آشپزخانهسبک زندگی

چگونه گچ کتری، سماور یا چای ساز را از بین ببریم؟

اگر کتری شما هم مثل کتری منزل ما رسوب گرفته  است و به دنبال تمیز کردن آن هستید، پیشنهاد می کنم مطالب پایین را مطالعه کنید. ترفند های گوناگونی برای ازبین بردن گچ کتری وجود دارد؛ مانند:

استفاده از: جوش شیرین، سرکه، آب لیمو، نوشابه و یا شوک دادن

۱٫ برای از بین بردن رسوبات کتری یا سماورتان می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. با این روش که مقداری جوش شیرین داخل کتری یا سماور ریخته و آن را پر از آب کنید؛ سپس روی شعله قرار داده و اجازه دهید تا به جوش آید. پس از آن، شعله را خاموش کرده تا کتری سرد شود. در نهایت آب کتری را خالی کرده و با کمک سیم ظرف شویی مواد باقی مانده را پاک سازی کنید.

۲٫ برای خلاصی از رسوبات کتری یا سماورتان می توانید از سرکه استفاده کنید؛ در این دستور به این شیوه عمل کنید: یک واحد آب و یک واحد سرکه را مخلوط کنید و در کتری یا سماور بریزید. شعله را روشن کرده و اجازه دهید حدود یک ساعت بجوشد. سپس شعله را خاموش کرده و بعد از سرد شدن، آب آن را خالی کرده و با یک برس داخل سماور را تمیز کنید. اگر از بوی سرکه داخل کتری یا سماور خوشتان نمی آید و برای شما آزار دهنده است، می توانید بعد از اتمام کار، یک بار کتری یا سماور را پر از آب کرده و بجوشانید و درنهایت آن را بریزید.

۳٫ اگر بخواهید از آب لیمو برای این کار استفاده کنید، بدانید تفاوت چندانی با روش قبلی ( استفاده از سرکه) ندارد، فقط به جای آب سرکه آب لیمو بریزید با این تفاوت که مقدار آب لیمو کم تر از سرکه باشد. مثلا آب چند لیموی تازه قاچ شده. مزیتی که دارد این است که کتری شما عطر و بوی لیمو به خود می گیرد نه سرکه!

۴٫ استفاده از نوشابه یکی از ترفندهای جالب برای از بین بردن گچ ضخیم کتری یا سماور یا چای ساز است. در این روش ابتدا کتری را پر از نوشابه کنید و اجازه دهید تا مدتی بجوشد. سپس شعله ی آن را خاموش کرده و اجازه دهید کتری خنک شود، پس از آن یک ساعت صبر کنید تا جرم ها به طور کامل از بین برود. حالا می توانید کتری را آب بکشید.

۵٫ روش شوک دادن بیش تر برای لایه های نازک داخل کتری کاربرد دارد. ابتدا کتری را داغ کنید ( خیلی نه چون لحیم آن از بین می رود و لکه هایی روی کتری ایجاد می شود که تمیز کردنش کمی دشوار خواهد بود) سپس آب سرد داخل آن بریزید یا خود کتری را در آب سرد قرار دهید. این روش باعث کنده شدن لایه های نازک می شود. در نهایت می توانید با برس و اسکاچ ظرف شویی آن را تمیز نمایید.

۶٫ برای تمیز کردن لوله ی کتری، می توانید از یک میله ی فلزی یا مفتول استفاده نمایید؛ به راحتی گچ آن خارج خواهد شد.

 

در صورتی که روش های بالا را امتحان کردید یا اینکه تجربه ی یک روش مفید دیگر را دارید می توانید با نوشتن آن به عنوان یک نظر برای ما، ما و دیگر بازدید کنندگان عزیز این سایت را از این تجربه ی مفید بهره مند سازید. با سپاس

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!