1گزیدهعلم و دانش

چرا سکسکه می‌کنیم؟

راه های متوقف کردن سکسکه

وقتی فردی سکسکه میکند اطرافیان می‌گویند که کسی یادش کرده است. بعضی از مردم می‌گویند که آن فرد چیزی را یواشکی خورده است. اما همه این حرف ها بی‌پایه و اساس‌اند. سکسکه فقط واکنشی طبیعی است که بدن به کمک آن از خود محافظت می‌کند.

اما چرا سکسکه می‌کنیم؟

نوشته های مشابه

سکسکه در واقع حرکتی ناگهانی، کوتاه و سریع است که عضلات تنفسی آن را انجام می‌دهند و از این طریق، هوا را با سر و صدا از ریه ها بیرون می‌فرستند.
بین قفسه سینه و معده ما عضله دیافراگم قرار دارد. وقتی هوا را به درون ریه‌هایمان می‌کشیم دیافراگم پایین می‌رود و به معده فشار می آورد. علت بروز این حالت، پر شدن ریه ها با هوا و افزایش حجم آنهاست. اما هنگام بازدم، دیافراگم بالا می‌آید و هوا از ریه ها خارج می‌شود.

در شرایط عادی، دیافراگم مدام بالا و پایین می‌رود و عمل تنفس، بدون تولید هیچ صدایی بی‌وقفه ادامه دارد. فعالیت دیافراگم شبیه کار یک پیستون است اما گاهی به علت ایجاد گاز در معده یا افزایش اسیدیته آن، دیافراگم تحریک می‌شود و به صورت ناگهانی به حالت انقباض در می‌آید.
در چنین شرایطی، راه هوایی که از ریه ها می گذرد مسدود می‌شود و صدای خاصی به وجود می‌آید. این حالت هیچ پیامدی غیر از سکسکه ندارد.

بدن به کمک چنین واکنشی سعی می‌کند گاز یا مواد غذایی غیر قابل تحمل را از معده خارج کند و مانع تنفس خود را از میان بردارد. گاهی خوردن برخی نوشیدنی‌ها یا رشد غده‌ای نزدیک دیافراگم نیز سبب انقباض آن و شروع سکسکه می‌شود.
سکسکه های ناشی از خوردن یا نوشیدن، زیاد و خیلی سریع هستند. این نوع سکسکه ها می‌توانند نشانه ای از اختلال در مواد معدنی بدن یا بیماری ساقه مغز باشند.

راه های متوقف کردن سکسکه

سکسکه به طور معمول تا چند دقیقه ادامه می‌یابد و حتی اگر برای مقابله آن کاری نکنیم متوقف می‌شود.

بهترین راه برای مقابله با سکسکه نوشیدن یک لیوان آب سرد است. چون آب سرد، تحریک ایجاد شده در دیافراگم را برطرف می‌کند و سبب می‌شود که حرکات طبیعی آن از سر گرفته شود. مدتی حبس تنفس نیز سکسکه را متوقف می‌کند. گاهی مشاهده صحنه های غیرمنتظره یا ترسناک هم باعث توقف سکسکه می‌شوند.

در هر صورت اگر پس از مدتی طولانی سکسکه برطرف نشود، باید به پزشک مراجعه کرد.
پزشکان معمولا در چنین شرایطی تنفس اکسیژن ۵ تا ۱۰ درصد دی اکسید کربن را توصیه می‌کنند. برخی از داروها نیز سکسکه را تسکین می‌دهند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!