ادب و فرهنگتاریخسبک زندگیعلم و دانش

ارشمیدس که بود؟

ارشمیدس و تاج پادشاده

ارشمیدس:

«یافتم . یافتم!!»
مردمی که در خیابان بودند با تعجب به ارشمیدس ‌ که لخت در خیابان می دوید و فریاد میزد «یافتم یافتم» ، نگاه می کردند.
روزی «هرون دوم» پادشاه وقت یونان دستور داد تاج تازه‌ای از طلا برایش بسازند ، ولی پس از ساخت ، پادشاه به زرگر سوء ظن پیدا کرد و با خود فکر کرد که ممکن است زرگر مقداری از طلا را با نقره مخلوط کرده باشد.

نوشته های مشابه

پادشاه به ارشمیدس فرمان داد تا به این مسئله رسیدگی و راه حلی برای آن پیدا کند.
ارشمیدس روزها و ساعتها فکر کرد ، ولی به نتیجه ای نرسید.
تا این که دستور داد حمام را برایش حاضر کنند و وارد آن شد.به طبع سطح آب بالا آمد. او هر چه بیشتر در آب فرو رفت ، سطح آب بالا تر آمد. ارشمیدس ناگهان از جایش بلند شد و آن جمله معروف را بر زبان آورد.

ارشمیدس تاج را درون ظرف آبی فرو برد و آبی را که از ظرف بیرون ریخت ، داخل ظرف دیگری خالی کرد. حجم این مقدار آب باید با حجم تاج یکی میشد. او‌ طلای هم حجم آب را پیدا و آن را وزن کرد. وزن آن با وزن تاج فرق داشت.
به این ترتیب ارشمیدس نشان داد که زرگر مقصر است.

امروزه دانشمندان وزن حجم معینی از یک جسم را با وزن آب هم حجمش مقایسه می‌کنند و آن را «وزن مخصوص» می نامند.
ارشمیدس در سال ۲۸۷ قبل از میلاد در شهر سیراکوس واقع در جزیره سیسیل یونان به دنیا آمد. پدرش فیدیاس ، اختر شناس معروف یونانی بود. ارشمیدس در مدرسه ریاضی اسکندریه به تحصیل پرداخت. استادش سنون ساموس از پیروان مکتب اقلدیس بود.
وی بیشتر زندگی اش را صرف مطالعه علوم و فلسفه و ریاضی کرد. در آن زمان یونانی ها کارهای علمی را کوچک می شمردند. ارشمیدس عادت داشت بسیاری از اکتشافاتش را بیازماید و نتایج آن را ثبت کند.
ارشمیدس دستگاهی اختراع کرد که آب را به ارتفاع معینی می رساند. این دستگاه به پیچ ارشمیدس معروف است. از این طرح برای انتقال گندم در سیلو ها ، رساندن زغال سنگ به کوره و خارج کردن خاکستر آن استفاده می شود. چرخ گوشت خانگی هم بر پایه پیچ ارشمیدس ساخته شده است.
ارشمیدس اولین کسی است که از ریاضیات در کارهای علمی استفاده کرد و اصل اهرم از ابتکار های اوست. او توانست با این وسیله نیروی بازوی انسانی را چند برابر کند تا بتوان بارهای سنگین را حرکت داد. او گاهی اوقات با طنز می گفت:

«به من جایی را نشان دهید تا آنجا بایستم و زمین را از جایش حرکت دهم».

ارشمیدس حتی مقدار واقعی عدد پی را بین دو عدد ۳/۱۴۰۸و۳/۴۲۸ حساب کرد. او همچنین در زمینه هندسه تحلیلی به ویژه خواص مقاطع کروی و مخروطی مطالعات ارزنده‌ای انجام داده است. فرمول های محاسبه سطح و حجم کره و استوانه نتیجه تلاش‌های این دانشمند یونانی است.

به علاوه می‌توان از ارشمیدس به عنوان یک فرمانده نظامی نیز یاد کرد. او استعداد و ذوق عجیبی در ساختن ماشین های جنگی داشت و از اطلاعاتی که در مورد اهرمها داشت استفاده کرد و منجنیق جنگی ساخت. این جنگ افزار می توانست دشمن را از فاصله دور نابود کند ، چنانچه در سال ۲۱۵ قبل از میلاد در زمان دفاع از شهر سیراکوس با استفاده از آن جنگ به نفع یونانی ها پایان یافت. چند سال بعد که سیراکوس به دست ژنرال مارسلوس ، فرمانده رومی فتح شد ، او به سربازانش دستور داد که به این مرد بزرگ آسیب نرسانند ، اما هنگامی که او روی زمین مشغول حل یک مسئله بود ، سربازی رومی بالای سرش رفت و ارشمیدس بدون اعتنا به او به کارش ادامه داد و همین کار باعث ناراحتی سرباز رومی که ارشمیدس را نمی شناخت
شد و او را به قتل رساند.
رومی‌ها جنازه او را با احترام و تشریفات خاصی به خاک سپردن و روی سنگ مزارش نقشی از استوانه و کره را مورد توجه ارشمیدس بود ، کندند.

منبع:زندگینامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!