سبک زندگیهنر و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی مشهد

سوغات مشهد هم خوراکی است و هم غیرخوراکی. علاوه بر سوغاتی های خوراکی، صنایع دستی این شهر نیز از سوغاتی های نفیس و گرانبهایی است. سوغاتی های مشهد تنوع بسیار زیادی دارند.

سوغاتی های خوراکی

نوشته های مشابه

زعفران

زعفران به عنوان با ارزش ترین سوغات مشهد شناخته می‌شود. زعفران از گذشته به عنوان یکی از کالاهای مهم کشاورزی و صادراتی ایران مطرح بوده‌است. زعفران در واقع گلی است با گلبرگ های ارغوانی و کلاله های قرمز رنگ که از کلاله های خشک شده آن به عنوان زعفران استفاده می‌شود.

زرشک

زرشک در شهرستان قاین، روستای کلاته بالا و روستاهای دیگر کشت می‌شود. زرشک فواید زیادی برای سلامتی دارد. علاوه بر این یکی از محصولات پرکاربرد ایرانی ها به خصوص در مهمانی ها می‌باشد.

میوه های خشک شده

یکی از محبوب ترین سوغاتی های مشهد خشکبار است. کشمش، زردآلو خشک و هلو یکی از پرطرفدارترین میوه های خشک مشهد هستند.

ادویه هفت قلم 

ادویه هفت قلم از دیگر سوغات های مشهد است که با ظاهری عجیب بیشتر در آبگوشت، خورشت و سایر غذاهای ایرانی استفاده می‌شود. 

ادویه هفت قلم ترکیبی از دارچین، سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه است.

نبات و نقل

نبات از شیرینی های محبوب ما ایرانیان است و از آن برای شیرین کردن چای و سایر نوشیدنی ها استفاده می‌شود. نبات بلور زیبایی است که از تبلور آب و شکر به دست می‌آید. نبات در انواع مختلفی از جمله زعفران، دارچین، زیره، لیمو، گل محمدی، نعناع و آویشن در بازار عرضه می‌شود.

نقل نیز نوعی شیرینی است که از شربت شکر و مواد معطری مانند هل، تخم گشنیز یا خلال بادام درست می‌شود. نقل طعم‌های مختلفی مانند گردو، کاکائو، نارگیل، هل، گلاب و زعفران دارد.

جیلی بیلی

یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه در مشهد پاستیل های جیلی بیلی است. این نوع پاستیل به خاطر تنوع در رنگ و مزه طرفداران بسیاری دارد. از طرفی به خاطر ژلاتین به کار رفته در جیلی بیلی که بر گرفته از استخوان گاو می‌باشد می‌تواند به عنوان یک ماده مقوی در زمینه تقویت مفاصل استفاده شود.

سوغاتی های غیر خوراکی

عطر

یکی از سوغاتی های مشهد عطر است. عطرهای مشهد در رایحه های مختلفی مانند گل سرخ، نرگس، شکوفه پرتقال، زعفران، یاس سفید به فروش می‌رسد.

جواهرات و سنگ فیروزه

جواهراتی که از سنگ های قیمتی عقیق و فیروزه درست می‌شود یکی از سوغاتی های محبوب مشهد است. 

نیشابور (در ۱۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد) که به شهر فیروزه معروف است، فیروزه های زیادی را برای مشهد فراهم می‌کند.

صنایع دستی مشهد

دوخت پارچه خز

پارچه خز نوعی پارچه است که تمام آن یا بیشتر قسمت هایش مستقیماً از پوست حیوانات ساخته می‌شود. این سوغات یکی از صنایع دستی قدیمی مشهد است.

هارا کاره (دیگ سنگی)

دیگ‌ها و ظروف سنگی مشهد که در اصطلاح عام به «هره‌کاره» معروف هستند، سال‌هاست از مهم‌ترین سوغاتی‌های مشهد به شمار می‌روند.

سماور سازی

سماور یک کلمه روسی به معنای ظرف فلزی است که برای تهیه چای استفاده می‌شود. سماورسازی از دیرباز در مشهد مرسوم بوده است.

محصولات نمدی

نمد از پشم گوسفند ریسیده شده به دست می‌آید. نمدهای زیبا و مرغوب نیز از سوغات مشهد محسوب می‌شوند.

تابلو های نقره ای نفیس

یکی از صنایع دستی نفیس و زیبای مشهد که مردم به دوستان خود هدیه می‌دهند تابلوهای نقره نفیس است که در اندازه های مختلف ساخته و عرضه می‌شوند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون بسیار عالی بود مخصوصا اینکه تقسیم بندی دشاتید انواع سوغاتی های مشهد رو و همه رو زیر شاخه صنایع دستی نیاوردید…..فقط برخی تصاویر توی سیستم من نشون نمیداد نمیدونم مشکل از سیستم ممن هست یا تصاویر شما ایراد داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!