ورزش

شطرنج هم بازی هم درس زندگی

بازی شطرنج

شطرنج، قدیمی ترین و جهانی ترین بازی شناخته شده در بین مردم است. زیرا فراتر از حافظه تاریخ است و برای قرنهای بیشمار، سرگرمی مردمان آسیا، ایرانی ها، هندیها و چینیها بوده است. در مورد تاریخچه پیدایش شطرنج بحث های زیادی وجود دارد اما آنچه که گفته شده بازی شطرنج در اصل هندی بوده و از هند به ایران آورده شده است. از ایران هم به سرزمین عرب ها و جهان اسلام و سپس به اروپا پای نهاده است. شطرنج امروزی حاصل ایجاد تغییراتی است که اروپائیان اواخر قرن پانزدهم در آن ایجاد نمودند. بازی شطرنج فقط یک سرگرمی برای اوقات فراغت نیست. زیرا زندگی نوعی شطرنج است که در آن ما اغلب امتیازاتی را بدست می آوریم یا از دست می دهیم، رقبا یا حریفانی برای مبارزه داریم و در آن تنوع وسیعی از رویدادهای خوب و بد وجود دارد که تا حدودی تأثیرات تدبیر و تصمیمات ما است.

شطرنج چگونه به ما درس زندگی می دهد؟

۱٫ آینده نگری، که کمی به آینده نگاه می کند و عواقبی را که ممکن است در حین انجام یک کار وجود داشته باشد در نظر می گیرد زیرا به طور مداوم برای بازیکنان پیش می آید، اگر این قطعه را جابجا کنم، مزایای موقعیت جدید من چه خواهد بود؟ حریف من این کار را برای چه انجام می دهد؟ چه حرکات دیگری می توانم انجام دهم تا از خود در برابر حملات او دفاع کنم؟

۲- احتمالات، که کل تخته شطرنج یا صحنه عمل را بررسی می کند، بررسی روابط چندین مهره و موقعیت، خطراتی که به ترتیب در معرض آنها قرار دارد، احتمالاتی که ممکن است حریف با هر حرکت ایجاد کند.

۳٫ احتیاط، حرکات خود را خیلی عجولانه انجام ندهید. این عادت به بهترین وجه با رعایت دقیق قوانین بازی به دست می آید اگر به قطعه ای دست بزنید، باید آن را به جایی منتقل کنید. بنابراین بهتر است که شتابزده تصمیم نگیریدزیرا اگر شما بی احتیاط خود را در موقعیت بد و خطرناک قرار دهید، نمی توانید از حریف خود اجازه بگیرید تا حرکت خود را پس بگیرید.

و سرانجام، ما با شطرنج عادت می کنیم که از شکست هایمان دلسرد نشویم، برای تغییر مطلوب و پشتکار در جستجوی بهترین راه حل برای مشکلات و مسائل زندگی کوشا باشیم. زندگی مانند بازی شطرنج مملو از حوادث گوناگون است، انواع مختلفی از چرخش ها در آن وجود دارد، ثروت و قدرت مدام در معرض نوسانات ناگهانی قرار می گیرد و می توان با تفکر و دقت راه نجات خود را از گاهی از راه های باورنکردنی پیدا کرد. در شطرنج شخص تشویق می شود با مهارت خود به امید پیروزی تا آخر مسابقه را ادامه دهد و همینطور در زندگی ما نباید فکر کنیم به بن بست رسیده ایم بلکه باید امید، اعتماد به خود و توکل بر خدا داشته باشیم. شخص یاد می گیرد که از موفقیت کنونی دشمن خود زود دلسرد نشود و با موفقیت های خود دچار کبر و غرور نشود.

امیدوارم این بازی سرگرم کننده و پر از نکات اخلاقی و زندگی را برای اوقات فراغت خود انتخاب کنید و لذت ببرید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنون مطلب خوبیه….سایت به مطالب جذاب ورزشی بیشتری نیاز داره….فقط تصویری که برای میانه متنتون انتخاب فرمودید ناقص و نیمه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!