تغذیهدسته بندی نشدهسبک زندگیسلامت

انواع قارچ های خوراکی

قارچ ها

قارچ ها گروهی از جانداران یوکاریوت هستند که جزو دسته بندی گیاهان و جانوران محسوب نمی شوند. قارچ‌ها همگی هتروتروف یا دگرخوار بوده و برای رشد و تکثیر، دریافت انرژی و دی‌اکسید کربن به ترکیبات آلی نیاز دارند. قارچ‌ها انواع خوراکی نیز دارند که از زیرشاخه قارچ‌های چتری هستند. همه انواع قارچ ها کالری و چربی کمی دارند و حاوی مقدار کمی فیبر و مواد مغذی مختلف هستند. شاید خواص جالب قارچ ها وجود ترکیباتی مانند پلی ساکاریدها، ایندولها، پلی فنولها و کاروتنوئیدها که اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی دارند. قارچ ها نیز به دلیل وجود آمینو اسیدی به نام گلوتامات که در گوشت، ماهی، پنیرها یافت می شود منبع خوبی از پروتئین نیز هستند. چین، ایتالیا و ایالات متحده در میان پنج تولید کننده قارچ در جهان قرار دارند و ایران نیز در رتبه ششم قرار دارد. .

قارچ ها منبع خوبی از :

  • ویتامین های گروه B(B2، B3، فولات، B5)
  • فسفر
  • ویتامین دی
  • سلنیوم
  • مس
  • پروتئینآهن
  • پتاسیم هستند.

ویتامین D موجود در قارچ ها:

میزان ویتامین D قارچ ها بسیار متفاوت است و بستگی به مدت زمانی دارد که قارچ ها در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرند. برخی از تولیدکنندگان قارچ ها را در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار می دهند تا محتوای ویتامین D آنها را افزایش دهند، چه توسط نور طبیعی خورشید و چه با لامپ UV، ماده ای در قارچ به نام ارگوسترول، ویتامین D2 (ارگوکلسیفرول) تولید می کند که فقط در گیاهان یافت می شود. 

قارچ برای سلامتی:

قارچ های خوراکی در طول تاریخ به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته اند. قارچ های دیگری نیز هستند که خوراکی نبوده و فقط به عنوان دارو مصرف می شوند. مواد شیمیایی گیاهی و اجزای موجود در قارچ ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی داشته باشند قارچ می تواند فعالیت سلول های ایمنی، ماکروفاژها و رادیکال های آزاد را تحریک کند که می تواند رشد و گسترش سلول های توموری را متوقف کرده و باعث مرگ سلول های توموری موجود شود. پلی ساکاریدهای مختلف موجود در قارچ ها از جمله بتا گلوکان این خواص ضد سرطان را اعمال می کنند.

هزاران نوع قارچ با رنگ، شکل و اندازه های مختلف وجود دارد.

رایج ترین قارچ های خوراکی شامل:

قارچ دکمه ای: رایج ترین قارچ برای آشپزی که در اکثر سوپرمارکت ها یافت می شود. این قارچ ملایم ترین طعم را دارد و می توان آن را خام یا پخته مصرف کرد.

Chanterelle: قارچی شیپوری زرد رنگ شکل که از ویژگی های مهمش اینست که می توان تا ۱۰ روز آنرا در یخچال نگهداری کرد. طعم و مزه فلفلی و میوه ای دارد. بومی اروپا و حاشیه دریای خزر می باشد. به زبان مازندرانی به آن زرد کیجا گفته می شود.

(baby Portobello) Cremini : رنگ قهوه ای روشن دارد و شبیه قارچ دکمه ای بوده و طعم بهتری نسبت به آن دارد. در واقع نوع جوانتر portobello می باشد.

Enoki: ساقه های سفید بلند و نازک با کلاهک های سفید کوچک دارد که به صورت خام یا پخته شده در سوپ و سالاد استفاده می شود. بومی ژاپن و آسیای شرقی می باشد. قارچ انوکی یک قارچ خوراکی است که شبیه رشته های بلند است. قارچ های انوکی در غذاهای ژاپنی رایج است.

Maitake: قارچی که شبیه گل کلم می ماند و بومی آمریکا، ژاپن و چین است. بیشتر خواص درمانی دارد و بعنوان خوراکی هم استفاده می شود. این قارچ بصورت وحشی در قسمتهایی از ژاپن، چین و آمریکای شمالی و در انتهای درختان بلوط، نارون و افرا رشد می کند. در ایران بصورت خیلی محدود پرورش داده می شود.

Morel: قارچی جنگلی با ظاهری مخروطی و اسفنجی که طعم و مزه خاص بافتی گوشتی دارد و گرانتر از سایر قارچ ها است. بومی آمریکای شمالی و مرکز اروپا است. در استان های شمالی ایران بصورت خیلی محدود می روید.

Porcini: قارچ های پورسینی قارچ های سرپوش دار قهوه ای با ساقه های ضخیم و سفید هستند. در اروپا، آمریکای شمالی و بخش هایی از آسیا کشت می شوند. این قارچ را نباید در آب خیس کرده یا حتی الامکان شستشو داد. قبل از استفاده از یک حوله کاغذی خشک یا کمی مرطوب  هر گونه خاک را از روی هر قارچ پاک کنید.

Portobello: دارای کلاه ضخیم بزرگ قهوه ای با طعم آبدار غنی که می تواند به عنوان جایگزین گوشت استفاده شود. پورتوبلو از ایتالیا وارد شده است، قطر آن بین ۴ تا ۶ اینچ است و گوشت تیره تری نسبت به قارچ دکمه ای دارد. پورتوبلو منبع عالی سلنیوم و منبع خوبی از مس، پتاسیم، نیاسین و اسید پانتوتنیک است. در ایران نیز یافت می شود.

Shiitake: شیاتاک ها در چین و ژاپن ۲۰۰۰ سال است که کشت می شوند. شیتاک دارای طعم غنی و متمایز گوشت است. این قارچ ها دارای کلاه های بزرگی به عرض ۲ تا ۵ اینچ هستند و رنگ آنها از قهوه ای روشن تا قهوه ای شکلاتی متفاوت است. بصورت گروهی روی تنه درختان و بیشتر در قسمت جنوب شرقی آسیا و در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می کنند. در ایران خیلی محدود پرورش داده می شود و بسیار گران است.

قارچ‌های سمی متعددی نیز در طبیعت وجو دارند که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه قارچ های خوراکی هستند بنابراین در مصرف هرنوع قارچ ناشناخته‌ای باید دقت کنید و فقط قارچ های بهداشتی و بسته بندی شده را مصرف نمایید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!