سبک زندگیسلامت

عوارض استفاده از گوش پاکن

آسیب های که سواب پنبه ای به گوش می رساند

به غیر از سواب پنبه‌ای، پزشکان دیده اند که بیماران از سنجاق سر، موچین، خودکار و حتی نی برای تمیز کردن گوش خود استفاده می کنند. با این حال، هیچ یک از این ابزارها موثر نیستند و  سواب های پنبه ای، بیشتر از اینکه مفید باشند می توانند به سلامتی گوش شما ضرر برسانند. آنها ممکن است به شما احساس رضایت و تمیزی بدهند، اما در واقعیت، این یک احساس نادرست است.ما در این مطلب برای شما اطلاعاتی در مورد مضر بودن سواب‌های پنبه‌ای برای داخل گوش جمع آوری کرده‌ایم.

 

 

می توانند باعث آسیب به گوش شود

ممکن است باورنکردنی به نظر برسد، اما سواب‌های پنبه‌ای می‌توانند به گوش میانی آسیب برسانند و باعث پارگی پرده گوش شوند. طبق مطالعاتی که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰  انجام شده آسیب‌های گوش مربوط به سواب پنبه‌ای را مورد بررسی قرار دادند مشخص شده که حدود ۷۳ درصد از آنها با تمیز کردن گوش مرتبط هستند .

 

آنها می توانند جرم گوش را بیشتر به داخل گوش هدایت کنند


بسیاری از افراد تمایل دارند که جرم گوش را بیرون بیاورند، مخصوصاً زمانی که جرم گوششان انباشته شود. با این حال، آنها فقط آن را به عمق کانال گوش فشار می دهند و در نتیجه، موم به جای حرکت در اطراف، فقط در آنجا می نشیند. در این صورت تنها راه حل مراجعه به پزشک است که بتواند جرم گوش را با استفاده از روش های حرفه ای خارج کند که گاهی اوقات ممکن است ناراحت کننده باشد.

آنها می توانند باعث عفونت گوش شوند

یکی از مفیدترین خواص جرم گوش، به دام انداختن و مهار رشد باکتری هایی است که وارد گوش می شوند.جرم‌گوش مانند یک  شبکه ایمنی عمل می کند که از آسیب جدی باکتری ها جلوگیری می کند . با این حال، وقتی از سواب‌های پنبه‌ای استفاده می‌کنیم و جرم گوش و باکتری‌ها را به عقب فشار می‌دهیم، در این صورت ممکن است دچار عفونت گوش شویم.

چرا ما به جرم گوش نیاز داریم

همانطور که در بالا ذکر کردیم، جرم گوش جدا از اینکه جلوی باکتری ها را می‌گیرد‌، از ورود چیزهای دیگر مانند حشرات و کثیفی به داخل گوش نیز جلوگیری می کند. همچنین  روان کننده‌ی طبیعی گوش است که از خشک شدن گوش و ایجاد خارش جلوگیری می کند. به صورت طبیعی هر زمان که بدن فعالیتی را شروع میکند،این جرم ها به صورت خودکار از داخل گوش  خارج می شوند و با یک دوش ساده کاملا قابل پاک شدن هستند .

اگر سواب پنبه ای باعث درد می شود چه باید کرد؟


کمی درد در ابتدا چیز جدی نیست و کاملا قابل تحمل است، می‌توانید با این حال از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید و ببیند چگونه پیش می رود، اگر درد باقی ماند و بعداً با کم شدن شنوایی یا زنگ در گوش همراه شد، باید به پزشک مراجعه کنید. درد مداوم می تواند آسیب جدی تری به گوش باشد که نیاز به توجه و مشاوره حرفه ای دارد.

چگونه گوش های خود را با خیال راحت تمیز کنیم

طبق مطالعات انجام شده این ۲ روش موثرترین و بی خطرترین راه  برای  تمیز کردن گوش هستند.

از قطره های گوش استفاده کنید:   برای تمیز کردن گوش میتوانید از روغن بچه ، روغن معدنی یا گلیسیرین استفاده کنید چند قطره روغن را با احتیاط داخل گوش خود بریزید اینکار کمک می‌کند جرم گوش نرم شود،سپس با سرنگ کمی آب گرم داخل گوش بریزید و سرتان را خم کنید که خارج شود،حالا از یک‌ پارچه‌ای تمیز برای خشک کردن گوشتان استفاده کنید.

از یک دستمال تمیز استفاده کنید: موم گوش هر بار که زیر دوش می‌روید، شسته می‌شود، اما می‌توانید به این ترتیب‌به حذف آخرین تکه‌های باقی مانده ‌ی آن کمک کنید. یک دستمال خشک بردارید ، آن را در آب بزنید و سپس قسمت بیرونی گوش را تمیز کنید.

با این حال، چند روش تمیز کردن بدون نسخه وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید:

شمع گوش: این روش که به نام مخروط گوش نیز شناخته می  شود ، در بین مردم بسیار محبوب است، اما به گفته پزشکان اصلا روش خوبی نیست و می تواند خطرناک باشد.

اشیاء مختلف: همانطور که در بالا ذکر شد، بسیاری از افراد از کلاهک های خودکار ، کلیدها و سنجاق های مو برای تمیز کردن گوش خود استفاده می کنند. با این حال، همه این موارد می توانند در گوش شما گیر کنند و آسیب جدی مانند سوراخ کردن پرده گوش شما ایجاد کنند.

منبع: Bright sIde

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!