تاریخعلم و دانشنجوم

نیوتن که بود؟

نیوتن و اسرار زندگی اش

نیوتن ایزاک:

علت ترقی و پیشرفت من در کارها این بوده است که روی شانه غول های علم ایستادم و جهان را بهتر نگریستم…

 

ایزاک‌ نیوتون از نوابغ زمان خویش است. وی کاشف قانون جاذبه عمومی است. نیوتن در کریسمس ۱۶۴۲ میلادی در یکی از روستاهای انگلستان به دنیا آمد. پدرش قبل از تولد وی از دنیا رفته بود.
هنگامی که نیوتن به دنیا آمد به دلیل اینکه بچه‌ای ضعیف و لاغر بود. اطرافیان و امیدی به زنده ماندنش نداشتند.
اما مادر نیوتن با سعی و تلاش او را بزرگ کرد تا بعدها او بتواند یکی از نوابغ بزرگ جهان شود. نیوتن دو ساله بود که مادرش ازدواج کرد و او نزد مادربزرگش رفت.

در ۱۴ سالگی شوهر مادرش درگذشت و نیوتن به ناچار پیش مادرش برگشت. نیوتن در مزرعه به مادر کمک می‌کرد و اوقات فراغتش را با خواندن کتاب و ساختن وسایلی همچون ساعت آبی،آسیاب بادی و ساعت آفتابی می‌گذراند. علاقه نیوتن به کسب دانش باعث شد تا مادر نیوتن با وجود مشکلات مالی،پسرش را برای تحصیل به کالج بفرستد.
نیوتن با موفقیت،امتحان ورودی دانشگاه کمبریج را پشت سر گذاشت و وارد کالج ترینیتی شد. در سال ۱۶۶۵ توانست تحصیلاتش را در رشته ریاضیات به اتمام رساند. هنگام تحصیل در دانشگاه با استادش،پروفسور بارو که در زمان خود از نوابغ ریاضی دانشگاه بود، آشنا شد. وی ایزاک را تشویق کرد تا تحصیلاتش را در رشته ریاضی تکمیل کند. پس از مدتی طاعون تلفات بسیاری به بار آورد و باعث تعطیلی کالج شد. نیوتن نیز به ناچار پیش مادر و به مزرعه بازگشت. اقامت نیوتن در مزرعه مادرش، ۱۸ ماه طول کشید و در همین ۱۸ ماه بود که نیوتن به کشف قوانین اصلی مکانیک دست یافت و توانست از آنها در مورد اجرام آسمانی استفاده کند.

می گویند روزی نیوتن زیر درخت سیبی نشسته بود. در همین زمان سیبی از درخت کنده می شود تا جلوی پای او می افتد و این سرآغازی برای کشف جاذبه عمومی به وسیله نیوتن می شود. نیوتن توانست با استفاده از قانون جاذبه عمومی کشف های فراوانی بکند. به وسیله این قانون علت حرکت زمین به دور محور خود و خورشید،حالات و حرکات سیارات دیگر را بیان کرد. همچنین با استفاده از منشور،نور خورشید یا به اصطلاح نور «سفید» را تجزیه و ثابت کرد که این نور از ترکیب رنگهای گوناگون به وجود آمده است و به این ترتیب علم طیف شناسی نیز به جرگه علوم پیوست. نیوتن در سال ۱۷۰۴ کشف هایش را در زمینه نور و رنگ در کتابی به نام «اپتیک» منتشر کرد. در سال ۱۶۶۷ که کمبریج گشوده شد پیشرفت نیوتن به حدی درخشان بود که دانشگاه او را به سِمَت استاد ریاضی انتخاب کرد.

نیوتن‌هنگامی که غرق در محاسبات خود بود به محیط اطرافش اصلاً توجهی نداشت. گاه اتفاق می افتاد که ساعتها ناهارش روی میز بود و یادش می رفت که آن را بخورد. حتی یک بار نیز در انجام یک آزمایش به جای این که تخم مرغ را در آب جوش بیندازد، ساعتش را در آب جوش انداخت. در سال ۱۶۷۱ نوع جدیدی از تلسکوپ به وسیله نیوتن ساخته شد. نیوتن در ساخت این تلسکوپ به جای عدسی از آینه استفاده کرد. این آیینه که یک بازتابنده (RefIector) بود،نور ستارگان را از مسافتهای دور می گرفت و در کانون متمرکز می کرد. نیوتن به وسیله این تلسکوپ توانست چهار قمر مشتری و سیاره زهره را مشاهده کند. امروزه تلسکوپ های رصدخانه های بزرگ جهان از نوع تلسکوپ های بازتابی هستند.

نیوتن عقیده داشت بهترین و مطمئن ترین راه تحقیق این است که ابتدا به خواص اجسام توجه کنیم،سپس این حواس را با آزمایش از تجربه به اثبات برسانیم و در آخر نظریه را ابراز کنیم. در سال۱۶۸۴ ادموند هالی به دیدن نیوتون آمد و با وی درباره نظریه کپلر به گفت و گو پرداخت. هالی با اصرار نیوتن را راضی کرد به کشف هایش را در کتابی چاپ کند. بالاخره در سال ۱۶۸۷نیوتن کتابش را به عنوان «مبانی فلسفه طبیعی» منتشر کرد. این کتاب که قبلاً به صورت دست نوشته تقدیم انجمن سلطنتی شده بود،شامل سه بخش بود و به زبان لاتین که آن‌روزها زبان علمی بود ،نوشته شده بود،کشفهای‌ جدید نیوتن باعث شد تا قوانین کپلر مطرح و توصیف شوند. با کشف قانون جاذبه عمومی وزن کرات منظومه شمسی و همچنین تعداد زیادی از ستارگان این منظومه محاسبه شد،کروی بودن زمین به اثبات رسید و چگالی خورشید و سیارات تعیین شد و به علت جزر و مد دریا ها و اقیانوس ها پی برده شد. حتی به وسیله این قانون علت اعتدال شب و روز نیز کشف شد.

نیوتن علاوه بر فیزیک به ستاره شناسی،ریاضی،علوم دیرینه شناسی،تاریخ و مسائل مذهبی نیز علاقمند بود.
در سال۱۶۹۹ نیوتن به سمت سرپرستی ضرابخانه، دولتی انگلستان برگزیده شد در وضع سکه ها تغییراتی به وجود آورد. وی در سال ۱۷۰۳ نیز به ریاست انجمن سلطنتی رسید و تا آخر عمر در این مقام باقی ماند. در سال ۱۷۰۵ نیز ملکه آنتوانت به او لقب «شوالیه» داد.
سرانجام ایزاک نیوتون در سال ۱۷۲۷ زندگی را در ۸۵ سالگی بدرود گفت.

منبع: زندگینامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!