سبک زندگیسلامت

چگونه خارش پوست سر را درمان کنیم؟

خارش پوست سر از جمله موارد آزاردهنده برای هر کسی می باشد که برای درمان آن باید ابتدا دلیل خارش را پیدا کرد. دلایل مختلفی برای خارش پوست سر و درمان آن وجود دارد که در این مطلب می خوانید. از نظر طب سنتی خارش شدید پوست سر در نتیجه افزایش خشکی ایجاد میشود که به دو صورت گرم و سرد است اگر در نتیجه گرمی زیاد خشکی اتفاق افتد از نوع صفرا و اگر در نتیجه سردی و خشکی ایجاد بشود در نتیجه غلبه‌ی سودا است.

دلایل خارش پوست سر:

۱- آب و هوای خشک و تغییرات آب و هوا جزو متداول ترین دلایل خارش می باشند که معمولا در نتیجه تغییر محیط یا تغییر فصل اتفاق افتاده و موقتی است.

۲- استفاده از شامپو و محصولات نامناسب برای شستشوی مو : اگر از شامپوی مناسب یا نرم کننده برای پوست سر خود استفاده نکنید و همچنین شستشو غلط و نامناسب (چنگ زدن و شتسو با آب داغ) میتواند با حساس شدن و باقی ماندن مواد شوینده در پوست خارش ایجاد کند.

۳- شپش سر : یکی از عمده ترین دلایل خارش می تواند باشد. این موجود خیلی کوچک می تواند باعث وحشت و ناراحتی شما بشود اما محصولات متنوعی برای نابودی آن وجود دارد.

۴- گاهی با مصرف برخی داروهای آنتی بیوتیک ها مثل راکوتان و… که بیشتر برای درمان جوش صورت بکار می رود این اتفاق می افتد.

۵- بیماری های پوستی مثل (قارچ سر، درماتیت سبورئیک، شوره، پسوریازیس و لیکن پلان) که سبب خارش می شوند.
۶- استفاده مکرر از رنگ مو : رنگ موهای غیراستاندارد میتواند باعث حساس شدن پوست سر و حتی ایجاد التهاب و قرمز شدن پوست سر بشود.

۷- استفاده بیش از حد از سشوار

۸- عرق کردن زیاد پوست سر : وجود اسید لاکتیک موجود در عرق میتواند باعث خارش پوست سر شود. در افرادی که زیاد ورزش کرده یا در مناطق خیلی گرم زندگی میکند که نابش نور آفتاب زیاد است این موارد خیلی شایع است.

برای درمان خارش پوست سر رعایت این موارد میتواند به شما کمک کند:

۱- رویه بالشتتان مرتب هر هفته بشورید تا از رشد میکروارگانسیم ها و افزایش شوره و … جلوگیری شود.

۲- اگر خارش پوست سرتان در اثر حساس بودن و خشکی زیاد ایجاد میشود از شامپوهایی با ترکیبات ملایم (مناسب برای پوست های خشک و حساس) و کنترل کننده خارش مانند کتوکونازول استفاده کنید البته حواستان باشد اگر پوست سرتان ملتهب و آسیب دیده است از این شامپو استفاده نکنید.

۳- مواد غذایی سودا زا مثل انواع فست فودها، چای و قهوه زیاد باعث خشک شدن پوست سر و خشک شدن مو و خارش سر میشود پس این موارد را باید به حداقل برسانید.

۴- استفاده از شی باتر
نیم ساعت قبل حمام کف سرتان را با شی باتر ماساژ بدهید و داخل حمام با شامپو ملایم بشورید. شی باتر نوعی کره گیاهی است که حاوی اسید های چرب أشباع، اولئیک اسید، استئاریک اسید که بعنوان مرطوب کننده پوست، درمان کننده اگزما، آبرسانی ساقه، باز کردن گره مو و…کاربرد دارد و برای کسایی که پوست سر خیلی خشک و حساس دارند مثل معجزه است.

۵- اگر پوست سرتان خشک و خارش دار هست با روغن بنفشه یا روغن بادام یا ترکیب روغن مورد و روغن گل سرخ بنسبت ۵۰/۵۰ نیم ساعت قبل حمام پوست سر خود را ماساژ بدهید.

۶- اسکراب کف سر
یکی از مواردی که در برطرف شدن خارش و پوسته ریزی بسیار به شما کمک میکند استفاده از اسکراب سر است. پوست سر هم نیاز به لایه برداری برای برداشتن سلول های مرده دارد. می توانید از محصولات آماده برای اسکراب پوست سر استفاده کنید یا از ترکیب ۲ قاشق عسل، ۱ قاشق شکر قهوه ای و ۱ قاشق سرکه سیب طبیعی برای این کار استفاده نمایید. توجه داشته باشید در صورت داشتن بیماری های پوستی از اسکراب استفاده نکنید.

۷- استفاده از ژل آلوئه ورا
کافی است برگ آلوئه ورا پوست بکنید و ژل یا گوشت داخل آن را  کف سرتان ماساژ بدید که هم التهاب و خارش سرتان از بین می رود و باعث افزایش ضخامت و براق شدن مو هم میشود.

۸- سرکه سیب (سرکه سیب طبیعی و خالص)
بعد از شستشو موها با شامپو کف سر را با مخلوط سرکه و آب جوشیده ولرم(یک استکان سرکه سیب+سه استکان استکان آب) ماساژ داده و بعد با آب ولرم آبکشی کنید.

۹- اگر خارش بدیل شپش باشد باید با شانه های مخصوص و همینطور شامپو و اسپری هایی که بدون نسخه می توانید تهیه کنید این موجودات را از بین ببرید که البته گاهی زمان بر می شود.

نکته آخر اینکه اگر بیماری های پوستی مانند عفونت قارچی، پسوریازیس و… دارید باید فقط به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و خود درمانی نکنید. امیدوارم مطالعه این مطلب برایتان مفید باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!