سبک زندگیسلامت

مراقبت از پاها

اهمیت پاها

حتما تا بحال شنیده اید که پا قلب دوم  می باشد و مراقبت از آن مهم است. چراکه پاها در تنظیم گردش خون بدن به قلب کمک می کنند و پمپاژ خون توسط عضله پشت ساق پا از اهمیت بالایی برخوردار است که سبب شده پاها را قلب دوم بدن بنامند. از طرفی ما با کمک پاها راه میرویم و تقریبا بیشتر وقتها پاهایمان داخل جوراب و کفش هست اگر مشکل یا زخمی در آن ایجاد بشود علاوه بر اینکه راه رفتن را سخت و درد آور میکند، ممکن است عفونت را هم پخش کند. مبحث مراقبت از پا وسیع می باشد. ما در اینجا به نکات مهمی در این مبحث اشاره می کنیم.

  • ماساژ پا
  • ماساژ پا به چه دردی میخورد؟باعث خون رسانی به اندام ها شده و در درمان یبوست و سردرد نقش دارد. قبل از ماساژ پا حتما آنرا با آب و صابون تمیز بشویید. تکنیک های مختلفی برای ماساژ پا وجود دارد. از تکنیک هایی استفاده کنید که به درد مشکل یا ناراحتی شما بخورد.
  • بهداشت پا

حتما پاهای خود را هر روز بشویید. حواستان باشد لای انگشتان پا را هم بخوبی تمیز کنید چون محل تجمع قارچ ها و میکروب هاست. نشستن پاها سبب می شود آلودگی ها به رختخواب شماهم وارد شود و روی سلامت پوست و موی شما تاثیر بگذارد و سبب آکنه و ریزش مو بشود. برای از بین بردن بوی نامطبوع پاها کافی است پاهایتان را با سرکه سیب بشویید. می توانید  آخر شب به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پاها را در یک لگن آب خیس کنید و به آن یک روغن معطر هم برای آرامش بخش بودن اضافه کنید. خیس کردن پاها باعث نرم شدن لایه های ضخیم و سفت شده پوست در پاشنه و انگشتان پا می شود. از آب خیلی داغ استفاده نکنید که باعث خشک شدن و ترک خوردن پوست شده و  آب به سرعت تبخیر می شود و رطوبت را از لایه شاخی (خارجی ترین لایه محافظ سلول های اپیدرم ) بیرون می کشد .

جورابهایتان یادتان نرود. آن را حتما یک روز در میان بشورید تا از انتقال میکروب ها هم به پاها و هم محیط زندگیتان جلوگیری کنید.

  • چرب کردن پاها

اگر هر شب قبل خواب با کرم های مخصوص، پاهایتان را چرب کنید ترک های پاشنه برطرف شده و بعد از مدتی پوست پاهایتان نرم و لطیف می شود.

  • انتخاب کفش مناسب

انتخاب سایز مناسب و کفش مناسب با سلامتی پاها و به دنبال آن سلامت جسم و روان شما ارتباط دارد. گاهی اوقات، کفش هایی که پاهای شما را زیبا نشان می دهند ممکن است در نهایت باعث ایجاد تاول، میخچه و پینه شوند. کفش هایی که خیلی تنگ هستند می توانند این مشکلات را تشدید کنند. اگرچه ممکن است هر دو پای شما یکسان به نظر برسند، اما معمولاً یکی کمی بزرگتر از دیگری است. اندازه کفش متناسب با پای بزرگتر را بخرید و گاهی اوقات پاهای خود را اندازه بگیرید زیرا اغلب با افزایش سن بزرگتر می شوند.اگر مشکل خاصی در پاهایتان دارید مثل سیاتیک، کف پای صاف، میخچه و زگیل یا انگشت های فرو رفته و بلند بهتر است حتما برای خرید کفش مناسب با یک متخصص ارتوپد مشورت کنید. اگر مشکل خاصی ندارید هم کفش های طبی وجود دارند که مناسب استفاده برای محل کار، استادن طولانی و … باشند. سعی کنید برای خرید کفش حتما زمان مناسبی بروید که پاهایتان ورم نکرده باشد.

با افزایش سن ممکن است سایز کفشتان هم تغییر کند پس هربار هنگام خرید حتما کفش را امتحان کنید.

امیدوارم اگر تا بحال به مراقبت از پاهایتان اهمیت چندانی نمی دادید با خواندن این مطالب بیشتر به فکر قلب دوم خود یعنی پاهایتان باشید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!