان پوسیدگی خفیف دندان:

فلوراید تراپی: در مراحل اولیه دندانپزشک اطفال ممکن است برای تقویت مینای دندان فلوراید انجام دهد.

درمان پوسیدگی متوسط دندان:

اگر پوسیدگی دندان به سطح بعدی رسیده باشد به درمانی موثرتری مانند پر کردن دندان نیاز می باشد. در درمان پرکردن دندان کودکان، دندانپزشک کودک قسمت پوسیده را تمیز می کند و آن را با رزین کامپوزیتی رنگ دندان یا پرکننده آمالگام مانند نقره، جیوه یا انواع دیگر مواد پر می کند. عمل پر کردن با کمک تاج دندان سبب می شود تا عملکرد دندان بازگردد.

درمان پوسیدگی شدید دندان:

در موارد شدید پوسیدگی دندان، عفونت به مرکز دندان گسترش می یابد و منجر به التهاب، تورم و درد می شود. در چنین موارد پیشرفته ای از پوسیدگی دندان، کانال ریشه تنها و مطمئن ترین درمان دندانپزشکی موجود است. دندانپزشک عصب و پالپ آلوده را برداشته و سپس فضا را پر کرده و مهر و موم می کند. با این حال، اگر دندان بسیار آسیب دیده باشد و در شرایطی نباشد که بتوان آن را نجات داد، دندانپزشک شما ممکن است دندان را کشیده و با یک پروتز، بریج یا ایمپلنت جایگزین کند.

اهمیت دندان های شیری

به اولین دندانی هایی که معمولا  از ۶ ماهگی در دهان می رویند و تا ۲ الی ۳ سالگی رویش دارند دندان های شیری گفته می شود. این دندان ها برای غذا خوردن، رشد گفتار و ظاهر مهم هستند. آنها همچنین به حفظ فضای کافی برای رشد دندانهای دائمی بالغ کمک می کنند. کودکان باید از شش سالگی دندانهای شیری جلو خود را از دست بدهند و دندان های شیری عقب خود را درست قبل از ۱۰ سالگی از دست بدهند. اگر پوسیدگی اولیه کودکان درمان نشود، حفره ها بدتر می شوند و ممکن است قبل از ایجاد دندان های شیری باعث درد شوند. اگرچه نادر است، اما برخی از کودکان ممکن است از طریق دندان آلوده دچار تورم صورت شوند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی و بستری شدن در بیمارستان دارد. درمان جدی پوسیدگی دوران کودکی ممکن است شامل تجویز آنتی بیوتیک های داخل وریدی و جراحی دندان برای از بین بردن دندان خراب و چرک باشد.

نکاتی که والدین برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان باید توجه کنند:

– هرگز نوشیدنی های شیرین را در شیشه نوزاد قرار ندهید.

– از شش ماهگی به کودک خود بیاموزید که از فنجان تغذیه بنوشد.  کودکان می توانند از دو سالگی شیر کم چرب بنوشند. آب میوه به دلیل داشتن قند و اسیدیته زیاد برای کودکان ضروری نیست یا توصیه نمی شود. 

– در صورت امکان داروهای بدون قند به کودک بدهید.

– به طور مرتب به دهان فرزند خود نگاه کنید تا علائم اولیه پوسیدگی را تشخیص دهید.

– تمیز کردن یا مسواک زدن دندان های کودک به از بین بردن باکتری های عامل پوسیدگی کمک می کند. با رویش اولین دندان شروع به تمیز کردن دندان های کودک کنید. از پارچه مرطوب یا مسواک کودکان کوچک با آب استفاده کنید.

– از ۱۸ ماهگی تا شش سالگی، از مقدار کمی خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک کوچک و نرم استفاده کنید. 

– در شش سالگی کودکان می توانند از مقدار خمیر دندان استاندارد فلوراید استفاده کنند.

امیدوارم خواندن این مطلب به شما در شناخت و پیشگیری پوسیدگی دندان کودکان کمک کرده باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنون مطلب بسیار خوب و اموزنده ای بود فقط دو جمله زیری چندان مفهوم نیست نیاز به اصلاح دارند

    – در صورت امکان داروهای بدون قند بخواهید.

    از مقدار کمی خمیر دندان حاوی فلوراید کم کودکان روی مسواک کوچک و نرم استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!