روانشناسیعلم و دانش

چند روش برای رهایی از افکار منفی

افکار منفی چیست؟

افکار موجود در ذهن تا حد بسیار بالایی شخصیت و الگوی رفتاری انسان را شکل می دهد. عوامل وراثتی و اکتسابی مانند ژن، خانواده، دوستان و بسیاری از موارد دیگر در تعیین شکل و ذهنیت کلی ما تاثیرگذار هستند. منفی نگری می تواند زمینه ساز بیماری های روحی و روانی و عدم موفقیت در زندگی شود. برای مثال افکار منفی بواسطه پیش داوری نادرست، زمینه شکست و عدم موفقیت را قبل از انجام کاری به شخص القا می کند و این موضوع تاثیر بالایی در عدم دستیابی به اهداف دارد.

 

راه‌های متفاوتی برای مواجهه با افکار منفی وجود دارد، می‌توان آنها را پذیرفت، نادیده گرفت یا به شکلی منطقی با آنها روبه‌رو شد. افکار منفی کیفیت زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اعتماد به نفس و عزت نفس ما را مخدوش می‌کنند. در ادامه میخواهیم شما را با چند راهکار برای رهایی از افکار منفی آشنا کنیم.

افکارتان را با چیز های مثبت پر کنید.

افکارتان را با چیزهایی که به شما انرژی و انگیزه می‌دهند، پرکنید. لیستی از چیزهایی که به شما احساس خوب و مثبت می‌دهند تهیه کنید. یک موسیقی یا یک فیلم آموزشی از نویسنده یا سخنرانی که به شما انگیزه می‌دهد. صحبت کردن با یک دوست یا عضو خانواده، کسی که‌ می‌داند در لحظات حساس و یا اوقات بدچه بگوید. هنگامی که احساس تحقیر می‌کنید خودتان را بالا بکشید. بدانید که چه چیزی باعث بهبود روحیه و اندیشه شما می‌شود و از آنها استفاده کنید. افکار شما خارج از کنترل شما نیستند.کافی است وقتی که در خدمت شما نیستند، بدانیدچه کارهایی برای تغییر آنها باید انجام دهید.

حواس خود را پرت کنید

وقتی سعی دارید ذهن تان را از افکار منفی دور کنید , یک ترفند رایج، این است که تلاش کنید به چیز دیگری فکر کنید تا حواس تان پرت شود.ذهن در جستجوی مسائل جدید است تا روی آنها متمرکز شود و خیالتان را درآسودگی و آرامش رها کند. پژوهش ها نشان میدهد این شیوه وقتی نتیجه دارد که با یک موضوع حواس تان را پرت کرده یا به عبارتی دیگر روی یک چیز متمرکز شوید تا ذهن تان سردرگم نشود؛ دلیلش هم این است که ذهن بی هدف , ناراحتی و غم  را دربردارد؛ پس بهتر است روی یک موزیک خاص یا یک برنامه تلویزیونی و یا یک کار خاص متمرکز شوید.

داشتن امید به زندگی

امید به زندگی یکی از شاخص های مهم در زندگی انسان ها است که به طور متوسط طول عمر مفید آنها را به نمایش می گذارد. هر چقدر وضعیت بهداشتی و شرایط رفاهی انسان ها رو به بهبود رود، میزان امید به زندگی در آنها نیز افزایش می یابد. یکی از دلایل طولانی تر بودن عمر زنان نسبت به مردان، وجود قوی تر این شاخص در بانوان است. به همین دلیل امید به زندگی از اهمیت بسیار بالایی در زندگی اجتماعی و شخصی انسان ها برخوردار است.

شکست را بپزیرید

افراد مثبت شکست را می پذیرند چرا که متوجه شده اند این تنها راه برای یادگرفتن و رشد کردن است. آن ها زمانی که از جایگاه خود سقوط می کنند برای بالا رفتن و به دست آوردن دوباره جایگاه رفیع خود، به جای تسلیم شدن، سخت کار می کنند. حتی اگر یک شکست، احساساتی منفی برای آن ها به همراه آورد، این را به خوبی درک می کنند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تصویر شاخصتون خیلی خوب انتخاب کردید اما تصاویر درون متنتون هم سایز نیستند…لطفا اصلاح ککنین
    ضمنا
    “افکارتان را با چیز های مثبت پر کنید.”…میان تیتر نباید نقطه داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!