روانشناسیسبک زندگی

چرا خواب‌های تکراری می‌بینیم و معنی آنها چیست؟

یک انسان به طور متوسط یک سوم عمر خود را در خواب می گذراند. اگرچه بدن ما در هنگام خواب در حالت استراحت است، اما مغز ما در آن ساعات فعال می‌ماند تا بدن را برای روز بعد آماده کند. در این حالت رویاهای ما رخ می‌دهند و این رویاها، چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​می‌توانند بارها و بارها تکرار شوند.

اگر خواب‌های تکراری می‌بینید، تنها نیستید

اگر خواب خاصی می‌بینید که در موارد متعدد شما را آزار می‌دهد، ناامید نشوید. مشخص شده است که خواب ‌های تکرار شونده در ۳۵ درصد از نوجوانان و ۶۰ تا ۷۵ درصد از نوجوانان و بزرگسالان اتفاق می‌افتد. 

در حالی که این خواب ها را می‌توان در هر مرحله از زندگی تجربه کرد، مطالعات نشان داده است که تقریباً ۴۰٪ از افراد در دوران کودکی شروع به دیدن خواب های مکرر می‌کنند.

سناریو های رایجی برای خواب‌های تکراری وجود دارد

یک نظرسنجی گزارش داد که ۵ چیز اصلی که مردم در خواب می‌بینند عبارتند از:

  • افتادن
  • تعقیب شدن
  • برگشتن به مدرسه
  • آماده نبودن برای یک آزمون یا رویداد مهم
  • پرواز کردن

اکثر این ‌خواب‌ها احساسات منفی و اضطراب آور را برمی‌انگیزند. مطالعات نشان داده است که افرادی که رفاه ذهنی و روانی کمتری دارند، بیشتر مستعد دیدن این نوع خواب‌های تکراری هستند.

خواب ها‌ می‌توانند بازتابی از احساس شما باشند

آمادگی نداشتن برای امتحان در خواب می‌تواند موضوع رایجی در بین دانش آموزان باشد، به ویژه در دوره امتحانات. این روش مغز برای ایفای نقش استرس فیزیکی و روانی است که دانش آموز احساس می‌کند. رویاهای مربوط به زمین خوردن را می توان به ترس و ناامنی در مورد موقعیت های خاص نسبت داد. رویای افتادن دندان ها می‌تواند بازتابی از مشکلات یک فرد خجالتی در بیان خود باشد.

نکاتی در مورد کاهش خواب‌های تکراری

با توجه به این واقعیت که رویاهای منفی معمولاً توسط استرس ایجاد می شوند، بهترین راه برای کاهش این مشکل این است که سطح استرس خود را کم کنید. جدای از حل مسائلی که باعث کابوس های شما می‌شوند، در نظر گرفتن عواملی مانند خواب کافی، خوابیدن در شرایط راحت، حفظ یک زندگی متعادل و رژیم غذایی سالم نیز مهم هستند. اگر خواب هایتان بر سلامت کلی شما تأثیر می‌گذارد، مراجعه به روانپزشک می‌تواند مفید باشد.

منبع: ترجمه شده از سایت brightside.me

https://brightside.me/inspiration-psychology/why-we-have-recurring-dreams-and-what-they-mean-800927/#google_vignette

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!